• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Ladybug79
    chokladkaffe skrev 2010-11-22 09:39:17 följande:
    Konichiwa girl: Jag måste nog hålla med dig, jag hade också velat välja och ibland har jag också känt mig låst.

Jag känner mig ibland lite udda i den här tråden eftersom jag ibland får uppfattningen om att många ap-föräldrar går upp väldigt mycket i sitt barn och att det blir en livsstil att "leva ap". Så har jag aldrig känt riktigt. Jag vill samsova, bära och allt det där för det känns naturligt och bra och enkelt. Men att amma långt efter han började med mat för att det är så mysigt, aldrig lämna honom för en natt för hjärtat går sönder och det är så kort tid, inte ha egna intressen där jag lämnar honom hos pappa osv har inte varit min grej. Det är väl sällan man träffar någon som är precis som en själv Jag kan känna att jag står med ett ben i två världar, dels här men också i den där jag har ett behov att få utvecklas i min träning och där jag inte vill vara med mitt barn 24-7. Det är mysigt att ha barnet sovande i famnen ibland, men jag kan lika gärna ha honom i sängen och bara vara själv i lägenheten.

Jag har  å andra sidan aldrig varit en person som kan köpa något rakt av. Jag har tydligen nåt behov av flera saker. Att vara mig själv, att vara förälder, att vara partner, att vara yrkesarbetande, att vara kompis utan barn och med barn osv osv.

Nu när min son blir lite större har jag också märkt att bara gå med honom i allt inte är av godo. Vissa saker måste man göra, som att ha vinterkläder när det är kallt. Det är krig med overallen, med kängorna och med vagnen varje dag. Jag kör avledning, kramas, mjuka ord osv men till slut måste grejerna på. När de väl är på blir han på en sekund nöjd och glad igen trots det minuten tidigare utbrottet. Nu gör jag så med saker han faktiskt måste och inte för att. Han får alltid välja sina älskade gummistövlar till förskolan trots att det är kallt och så bär jag med kängorna i en påse
    Åh, vill verkligen tacka dig madeleineh för alla kloka ord du brukar skriva här på forumet!! Känner igen mig väldigt mycket i ditt förhållningssätt och syn och har många gånger känt mig stärkt av det du skriver. Tycker du alltid är så mänsklig och vettig.

För egen del visste jag inte heller nånting om AP innan jag fick barn, men blev helt överraskad över hur totalt jag kunde förlita mig på det jag kallar min magkänsla, den hade ALLTID rätt. När jag efter några månader hittade hit och började läsa mer om AP kunde jag bara konstatera att det var precis så min magkänsla lett mig, att samsova, amma fritt, aldrig låta henne ligga och skrika osv osv.
    Nu när hon är äldre, 20 mån, kan jag ibland komma på mig själv med att krångla till det i huvudet genom att hela tiden utvärdera "gör jag AP nu?", "lyssnar jag tillräckligt mkt på henne?" osv. Istället för att stanna upp och känna vad jag instinktivt vill göra låter jag hjärnan spinna iväg. Då är det ofta väldigt bra att ta sig ett besök hit till AP-tråden och läsa lite kloka inlägg och ta sig en funderare och hitta tillbaka till kärnan helt enkelt.

Hm... låter kanske lite flummig, men är väldigt glad att ha er alla här! Ni är ett stort stöd i vardagen : )
  • chokladkaffe

Wonder Woman: Jag antar att det är treåringen som marscherar ut med bestämda steg Jag tycker det är intressant att resonera lite kring det här, som du säger är ju faktiskt inte konflikter något ont. Jag vill bara ta i konflikter på ett bra sätt så att säga. Möta barnet där det är i sin mognad. Sen är det nog lite hur man är som person själv också. Jag gillar själv när det finns tydlighet och klara instruktioner. Andra kanske trivs bättre när det är annorlunda och jag antar att vi som föräldrar påverkar vårt förhållningssätt genom hur vi är. Jag är ju på ett sätt noga med sov och ättider för jag vet själv hur jag mår om jag inte följer sånt. Sambon är inte likadan och därmed faller schemat lite när han har sonen, som i sin tur inte verkar lida av något av sätten.

