chokladkaffe skrev 2010-11-22 09:39:17 följande:
Konichiwa girl: Jag måste nog hålla med dig, jag hade också velat välja och ibland har jag också känt mig låst.
Jag känner mig ibland lite udda i den här tråden eftersom jag ibland får uppfattningen om att många ap-föräldrar går upp väldigt mycket i sitt barn och att det blir en livsstil att "leva ap". Så har jag aldrig känt riktigt. Jag vill samsova, bära och allt det där för det känns naturligt och bra och enkelt. Men att amma långt efter han började med mat för att det är så mysigt, aldrig lämna honom för en natt för hjärtat går sönder och det är så kort tid, inte ha egna intressen där jag lämnar honom hos pappa osv har inte varit min grej. Det är väl sällan man träffar någon som är precis som en själv

Jag kan känna att jag står med ett ben i två världar, dels här men också i den där jag har ett behov att få utvecklas i min träning och där jag inte vill vara med mitt barn 24-7. Det är mysigt att ha barnet sovande i famnen ibland, men jag kan lika gärna ha honom i sängen och bara vara själv i lägenheten.
Jag har å andra sidan aldrig varit en person som kan köpa något rakt av. Jag har tydligen nåt behov av flera saker. Att vara mig själv, att vara förälder, att vara partner, att vara yrkesarbetande, att vara kompis utan barn och med barn osv osv.
Nu när min son blir lite större har jag också märkt att bara gå med honom i allt inte är av godo. Vissa saker måste man göra, som att ha vinterkläder när det är kallt. Det är krig med overallen, med kängorna och med vagnen varje dag. Jag kör avledning, kramas, mjuka ord osv men till slut måste grejerna på. När de väl är på blir han på en sekund nöjd och glad igen trots det minuten tidigare utbrottet. Nu gör jag så med saker han faktiskt måste och inte för att. Han får alltid välja sina älskade gummistövlar till förskolan trots att det är kallt och så bär jag med kängorna i en påse

Åh, vill verkligen tacka dig madeleineh för alla kloka ord du brukar skriva här på forumet!! Känner igen mig väldigt mycket i ditt förhållningssätt och syn och har många gånger känt mig stärkt av det du skriver. Tycker du alltid är så mänsklig och vettig.
För egen del visste jag inte heller nånting om AP innan jag fick barn, men blev helt överraskad över hur totalt jag kunde förlita mig på det jag kallar min magkänsla, den hade ALLTID rätt. När jag efter några månader hittade hit och började läsa mer om AP kunde jag bara konstatera att det var precis så min magkänsla lett mig, att samsova, amma fritt, aldrig låta henne ligga och skrika osv osv.
Nu när hon är äldre, 20 mån, kan jag ibland komma på mig själv med att krångla till det i huvudet genom att hela tiden utvärdera "gör jag AP nu?", "lyssnar jag tillräckligt mkt på henne?" osv. Istället för att stanna upp och känna vad jag instinktivt vill göra låter jag hjärnan spinna iväg. Då är det ofta väldigt bra att ta sig ett besök hit till AP-tråden och läsa lite kloka inlägg och ta sig en funderare och hitta tillbaka till kärnan helt enkelt.
Hm... låter kanske lite flummig, men är väldigt glad att ha er alla här! Ni är ett stort stöd i vardagen : )