Flickan och kråkan skrev 2010-12-04 15:39:31 följande:
Ja, det är inte så lätt det här med syskon
Självklart ska man som föräldrar vilja ha ytterligare ett barn om man bestämmer sig för det. Vi skaffade ju inte lillebror för att storebror skulle få ett syskon....vi ville som föräldrar ha ett barn till och sedan var det så klart grädde på moset att vår äldsta fick ett syskon.
Jag tycker det är ett märkligt resonemang när folk kommenterar att täta barn kommer att bli "bästa vänner". För mig har syskonskap en helt annan betydelse. Jag hoppas att de inte kommer att var just bästa "vänner" (missförstå mig rätt), utan att de ska vara bröder. Jag hoppas att de kommer att ha en massa olika intressen, massor av olika vänner och liksom ha sina egna liv......och sedan ha varandra som just bröder.....trygghet och familj.
Nu är våra rätt olika i sin personlighet och det hoppas jag fortsätter.....och det kommer vi att uppmuntra. Jag vill inte att någon eller de själva ser dem som ett paket, utan som individer. Det blir nog något att jobba med......att avvärja så mycket jämförelse som möjligt......inte minst från dem själva.
--------
Sedan tycker jag inte att man ska vara rädd för att bli fler. Visst blir det konflikter, visst finns det en massa saker som blir besvärligare, men på det underbara slår ju det med råge

. Och ja, man älskar dem precis lika mycket

. Appropå det här med syskonskap. Våra har ju konflikter hela dagarna om allt och inget som man ibland så klart kan bli trött på.....men samtidigt så när lillebror någon gång vaknar på kvällen så hör man ett litet rop: "A.....!" och så går man in och kikar till dem och då har lillebror krupit bort till sin storebror....och där ligger de och sover...stora och lilla a. Det handlar inte om den fantastiska vänskapen dem emellan, utan att de är bröder.......trygghet.......kärlek (med allt det innebär....kärlek är ju liksom inte bara rosenrött)....inte vänskap

.
Så fint beskrivet!
Jag tror inte heller att man skall se ett eventuellt "bästisskap" som ett kvitto på att det är bra med syskon, det är mer som en rolig bonus tycker jag
Relationen "vän" är ju inte den enda som är värdefull för en människa, exempelvis så är det nog få som är vän med sin mamma på det viset men som ändå räknar henne som en utav de viktigaste personerna i sitt liv. På samma sätt är det med syskon tänker jag. För min del har det aldrig funnits en tvekan om att skaffa syskon, det har varit en självklarhet hela tiden (även om man ibland oroat sig över det där med att räcka till).
Men som jag nog sagt tidigare så är jag också övertygad om att delad uppmärksamhet är något väldigt positivt.
De konflikter som uppstår när man har syskon är heller inget dåligt tror jag, tvärtom så lär barnen sig massor av det - både om sig själva, om sitt syskon och om hur det faktiskt fungerar här i världen. Jag tror att det främst är hur vi föräldrar hjälper barnen att hantera varandras olikheter, de konflikter och eventuella känslor av avundsjuka som kan uppstå, som betyder något. Självklart har barnens personligheter också en stor betydelse men det är väl precis som med mig och min mamma tänker jag - vi är inte alls lika men hon är tveklöst en utav de viktaste personerna i mitt liv och någon jag älskar oerhört och som jag alltid vill prata med då jag behöver råd och stöd!