Ladybug: Vad glad jag blir över din feedback

Mens fick jag 10mån efter förlossningen men då ammade jag fortfarande. Den kunde gärna fått väntat lite

• k girl
    chokladkaffe skrev 2010-11-22 09:39:17 följande:
    Konichiwa girl: Jag måste nog hålla med dig, jag hade också velat välja och ibland har jag också känt mig låst.

Jag känner mig ibland lite udda i den här tråden eftersom jag ibland får uppfattningen om att många ap-föräldrar går upp väldigt mycket i sitt barn och att det blir en livsstil att "leva ap". Så har jag aldrig känt riktigt. Jag vill samsova, bära och allt det där för det känns naturligt och bra och enkelt. Men att amma långt efter han började med mat för att det är så mysigt, aldrig lämna honom för en natt för hjärtat går sönder och det är så kort tid, inte ha egna intressen där jag lämnar honom hos pappa osv har inte varit min grej. Det är väl sällan man träffar någon som är precis som en själv Jag kan känna att jag står med ett ben i två världar, dels här men också i den där jag har ett behov att få utvecklas i min träning och där jag inte vill vara med mitt barn 24-7. Det är mysigt att ha barnet sovande i famnen ibland, men jag kan lika gärna ha honom i sängen och bara vara själv i lägenheten.

Jag har  å andra sidan aldrig varit en person som kan köpa något rakt av. Jag har tydligen nåt behov av flera saker. Att vara mig själv, att vara förälder, att vara partner, att vara yrkesarbetande, att vara kompis utan barn och med barn osv osv.

Nu när min son blir lite större har jag också märkt att bara gå med honom i allt inte är av godo. Vissa saker måste man göra, som att ha vinterkläder när det är kallt. Det är krig med overallen, med kängorna och med vagnen varje dag. Jag kör avledning, kramas, mjuka ord osv men till slut måste grejerna på. När de väl är på blir han på en sekund nöjd och glad igen trots det minuten tidigare utbrottet. Nu gör jag så med saker han faktiskt måste och inte för att. Han får alltid välja sina älskade gummistövlar till förskolan trots att det är kallt och så bär jag med kängorna i en påse
    Jag känner mig också lite udda. Mest udda överallt. Jag vet att jag skrev någon gång om att det är vår son som gjort oss till de föräldrar vi är och någon skrev då "men är inte alla bebisar på det sättet?". När jag jämför min ettåring med vad andra i tråden skriver om hur deras barn under ett sover, så slås jag av tanken att han faktiskt inte riktigt är som alla andra. Inte bara i föräldragruppen, där han var den enda som inte låg "snällt" och jollrade i ett babyskydd eller i vagnen, utan också här, bland andra föräldrar som tänker ap. Han är säkerligen inte unik på något sätt - en kompis till mig fick ett barn som är likadant - men han är definitivt mer krävande än många andra. Ibland känner jag mig - vi oss - som miffon, när vi gör som vi gör. Men här kan jag också känna mig som ett miffo som faktiskt inte bara bejakar att sonen vill ha hundraprocentig uppmärksamhet/närhet oavsett om han är vaken eller sover, utan tycker att det är jobbigt och dränerande att inte få vara min egen ibland. 

Jag inser förstås att det inte är sonen som är det egentliga problemet, utan att det har blivit en skevhet i skötseln av sonen. Det är för mycket att göra här hemma, och jag tror inte att min man riktigt pallar att sonen börjar gnälla efter mig när han är med honom. Dessutom är huset ett enda stort renoveringsprojekt - det skulle egentligen ha varit färdigt när sonen kom, men det blev försenat i över ett halvår - och vi vill ju bli färdiga någon gång. Jag borde fara iväg och göra någonting alldeles själv - men å andra sidan finns ju det jag vill göra här hemma (sy, baka, formge, skriva). Ibland beordrar jag honom att gå ut med sonen, eller fara iväg med honom. Jag borde göra det oftare, men då blir det å andra sidan väldigt lite gjort här hemma. Var man än vänder sig finns rumpan bak.
  • k girl

Angående konflikter sade Eva Röse i en intervju att det som särskiljer oss från vår föräldrageneration, det är att vi kan be om ursäkt när vi har gjort något fel. Tummen upp för det, tycker jag.

