• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Mimsing

MsKitten,

Beklagar verkligen er situation. Jag har inget förslag på bra lösning på er situation, men tänkte bara tipsa om att ringa till BUP. Vi fick också en situation med storasyster när lillebror kom i somras, (eller så råkade det bara sammanfalla för vår del) i vilket fall så tog vi kontakt med BUP för att få lite telefonrådgivning. Vi föräldrar har också träffat psykolog där ett par gånger för att få lite tips och råd, och inte minst prata av sig lite om situationen. Det kanske skulle kunna vara en idé? Även om vi får en del förslag från dem som inte direkt är AP (guldstjärnor mm), så har de ändå mycket kunskap som är nyttig att få ta del av, och i ett tillräckligt desperat läge så kanske till och med guldstjärnor har en poäng. Bara för att bryta destruktiva mönster.  Och man måste ju inte träffas. Man kan ju bara ringa och prata lite med dem och se om det ger något?

Vill också än en gång tipsa om vårt sätt att lösa sovningen - jag (mamma) sover med stora och pappa med lilla. Alla får sitt behov av närhet tillfredställt, och sedan vi började med att stora för exklusiv mammatid hela nätterna så känns det som om hon tankar så mycket närhet då att hon kan släppa mig mer på dagarna. Det funkar kanonbra för oss - även om jag såklart önskar vi kunde sova allihop tillsammans, men det går tyvärr inte i vårt fall. Det slutar bara ungefär som för er, med en skrikande storasyster som vill krama lillen så mycket att hon ligger ovanpå honom... Och då blev det här den minst dåliga lösningen för oss.

Till sist: För oss var det ganska precis tre månader av kaos i olika hög utsträckning. Sedan har faktiskt allting satt sig hyffsat, och det blev en ganska harmonisk familj tillslut. Så hav tröst - det pågår inte hur länge som helst :)

• Me like coffee

MsKitten: Usch så jobbig er situation låter Måste vara fruktansvärt! Precis som konichiwa girl skrev så är ju Marlene hjälpmamma, kanske kan du skicka ett privat meddelande till henne och beskriva er situation? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ge för råd i detta fall så jag skickar en styrkekram istället

• chokladkaffe

msKitten, det låter som en tuff situation. Jag tycker du mitt i allt kaoset tänker väldigt sunt och konstruktivt. Det jag menar i det är att du känner att det inte är hållbart för dig och ni behöver en förändring. Hoppas du hittar någon vare sig det är BUP, amningshjälpen eller något annat som hjälper er.

• Hervor 1

Oj msKitten, vilken oerhört jobbigt situation du beskriver! Jag är ingen hjälpmamma så jag förstår att det inte är mig du vill ha råd utav, jag vill bara säga att jag känner med dig!

• Marlene

Som sagt, jag är hjälpmamma... men mitt i middagen just nu. Ska se om jag får till nått svar senare ikväll om jag glömmer bort det så påminn mig

• msKitten

Jag ringde en hjälpmamma idag, pratade en lååååång stund. En fantastisk människa :)  Jag började gråta så fort jag började berätta om vår situation.Hon ansåg inte att vårt problem ligger i amningen alls, utan att det är andra orsaker som gör att vi har det tufft nu, speciellt sonen. Vi pratade om alla förändringar som skett den senaste tiden, om min pappa som gått bort, om min och makens gräl och den uppbyggda stressen i familjen som helhet. Sen också alla förändringar som kom in i familjen med den nya medlemmen....Hon tyckte i alla fall att vi skulle ta hjälp av en kurator eller psykolog för att prata igenom vår situation. Hon gav mig också konkreta tips angående samsovning och lite annat. Hon var verkligen underbar att prata med. Jag fick också hennes mobilnummer och hon sa att jag kunde ringa henne mitt i natten om jag ville :) Vilka fantastiska människor det finns på denna planet.

Jag har nu via BVC fått en kontakt med en kurator som kommer hit på onsdag så vi får ventilera vår situation med någon utomstående. Hon var också väldigt bra att prata med, hon kom också med konkreta tips.  Jag tror vi kommer får ordning på det här, även om det säkert kommer ta tid. Men det känns skönt att en sten är satt i rullning i alla fall. Jag är full av hopp av nu :) Vilket är jätteskönt, att slippa se så mörkt på sitt eget liv. Det finns ju faktiskt lösningar på allt :) 

• Makadam
    msKitten skrev 2010-12-06 18:48:21 följande:
    Jag ringde en hjälpmamma idag, pratade en lååååång stund. En fantastisk människa :)  Jag började gråta så fort jag började berätta om vår situation.Hon ansåg inte att vårt problem ligger i amningen alls, utan att det är andra orsaker som gör att vi har det tufft nu, speciellt sonen. Vi pratade om alla förändringar som skett den senaste tiden, om min pappa som gått bort, om min och makens gräl och den uppbyggda stressen i familjen som helhet. Sen också alla förändringar som kom in i familjen med den nya medlemmen....Hon tyckte i alla fall att vi skulle ta hjälp av en kurator eller psykolog för att prata igenom vår situation. Hon gav mig också konkreta tips angående samsovning och lite annat. Hon var verkligen underbar att prata med. Jag fick också hennes mobilnummer och hon sa att jag kunde ringa henne mitt i natten om jag ville :) Vilka fantastiska människor det finns på denna planet.

Jag har nu via BVC fått en kontakt med en kurator som kommer hit på onsdag så vi får ventilera vår situation med någon utomstående. Hon var också väldigt bra att prata med, hon kom också med konkreta tips.  Jag tror vi kommer får ordning på det här, även om det säkert kommer ta tid. Men det känns skönt att en sten är satt i rullning i alla fall. Jag är full av hopp av nu :) Vilket är jätteskönt, att slippa se så mörkt på sitt eget liv. Det finns ju faktiskt lösningar på allt :) 
    Vilket ljus!
    Som jag skrev till dig så var/är det nog inte amningen i sig utan väldigt mycket annat som bubblar hos er alla. Att prata med någon utomstående är bra, i alla fall att se det som en moderator i samtalet - kansk eblir lättare för båd edig och maken att säga saker som annars inte blir sagda (nu tänker jag till varandra). Ni har ju minst sagt haft en "ketchup-effekt", allt på en gång som inträffat i era liv nu.

Hoppas innerligt allt löser sig för er och att ni kan njuta av era små killar!

God natt
  • Flickan och kråkan

Vad härligt att ni fått så bra kontakter. Styrkekramar till er. Det kommer att bli fint. Även om vi inte haft just er situation så vet jag hur det känns när man har två små barn som skriker och gråter och man helt enkelt känner att man inte räcker till.........det ÄR tungt. Kram .
  • Marlene

Va skönt att du fick prata av dig Hoppas att det leder till nånting bra
  • Me like coffee

Mskitten: Så skönt det måste kännas att få en start till något nytt. Skickar styrkekramar igen!

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd