msKitten skrev 2010-12-03 09:13:35 följande:
Hos oss är läget lite bättre, men inte mycket. Vi kämpar på....storebror får sina nattliga utbrott, men hans tuutfixering är inte lika påtaglig längre. Han tuttar inte femtielva gånger nu, men kanske fyrtiosju

Vi är ganska slukörda nu och jag tackar gudarna för bolibompa, utan den hade vi nog inte överlevt den här första veckan
Vad gäller syskon - intressanta tankar. Alltså jag tänker att man framförallt skaffar syskon till sina barn för sin egen skull, men nånstans för barnen också. Madeleineh du skriver att du inte känner något ensambarn som saknar syskon - men det gör faktiskt jag. Flera stycken, t o m. Jag tror du har rätt att barn inte saknar syskon - men man kan göra det som vuxen. En av mina bästa vänner förlorade sin pappa för några år sedan och det var då hon började sakna syskon - hon menade att hon inte hade någon att dela den sorgen med - hon menar att sorgen som hon känner inte är samma som hennes mamma känner - att förlora en make är inte samma sak som att förlora en förälder menar hon. Efter sin pappas död upplevde hon också att hon var tvungen att ta hand om sin mamma på ett sätt som hon inte behövt tidigare (psykiskt stöd osv) och hon menade att det skulle vara bra om hon hade haft någon att dela den bördan med.
Många av mina kusiner är ensambarn, en av dem t ex menar att hon saknar syskon - för hon har en så komplicerad relation med sin mamma att det vore skönt att dela de problemen med någon. Det är klart att man kan dela sina problem med sina vänner - men de kan aldrig förstå till hundra procent eftersom de inte har samma föräldrar.
Men de som säger sig sakna syskon som jag pratat med har inte saknat syskon förrän i vuxen ålder. Flera har också sagt att det vore skönt att ha någon kvar när föräldrarna går bort, så man inte är helt ensam kvar från ursprungsfamiljen.
Fast många syskon är nog inte heller av godo. Min mormor födde 9 barn (!) och anledningen till att jag har så många kusiner som är ensambarn är för att deras föräldrar växte upp i en så stor familj och som de inte alls uppfattade som positivt.
Deras upplevelser av sin stora familj består i att de var tvungna att ta hand om varandra, och syskon vill inte vara varandras föräldrar. Fast det är ju en helt annan diskussion - här är det i alla fall ingen som planerar något så galet som att skaffa 9 barn
Min svärfar har nio syskon, men de som har skaffat familj har själva ganska stora familjer, min man har femtioelva kusiner och lika många kusinbarn.
Det du skriver om att de tvingades ta hand om varandra, så var det ju för dem också efter vad min svärfar har berättat, likaså min mor (som har fyra syskon). Men de är å andra sidan uppvuxna i övre Norrlands inland, det var inte så välbärgat, man levde på självhushållning och skogen. Jämför jag deras uppväxt med min fd svärmors - utanför Göteborg, järnvägsknut, endabarn, båda föräldrarna förvärvsarbetade - är det som om det vore en generations skillnad mellan dem. Det beror nog helt enkelt på vad det fanns för alternativ. Mina mor och min svärfar hade inget att jämföra med.
Jag själv har ett och ett halvt års åldersskillnad till min syster. Och jag brukar säga att hon under uppväxten var både min bästa vän och min största fiende.

Vi kunde bråka som ingen annan. Men vår relation präglades också av en enorm lojalitet och omhändertagande som håller i sig än idag.
Både jag och min man vill ha syskon till vår son. Vi hade nog tänkt ha dem ganska tätt, men vi bestämde oss också för att avvakta. Vår pojk är ju också en sådan som vill ha närhet 24/7 och minst lika mycket uppmärksamhet. Jag vet inte hur gammal ditt barn är, Angelica W, men vi märker att sonen blir mer självständig ju äldre han blir (det går upp och det går ner). Vi brukar också säga att vi nog knappast får två likadana barn

Men visst, jag tycker det är jätteskönt att ägna mig åt min son helhjärtat när han så tydligt behöver det, och dessutom har vi känt att vi vill bli mer färdiga med huset innan det kommer en till individ som också tar tid i anspråk. Man kan ha mycket glädje av varandra även om det är fyra-fem års åldersskillnad.