• Makadam
    Konichiwa - på vilket sätt är er son unik? (Missförstå mig rätt, då alla barn är unika
    Du har säkert berättat det tidigare i tråden (känns som mycket snurrar runt flera varv här ibland) men jag är nyfiken på vad du menar?

Ang Eva Röse: läst artikel också, och jag vill bara inflika att min erfarenhet är att det inte har med ålder att göra utan beror på mycket annat om en människa kan reflektera över sitt beteende och be om ursäkt.
    Sen så kommer jag direkt då att tänka på uttrycket "En nöjd mamma ger en nöjd bebis" - d v s en kass förälder kan be om ursäkt och så är det okej, men det är ju inet okej (i alla fall inet i min värld) bara för att man ber om ursäkt om det inte sker en förändring i beteendet.
    Bara ett inlägg från min hjärna ;)
  • k girl
    Makadam skrev 2010-11-23 10:29:50 följande:
    Konichiwa - på vilket sätt är er son unik? (Missförstå mig rätt, då alla barn är unika
    Du har säkert berättat det tidigare i tråden (känns som mycket snurrar runt flera varv här ibland) men jag är nyfiken på vad du menar?

Ang Eva Röse: läst artikel också, och jag vill bara inflika att min erfarenhet är att det inte har med ålder att göra utan beror på mycket annat om en människa kan reflektera över sitt beteende och be om ursäkt.
    Sen så kommer jag direkt då att tänka på uttrycket "En nöjd mamma ger en nöjd bebis" - d v s en kass förälder kan be om ursäkt och så är det okej, men det är ju inet okej (i alla fall inet i min värld) bara för att man ber om ursäkt om det inte sker en förändring i beteendet.
    Bara ett inlägg från min hjärna ;)
    Jag skrev i och för sig att han säkerligen inte är unik på något sätt, men att han är mer krävande än många andra barn. Han är ett år och vill fortfarande sova i direktkontakt med mig, helst med bröstet i munnen, dagtid och kvällstid. Jag har tur om jag får gå på toa eller hämta en kopp kaffe. Vaknar och blir hysterisk om pappa tar över eller om jag gör annat. Sover på sin höjd i 20 minuter i sjal, vagn eller sele. Eftersom han dessutom vill ha om inte hundraprocentig så i alla fall 98-procentig uppmärksamhet när han är vaken så blir det inte mycket vila eller möjlighet att göra annat än att hålla honom nöjd för min del.
  • chokladkaffe

Konichiwagirl: Jag känner igen mig lite med det här med krävande barn. Sonen har ju aldrig någonsin kunnat vara still utan det är full rulle konstant. Om han sitter i famnen avslappnad merän 10sek undrar vi om det är något som hänt eller om nåt fel...samma om han vaknar och ligger still en stund blir jag jätteorolig utifrån att han aldrig nånsin gjort det. Sen har vi samma grej med att han vill vara med mamma. Min sambo är dock väldigt lugn med det, jag hade nog haft svårt att ständigt vara nr 2 hur jag änd gjorde men han klarar det väldigt bra. Vi har dragit ner på allt kring oss, bor i lägenhet för att hinna med och ha lugn och ro så jag kan föreställa mig hur det är att ha hus där renoveringen drar ut på tiden.

