msKitten skrev 2010-12-02 09:27:03 följande:
Det känns som att jag tagit upp hela tråden....
Jag funderade också på det där med aktiviteter. Nu är det lite knepigt att vara ute länge, det är liksom -14 ute nu och den lille är inte ens en vecka. Känns sådär att göra utomhusaktiviteter. Sen tänkte jag på öppna förskolan som vi brukar gå till, nu har maken varit där med storebror de senaste gångerna men jag tänkte om jag går dit med båda och lillebror vill amma och storebror sätter igång med sitt tjat när han ser lillebror - jag skulle inte klara det. Jag kan inte amma storebror bland främmande människor, det tar emot oerhört, jag skulle känna mig som ett freak och skulle säkert uppfattas som det också. Ja, ni vet ju vad folk tycker om långtidsamning i allmänhet och tandemamning i synnerhet :(
Jag tänker att man får låta det gå ett par dagar till, har inte storebror lugnat sig lite så får jag väl komma på nåt nytt, t ex sluta amma honom.
Som det är nu blir jag helt stressas och ångestfylld när han sätter igång med sitt tjat. Jag får en massa negativa känslor av det som jag inte vill ha. Jag får lust att putta bort honom, att han bara ska sluta tjata. Sådär vill jag inte ha det :(
Jag, det var det jag menade med dum säsong......kallt så in i norden. Bibliotek? Lite idétorka här......beror ju var ni bor.
Vill också bara hälsa till "tröst" att jag skulle säga att jag generellt är en person med rätt mycket tålamod och jag hetsar inte upp mig så lätt, men om det finns något som triggar min stress och allt det där som jag inte vill så är det när båda gnäller/skriker och drar i mig samtidigt.
Tänkte på det där med pappa vs mamma också. Jag skulle tippa på att det inte bara har med mammig- resp. pappighet att göra utan åldern, dvs det här med äganderätt. Nu är ju mina liksom så "stora" att de vuxit ihop och har balans mellan sig, men fortfarande är det här med "ägandet" rätt viktigt för storebror (han är ju i den åldern). Vill lillebror ha sopborsten, så ja då måste ju storebror ha just den just då också. Ber lillebror om vatten så vill storebror också ha vatten.....FÖRST. Det handlar varken om sopborsten eller törst över huvudtaget. Kanske ska du och din man ha det perspektivet istället.......att det överhuvudtaget inte handlar om att välja mamma eller pappa, utan att han vill ha det som lillebror har.....och för tillfället får och har lillebror dina bröst och mycket av din uppmärksamhet.
Vattenincidenten: Visst han var säkert törstig, men med största sannolikhet hade han också tänkt att du nu skulle ge honom din uppmärksamhet och lämna lillebror = gå och ge honom vatten. När du då inte gör det utan pappa, så blir han arg, vrålar och skriker.....inte för att han är arg på pappa, utan för att det inte blev som han hade tänkt. När min äldsta vill ha min uppmärksamhet och tycker att jag är trist och tråkig så kommer han och säger att han är törstig och kissnödig......vad han egentligen vill är något annat. vad jag ville ha sagt, lite luddigt inser jag, är att det inte handlar om att pappa är fel.