msKitten skrev 2010-12-01 18:28:32 följande:
Tack för era ord. Inatt var det en hysterisk natt igen....suck. Jag vet inte vad vi ska göra. Nu är eftermiddagen också helt hysterisk, jag börjar bli galen.
Inatt vaknade storebror säkert 5 gånger och grät och pratade i sömnen och ville såklart tutta. Han fick amma för att han var så ledsen. Det resulterade i att jag hoppade som en yo-yo mellan storebror och lillebror hela natten. Jag fick jätteont i bröstvårtorna och sista storebrorsamningen på morgonkvisten började jag nästan gråta. Storebror accepterar inte pappa som tröst alls, han sparkar och slår honom när pappa visar närhet, det är bara mamma som gäller. Pappa visar sonen att han blir ledsen och sur när han gör så. Jag tror att det är ett misstag men pappa vet inte hur han ska hantera det, han tar det direkt personligt.
Hela dagen idag har storebror tjatat om tutte, varje gång lillebror ammat och mycket oftare än så. Det har verkligen varit helt hysteriskt, nu för en timme sen började jag nästan gråta, jag orkar inte. Jag vill inte amma honom sådär ofta, HELA JÄVLA TIDEN. Och när jag säger nej eller vill inte så ska han pussa tutten eller titta på den eller vad somhelst, vi snackar alltså om var 15-e minut hela dagen.Han följde mig t o m in på toaletten och drog i mina kläder och ville amma när jag satt på toaletten! Han suger så hårt att jag får ont. Han har blivit helt fixerad! Måste påpeka att vi varit så trötta efter nattens bravader att vi inte orkat ta oss ut, kanske har det påverkat storebror också, att han varit inne hela dagen....jag vet inte.
De första dagarna var storebror snäll mot lillebror, nu varvas pussarna med hårda nyp och ibland slag. Vi försöker involvera honom i skötseln av lillebror, och det funkar ok. Han hämtar blöja, tvättlapp osv. Men det märks att han känner en massa negativa känslor mot lillebror. Vilket är ok, men det är oerhört jobbigt att hela tiden behöva vakta på honom., han märker ju det och blir ännu jobbigare då.
Min man är ledsen för att storebror vägrar bli tröstad av honom. T ex så bad storebror om vatten och pappa går till köket och ger honom ett glas vatten varpå sonen slår pappa och sen kastar sig på golvet och skriker :MAMMA VATTEN!! Och sådär är det med allt. Det börjar göra både mig och pappa frustrerade. Pappa är väldigt involverad med sonen och har varit mer hemma med honom än jag varit, och ändå är han sådär mammig. Det liksom sårar honom...
Som det är nu hatar jag tandemamningen och jag ångrar av hela mitt hjärta att storebror fick börja amma igen. Men jag vågar inte göra nåt drastiskt jag är rädd för att storebror kommer känna sig ännu mer avvisad. Vad ska jag göra? Det här är ohållbart.
Oj oj oj! Ja det låter verkligen som storebrors behov av dig och amningen blir för intensivt att hantera mha syskonamning. Hur många dagar har du ammat bägge? Hur känner du inför att fortsätta amma storebror? Känns det omöjligt och outhärdligt så är åtminstone mitt råd att du slutar eftersom den stunden i annat fall bara skapar negativa känslor hos dig som med all säkerhet smittar av sig på hur du förhåller dig till din sons frustration även i andra sammanhang! Hur känner du själv?
Att din son är hårdhänt med lillebror är nog ganska så vanligt för barn i den åldern tyvärr, impulskontrollen är minst sagt bristfällig, känslan för rätt och fel finns där inte och det är en tid då känslor tar sig väldigt starka uttryck överhuvudtaget . Jag tror att ni helt enkelt får förbereda er på att det får bli en himla massa passande en tid nu. Så var det här också i början (om det nu är någon tröst) och jag vågade inte, med all rätt, lämna lilla obevakad för ens en sekund. Lite klokhet a'la Jesper Juul gjorde det hela mer hanterbart och begripligt för mig men det var jobbigt i början!
Jag förstår att din man blir sårad av att bli bortstött men det handlar ju inte om pappa och även om han säert vet det så kan det vara bra att påminna sig själv ibland (innan man bemöter barnets frustration med ilska) att det handlar om er stora pojkes liv som har vänts upp och ner och att han försöker hitta sin plats i en ny tillvaro som han inte riktigt känner igen. Men det kommer han att göra och ni kommer att hitta en rytm som funkar!