Jag tycker absolut att du kan be dem lämna hemmet, jag kan själv störa mig lite på att det är jag som får lämna hemmet om jag behöver lite tid själv. För tre veckor sen var jag hos en kompis i Stockholm över helgen ensam, utan sonen. Jag fick ut väldigt mycket energi av två nätter borta. Mycket i att jag faktiskt fick sakna dem och fick slappna av i allt och bara ta det som det kom. Hade en heldag själv i lördags också då sonen var hos mina föräldrar. Nu har jag tur i att han älskar att vara med dem så när jag skulle gå satt han glatt i mormors famn och vinkade Jag behöver de här grejerna själv för att orka med. Hade jag inte varit gravid hade jag åkt på träningsläger en vecka i vår själv. Han hade fått vara hemma med pappa.

Det jag tror jag vill säga är att om man känner behov av något ska man försöka lösa det. Nu vet jag inte vad som är viktigt för dig men om du nämner formge, sy osv är det kanske inte åka bort du behöver utan snarare att pappa och barn lämnar dig hemma för att få vara själv och bara ägna dig åt dina må bra saker.

Nu kom jag med massa råd fast det inte var det du bad om, så du får strunta i dem om du inte känner igen dig Vill nog mest säga att jag känner igen mig och att "ta" tid för mig själv hjälper mig att orka och må bra. Det får också mig att uppskatta mitt barn merän om jag bara skulle vara med honom. Det är väl därför jag inte vill vara hemmaförälder heller, jag behöver lite variation och vara mig själv ibland, inte alltid mig själv som mamma.

• Flickan och kråkan
    k girl skrev 2010-11-23 10:00:50 följande:
    Jag känner mig också lite udda. Mest udda överallt. Jag vet att jag skrev någon gång om att det är vår son som gjort oss till de föräldrar vi är och någon skrev då "men är inte alla bebisar på det sättet?". När jag jämför min ettåring med vad andra i tråden skriver om hur deras barn under ett sover, så slås jag av tanken att han faktiskt inte riktigt är som alla andra. Inte bara i föräldragruppen, där han var den enda som inte låg "snällt" och jollrade i ett babyskydd eller i vagnen, utan också här, bland andra föräldrar som tänker ap. Han är säkerligen inte unik på något sätt - en kompis till mig fick ett barn som är likadant - men han är definitivt mer krävande än många andra. Ibland känner jag mig - vi oss - som miffon, när vi gör som vi gör. Men här kan jag också känna mig som ett miffo som faktiskt inte bara bejakar att sonen vill ha hundraprocentig uppmärksamhet/närhet oavsett om han är vaken eller sover, utan tycker att det är jobbigt och dränerande att inte få vara min egen ibland. 

Jag inser förstås att det inte är sonen som är det egentliga problemet, utan att det har blivit en skevhet i skötseln av sonen. Det är för mycket att göra här hemma, och jag tror inte att min man riktigt pallar att sonen börjar gnälla efter mig när han är med honom. Dessutom är huset ett enda stort renoveringsprojekt - det skulle egentligen ha varit färdigt när sonen kom, men det blev försenat i över ett halvår - och vi vill ju bli färdiga någon gång. Jag borde fara iväg och göra någonting alldeles själv - men å andra sidan finns ju det jag vill göra här hemma (sy, baka, formge, skriva). Ibland beordrar jag honom att gå ut med sonen, eller fara iväg med honom. Jag borde göra det oftare, men då blir det å andra sidan väldigt lite gjort här hemma. Var man än vänder sig finns rumpan bak.
    Jag tror nog att jag kan dela din känsla lite. Vi har ju två pojkar....som är minst sagt olika . Min yngsta är ett rätt lätt barn skulle jag säga, eller lätt kanske är fel ord han har ju sovit uslare än uslast periodvis och är ett humörsknippe av mycket stora mått, men han är annars och har alltid varit som barn "ska". Han har på alla sätt liksom utvecklats och betett sig så som små barn "ska" enligt alla mallar som finns. Storebror är mycket mer "egen" eller hur man ska säga . Han är inte riktigt som andra barn (låter knasigt att generalisera så eftersom alla barn är unika individer, men min yngsta som självklart är lika unik som sin bror är liksom mer som andra generellt ), men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt egentligen. Får se vad de säger när han börjar förskolan . Eftersom jag varit hemma med båda på heltid också hela tiden så har jag också periodvis känt mig rätt dränerad....de två tillsammans tar liksom allt . Nu har jag satt dem framför TV:n för ett par minuter - appropå TV-diskussionen tidigare - och jag får ett par minuter (har jag tur 10), utan något "maaammmmaaa!" eller konfliktlösning. Skulle nog inte ha sagt det ......återkommer......
  • Flickan och kråkan

