Jag tycker nog många gånger att AP beskrivs på ett ganska stereotypt sätt... Det ska ammas länge, bäras, samsovas osv. Visst tycker jag att alla dessa områden är viktiga men själva poängen med AP tycker jag faller bort om man bara stirrar sig blind på detta. Jag tror att de flesta som "lever AP" (lustigt uttryck men ni förstår nog vad jag menar) är överens om att det är viktigt att läsa barnen, vara medveten om vart de befinner sig rent utvecklingsmässigt, kunskap om vad man kan förvänta sig av en 1 månaders bebis, en 1 åring och en 7 åring och behandla dem därefter, vetskap om att det som funkade med första barnet inte nödvändigtvis behöver funka med andra eller tredje barnet, tillgodose barnens behov och försöka sträva efter att skilja mellan behov och vilja hos barnen, respektera barnen för dem de är och behandla dem som de individer de är utan att för den sakens skull alltid låta dem få sin vilja igen. AP för mig är så mycket mer än att amma, bära och samsova. Nu har vår dotter tidigt och tydligt visat att hon vill ammas ofta och länge, barnvagnen funkade inte alls däremot är bärandet bland det bästa hon vet än idag och samsovningen är nog det som har gjort att vi alla vaknar pigga och glada i princip varje morgon. Därför har vi valt det! Eller snarare, vår dotter har fått visa vägen.
Vi har valt att gå med henne väldigt mycket i detta, inte bara för hennes skull utan krasst nog även för vår egen skull. Det har helt enkelt varit lättast och skönast för oss alla!
Precis som du Madeleineh skriver så känner jag sällan att det är supermysigt att ha dottern sovandes i famnen. Jo, när hon var mindre och sov flera gånger om dagen kunde jag tycka att det var skönt att vila med henne men nu när hon bara sover en gång om dagen vill jag ha den tiden för mig själv, kunna surfa, träna hund, dricka kaffe, läsa tidningen eller bara göra det som jag har lust med för stunden utan att behöva tassa runt och ta hänsyn. Då får hon istället sova i vår säng.
Jag har också dagar då mitt tålamod tryter och jag inte alls orkar med att möta henne på den nivå hon befinner sig på och säkerligen ställer jag i dessa situationer alldeles för höga krav på henne. Men jag strävar hela tiden efter att försöka möta henne och respektera henne där hon är och jag är dessutom medveten om (och erkänner) de stunder då jag är "en lite sämre mamma" (eller snarare mänsklig).
När det gäller konflikter så försöker jag nog alltid tänka efter en liten stund. Vad handlar det om? Är det nödvändigt att genomföra just min vilja eller finns det utrymme för förhandling? Men det absolut viktigaste frågan jag ställer är nog: Vad beror utbrottet på? (Om det nu handlar om ett utbrott). Många gånger vid exempelvis påklädning, kan vi här hemma tjäna mycket på att förbereda, vara övertydliga i vad som komma skall och se till att det finns gott om tid. Även om man inte alltid kan planera så kan man i alla fall det i de allra flesta fall. Sedan är jag ofta ganska noga med att tala om varför vi ska göra något redan första gången det förs på tal, ex "nu ska vi klä på oss så vi inte fryser när vi går ut". Jag tycker att det är viktigt att ta med varför vi ska göra så redan när jag berättar vad vi ska göra, då får det ett syfte vilket jag tror att barn uppskattar. Därför har jag för avsikt att alltid tala om varför vi ska göra något.
Jag undviker gärna konflikter när det går. Inte för att jag är rädd för att ta dem (konflikter är en viktigt del i livet som man också måste lära sig att hantera) men för att jag är mer intresserad i varför den uppstår än i att lära mitt barn att mammas nej är ett nej. Jag förhandlar gärna om hur saker och ting ska gå till och jag ser mer vikt i att lära barnet förhandla, tänka om, reflektera och argumentera för sin sak än att lära dem att "här är det stopp". Jag tror nämligen att om jag visar upp min förhandlings- och argumenteringssida i mängder av olika situationer så kommer också barnen att köpa mitt icke-förhandlingsbara-nej mycket lättare när de väl uppstår. Så upplever jag det i alla fall idag, vi får se vad jag säger om några år
Kanske ett förtydligande kring att jag undviker konflikter. Det handlar inte egentligen om att undvika konflikten när den väl har uppstått utan snarare om att hitta alternativ vägar och försöka lära sig något av de situationer där konflikter uppstår. Ett skrikande barn i affären kan ses som trotsande men det kan också ses som ett barn som är trött, hungrig, stressat (läste någonstans att barn inte kan förstå stress förrän de är uppemot skolåldern) osv. Ett barn som inte vill klä på sig kan ses som trotsande men det kan också ses som ett barn som lever i nuet och behöver lite mer tid på sig för att avsluta det som det gjorde innan påklädningen blev ett faktum. Jag kanske inte ska uttrycka mig som att jag undviker konflikter, däremot ser jag inte konflikter i det som många andra ser konflikter i, lite som WonderWoman beskrev tidigare.
Blev ett låååångt inlägg som kanske blev lite rörigt, men så kan det bli