Prodin skrev 2010-11-24 14:52:28 följande:
Jag har en annan undran. Är det någon här som kör/har kört EC?
Ibland känner jag mig ensammast i hela världen om att vara som jag är och göra som jag gör, och jag blir så trött på det. Jag blir så trött på att vara en freakshow, att ständigt bli ifrågasatt, behöva förklara sig och försvara sig och att ALLTID få kommentarer. FAN.
Idag fick Odin pinka med publik på helsestasjonen. En kvinna var underbar och frågade av ett genuint intresse om toandet, sjalen och ungens kläder - då blir man glad. En annan sa stackarn när jag höll honom över toan. Jag trodde hon syftade på plåster på benet efter vaccin, men misstänker nu att det inte alls var det.
Ibland undrar jag varför inte folk bara kan hålla käft! Jag skadar ju inte mitt barn. Och varför stirra som om vi är ett jävla spektakel? Kan tillägga att vi bor i en medelstor stad i Norge och jag har aldrig sett någon bära sitt barn,varken i sjal eller sele. Helsesøstern hade aldrig sett en sjal och definitivt aldrig hørt om EC.
Gaah! Det var dagens frustration! Någon som har tips på hur man tacklar omgivningen? Eller vad man ska säga?
Jag har en kompis i Norge som också bär i sjal, så du är inte ensam.
Hur man ska tackla reaktioner... där kan jag dessvärre inte hjälpa dig. Vi bor i en av Sveriges minsta kommuner, man känner i princip alla mammor med barn i samma ålder som ens eget, och det verkar vara väldigt högt i tak. Alltid är det någon som samsover, eller som ammar lite längre. När jag bar Hugo i ergonomisk sele fick jag kommentarer om hur fiffig den var. Får jag frågor säger jag bara som det är: "Hugo skrek så dant när vi lade ner honom, så vi samsover. Det blev enklast så, vi får ju sova." Idag var det en tjej som frågade om jag inte var rädd för att han skulle bli svår att avvänja när han fortfarande ammar, och jag sade att jag hade läst att sugbehovet avtar när de är över ett så att jag tror att det snarare blir lättare ju äldre han blir. Vete tusan om de säger någonting när jag har gått därifrån, men... då får de väl göra det.
Jag förstår att det är drygt, men kan du inte försöka rycka på axlarna och skita i kommentarer?