msKitten skrev 2010-11-29 22:18:18 följande:
Tack för era råd :) Maken och jag har pratat idag och idag var det en mycket bättre dag för alla. Vi har bestämt att vi ska fortsätta sova alla tillsammans och om den äldre sonen vaknar på natten och vill amma så ska han få det. Han vaknar ju liksom inte varje natt heller, och även om vi räknar med att det kommer ske lite oftare nu den närmsta perioden så är det liksom ok. Vi kan inte göra det jobbigare för oss än det är.
Vi ska även försöka ha lite mer tålamod med storebror och försöka sätta oss in i hans situation lite bättre. Anledningen till att vi båda är "edgy" eller vad man ska säga är för att det i vår familj har byggts upp en stress under ett par månader. Storebror är generellt ett väldigt krävande barn och det tär naturligtvis på oss (massa bråk och tjafs hur man ska tackla de dagliga konflikterna med storebror), sen har jag varit graviddeppad. Men den enskilt största orsaken till vår stress är att min pappa har varit svårt sjuk de senaste två åren. Han gick bort den 17 november, för alltså drygt två veckor sen. Bara nån vecka senare föddes lillebror. Nu har jag en släng av baby blues också, sen det här med storebrors frustration, makens korta stubin....och pappas bortgång.
Ja , ni förstår....Det är verkligen en pers allt just nu. Storebrors "trotsålder", min och makens stress över hela situationen med min pappa, min graviditet osv....
Vad ledsamt med din pappa. Du ska se att det kommer att lösa sig med storebror. Jag tror de flesta med mer än ett litet barn känner att livet är en rejäl pers vid något tillfälle. Vi hade våran ett drygt halvår efter att lillebror tittade ut. Och så den där gnagande känslan av att inte räcka till (som i alla fall jag hade inledningsvis)......kände att jag inte mötte någon av dem riktigt som jag ville. Det är ju en omställning där här med att de plötsligt är två.......med så mycket behov av närhet, uppmärksamhet och närvaro.
Om du har ork så ta och läs Gavelins senaste bok "Att möta sitt barn - och sig själv" när du har en stund över (om du har det

). För mig gjorde den verkligen gott för själen

. Har fått mig att tänka lite annorlunda när jag känner stress etc.