Ja, tillbaka lite snabbt igen. Den bok jag tipsade om ovan gav mig otroligt mycket. Många av de saker som tagits upp här om konflikter och att själv känna sig "dränerad" (som kan visa sig på så många olika sätt) är sådant som den huvudsakligen handlar om. Jag är helt och hållet för konflikter. Konflikter är ju inget som är farligt eller som man ska försöka undvika......för mig handlar det mer om hur vi bemöter varandra och möter konflikter. Jag har personligen enbart totala nej inför sådant som är direkt skadligt/farligt. Barnen får inte göra illa sig själva eller andra (på något vis). Precis som Wonder Womans dotter så måste våra hålla i handen när de går över gatan t.ex. av säkerhetsskäl. Det finns liksom ingen marginal för kompromisser alls i sådana situationer. Vad gäller annat är egentlig allt förhandlingsbart eller vad man ska säga. Jag säger absolut absoluta nej till annat andra gånger också, men då är det mer situationsbundet. Jag tror inte att det finns något behov av att vara konsekvent på det viset. Jag tror på att vara konsekvent, men konsekvent mot sig själv och sina grundvärderingar.....då blir man som förälder ärlig och därmed också tydlig.....tror jag .

Vad gäller tågincidenten. Mycket handlar ju om att känna sina barn. Om jag hade behövt hjälpa något av mina barn på toaletten så finns det liksom inte i min värld att lämna någon av dem att sköta sig själv under tiden = låta dem springa lösa i tåget. De fixar helt enkelt inte det....inte på ett spännande tåg. Jag hade aldrig gett den som inte behövt gå på toaletten möjligheten att tokspringa runt i vagnen samtidigt. Båda in på toaletten och låst dörr. var förresten inne på en toalett på biblioteket häromdagen. Vi hamnade på en handikapptoalett.....och vad hittade min yngsta....två miljoner larmknappar överallt i lagom höjd . Ibland skulle man behöva klona sig .

• Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-23 11:34:54 följande:
    Ja, tillbaka lite snabbt igen. Den bok jag tipsade om ovan gav mig otroligt mycket. Många av de saker som tagits upp här om konflikter och att själv känna sig "dränerad" (som kan visa sig på så många olika sätt) är sådant som den huvudsakligen handlar om. Jag är helt och hållet för konflikter. Konflikter är ju inget som är farligt eller som man ska försöka undvika......för mig handlar det mer om hur vi bemöter varandra och möter konflikter. Jag har personligen enbart totala nej inför sådant som är direkt skadligt/farligt. Barnen får inte göra illa sig själva eller andra (på något vis). Precis som Wonder Womans dotter så måste våra hålla i handen när de går över gatan t.ex. av säkerhetsskäl. Det finns liksom ingen marginal för kompromisser alls i sådana situationer. Vad gäller annat är egentlig allt förhandlingsbart eller vad man ska säga. Jag säger absolut absoluta nej till annat andra gånger också, men då är det mer situationsbundet. Jag tror inte att det finns något behov av att vara konsekvent på det viset. Jag tror på att vara konsekvent, men konsekvent mot sig själv och sina grundvärderingar.....då blir man som förälder ärlig och därmed också tydlig.....tror jag .
    Vill bara tillägga till dina ord att (om det inte är superdupersjälvklart för alla och jag gör ett onödigt inlägg) att jag tycker det är viktigt att vara tydlig tillsammans med sin partner/man/kvinna - att man står för samma "nej" och "ja" - annars blir det nog väldigt otydligt för barnet.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd