Me like coffee skrev 2010-12-07 12:57:47 följande:
Jag tänkte be om era tankar kring en situation här hemma.
Som ni säkert redan vet så är ju dottern mycket mammig av sig och föredrar mig framför pappa i många lägen. Framförallt om hon blir trött eller ledsen. Vi låter henne välja och hon väljer alltid mig. Däremot funkar det hur bra som helst med pappa när jag inte är hemma.
Men så är det en specifik situation där det känns som att det blir lite fel... Som igår till exempel. Min man höll på att städa toaletten och dottern går in och tar trasan (full med rengöringsmedel och just efter städning av toaletten) och stoppar den i munnen varpå min man snabbt tar ur den ur munnen och dottern, som var trött, blev väldigt ledsen. Min man försöker trösta henne men hon vill ju bara till mig och slingrar sig ur pappas famn och går till mig. Min man gick då tillbaka och fortsatte städa toaletten.
Visst ska hon få välja vem som ska tröst henne, det är vi helt överens om. Däremot tycker jag att det blir lite fel när han liksom lämnar över till mig (eller dottern väljer mig) och sedan går därifrån. De har haft en "konflikt" (vill nog inte kalla det för konflikt i den faktiska meningen men ni fattar) och sedan går hon till mamma som tröstar och pappa fortsätter med det han höll på med innan "konflikten". Det blir fel i min hjärna. Vad sänder det för signaler till henne? Vi pratade om det igår och min man är också inne på att det sänder ut lite tokiga signaler men frågan är hur vi ska göra. Vi var inne på att han också ska sitta med även om dottern sitter hos mig så är han iaf med i tröstningen på sidan av. Vad tror ni? Hur gör ni?
Hon är väl i samma ålder som min yngsta....eller hur är det nu? Snurrar ihop folk här ibland

.
Det är ju egentligen ingen jättebesynnerlig situation. Hon blir ju arg på pappa som inte låter henne göra det hon vill och söker så klart inte tröst hos "dumma pappa" i det läget

. Vi har samma situation här i båda riktningarna. Mamma är "dum", söker tröst hos pappa. Pappa är "dum" söker tröst hos mamma. Vi brukar inte göra någon större affär av det. Det är ju i sammanhang då det handlar om ilska = inte ont, ledsen ledsen etc. så då brukar den som han söker tröst hos, trösta men inte ömka om man säger så. Stötta den andre föräldern genom att säga att det är farligt eller vad det nu är och att han inte får göra det, men att vi förstår att det är/var jätteroligt etc. Ofta tröstar vi där den "dumme" föräldern är och så att säga avslutar det hela på samma ställe så att han fortsätter att vara och leka där han började = hos den "dumme" föräldern. i ditt läge fortsätta att hjälpa pappa att städa.....trasa med enbart vatten utan rengöringsmedel

.