chokladkaffe skrev 2010-11-22 15:16:00 följande:
När jag tänker gränser och så tänker jag alltid att jag tar minimalt med fighter men de jag tar måste jag vinna. Detta för att skapa en konsekvens för barnet. Jag vill ha utrymme att förhandla, prata, diskutera och låta honom hållas men när jag säger nej till något är det det som gäller. Jag tar väldigt få strider, det är matstolen att sitta i (sen får han äta om han vill, flytta mat mellan mugg och tallrik osv), overallen, vagnen, bilstolen samt att man inte får slåss, nypas eller annat som skadar någon. I övrigt får han hållas mycket.
Det är ju intressant när det blir fler barn...att alla ska få plats. Nu måste det varit väldigt jobbigt för kvinnan på tåget och hon gjorde så gott hon kunde inför allt stirrande folk. Men, det jag reagerade på där var att det bråkiga barnet fick all uppmärksamhet och att hon aldrig sa "nu är det så här" utan hela tiden frågade "kan du inte komma med här" och resonerade i oändlighet så det gick ut över de andra barnen. Nu är det såklart lätt för mig att säga som satt med mitt tysta barn och tittade på men man kan ju ändå lära av situationer.
Vad gäller kvinnan på tåget så håller jag med dig fullständigt (om vi nu då bara spekulerar utifrån vad du såg just där och då). Ibland är det nog mycket vunnet på att fånga upp barnet i en viss sinnesstämning ganska så tidigt, också alltså när man märker varthän situationen är på väg. Man känner ju sina barn såpass väl menar jag, att ofta kan man nog förutse ganska så mycket när man märker att ens barn är på ett visst humör och om barnet inte möts i det just där och då kan det i ett senare skede vara svårt för barnet att ta till sig det som föräldern försöker förmedla. Är du med på hur jag menar? (känner att det nog blev lite luddigt...)
Mitt nej är också det som gäller såvida mitt barn inte får mig på andra tankar, och det händer ju faktiskt lite då och då samt att jag ibland kommer på mig själv med att säga "nej" av ren princip men utan eftertanke (underligt nog säger jag aldrig "ja" av princip och utan eftertanke.....) i sådana situationer kan jag absolut ändra mig. Men i situationer som handlar om säkerhet så är det givetvis mitt ord som gäller. Hos oss brukar det dock inte bli så mycket konflikter, åtminstone inte om jag och maken planerar tiden så att det inte uppstår tidspress - då är det som upplagt för bråk. Turligt nog är väl tiden en av de saker som man faktiskt kan styra över - åtminstone någorlunda
En annan sak som jag tycker är väldigt viktig är att inte tolka konflikter som misslyckande.
Man är inte en mindre inkännande, respektfull och kärleksfull förälder för att man hamnar i konflikt med sitt barn. Det är inte OM man hamnar i konflikt utan HUR man agerar däri som isåfall säger något om det!
Ens egen och barnets personlighet har ju en hel del med saken att göra också. En del förälder-barnpar kan ju faktiskt vara väldigt olika varandra som personer och då är det kanske lite lättare att hamna i konflikt än i förälder-barnpar där man är mer lika. Inget man kan göra något åt men väl värt att ha i tanke. Ens barn är inte BARA en produkt av en själv utan en helt egen liten människa som ibland är vääääääääldigt olik en själv och inte bara för att det är ett litet barn