• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    Prodin skrev 2010-12-08 11:59:01 följande:
    Jag måste fråga nåt som ær fullstændigt OT
    Idag ær årsdagn sedan en liten pojke i min avdelning på dagiset dog i en hemsk olycka. Vi var 4 i personalen och 8 barn, så vi var vældigt næra.

De har en minnessida på facebook før S, ska jag skriva en rad dær idag? De har flera gånger uttryckt en stark rædsla før att han ka bli glømd. Samtidigt ær det svårt att veta och jag villjuine gøra ont værre. Det kan man væl inte. Men det ær svårt att vara genuin på en øppen sida.

Vad hade ni gjort? Jag kænner mig enormt kluven och osæker!

Førlåt før OT men om någon har några tankar vore jag jættetacksam før råd och stød!
    Tycker absolut att du ska skriva en rad. Jag hade nog inte varit långrandig eller så på en öppen sida utan bara skrivit något som: "Finns i våra hjärtan" eller liknande. Kanske en dikt....
  • Prodin

Tack! Det är så svårt att veta.
    Jag skrev

Vi tenner lys og tenker på dere, og husker smilet og de gode kinnene.
    Varm klem til dere alle fra Lotta, Anders og Odin

• Hervor 1
    Prodin skrev 2010-12-08 11:59:01 följande:
    Jag måste fråga nåt som ær fullstændigt OT
    Idag ær årsdagn sedan en liten pojke i min avdelning på dagiset dog i en hemsk olycka. Vi var 4 i personalen och 8 barn, så vi var vældigt næra.

De har en minnessida på facebook før S, ska jag skriva en rad dær idag? De har flera gånger uttryckt en stark rædsla før att han ka bli glømd. Samtidigt ær det svårt att veta och jag villjuine gøra ont værre. Det kan man væl inte. Men det ær svårt att vara genuin på en øppen sida.

Vad hade ni gjort? Jag kænner mig enormt kluven och osæker!

Førlåt før OT men om någon har några tankar vore jag jættetacksam før råd och stød!
    Tänk vad det måste värma föräldrarnas hjärtan, att deras förlorade gosse fortfarande finns i dina tankar! Jag hade absolut skrivit en liten rad om jag var du.
  • Yamma
    Prodin skrev 2010-12-08 12:16:21 följande:
    Tack! Det är så svårt att veta.
    Jag skrev

Vi tenner lys og tenker på dere, og husker smilet og de gode kinnene.
    Varm klem til dere alle fra Lotta, Anders og Odin
    Det var bra skrivet. Jag tror att det känns skönt för föräldrarna att veta att det finns fler som kommer ihåg och saknar.
  • Yamma

Vår lilla plutta är magsjuk . Det började vid 5 i morse och hon har spytt och bajsat flera gånger. Hon har inte fått någon mat nu utan jag bara ammar henne men hon ammar väldigt lite. Usch vad oroad man blir....

• chokladkaffe

Jag brukar tänka att när vi är osäkra på om vi ska säga något eller inte handlar det om vår osäkerhet och vår känsla av att vi kanske väcker något sovande. Men om man tänker efter kan ju inte sorgen efter ett barn, att vara svårt sjuk, självmordstankar och annat vi är rädda för vara sovande för den personen. Hur skulle det kunna?

Om någon inte vill att prata om något brukar personen säga det och det respekterar man såklart men jag tycker alltid det är värre att ignorera. Har man en facebooksida tycker jag man bjudit in till nån form av öppenhet. Jag tänker att du gjorde helt rätt Lottilina, det värmer alltid att man finns i någon annans tankar och hjärta när man har det svårt.

• Makadam
    Me like coffee skrev 2010-12-07 20:11:35 följande:
    Nä, jag ser absolut inget problem i att jag tröstar henne i denna situationen (eller någon annan heller för den delen). Problemet med hela situationen är att dottern alltid vill ifrån pappa när hon är ledsen och då lämnar han henne till mig (om han sätter ner henne så ställer hon sig bara där hon är och blir ännu mer ledsen) och går ifrån. Och det är den sista delen i detta, att han lämnar ifrån sig henne och går som känns som ett problem. Jag är osäker på vad det sänder ut för signaler. Men kanske övertänker jag bara situationen...
    Hm ,ni kanske har betat av det här?

Vår dotter har ibland blivit "skrämd"/rädd för pappa och då har det inte fungerat att han tröstar. Jag har tagit upp henne men vi kramas så alla tre efter någon ½ minut och sedan så "reder" de ut det tillsammans, då är hon i hans famn och de pratar om att pappa inte är farlig
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-12-08 11:15:22 följande:
    Dels inför mig, jag tror Peap hade nåt bra inför förlossning. Jag är fortfarande rädd av grad hög och har en remiss till auroramottagningen men det kan dröja till slutet av januari. Har nu bestämt att jag vill föda vaginalt men behöver läsa bra litteratur och förbereda mig och peppa mig själv. Så gärna nåt läsvärt för mig.
    Hörde jag någon ropa på mig?

Googla på: Signekursen så får du en bra pdf att spara.
    Boktips: fodautanradsla.se/blogg/bok/
    samt
    www.profylaxgruppen.com/produkter - Har även kurser. I Göteborg!
    Har själv inte gått deras kurs, köpte boken, men det mesta hade jag redan bestämt i mitt huvud då men, det är en bra bok.

"Föda utan rädsla" läste jag något utdrag ur efter att jag fött och tyckte att det var bra.

Bra att du har tid på Auroramottagning.
  • Cinnamoon
    chokladkaffe skrev 2010-12-08 11:15:22 följande:
    Okej ni kloka mammor, jag kan ju bläddra bakåt i tråden men jag kör en ny fråga istället och hoppas ni orkar svara:

Boktips inför vår tillökning. Dels som kan hjälpa mig i att bemöta storebror på ett bra sätt, hantera svartsjukan och annat som kan komma upp. Om ni läst något bra som hjälpt er i allt vad han kommer att gå igenom så säga till.

Dels inför mig, jag tror Peap hade nåt bra inför förlossning. Jag är fortfarande rädd av grad hög och har en remiss till auroramottagningen men det kan dröja till slutet av januari. Har nu bestämt att jag vill föda vaginalt men behöver läsa bra litteratur och förbereda mig och peppa mig själv. Så gärna nåt läsvärt för mig.Hehe nu är ju inte dö min utgångspunkt för good enough men jag har försökt fundera lite nu sen igår, brukar göra det när ni lägger ifrån er scenarion här. Men jag kommer inte fram till nåt direkt.

Skrev tidigare i tråden du startade angående kejsarsnitt och AP...
    Och jag kan verkligen rekommendera att gå en profylaxkurs. Vi gick en kurs som var på 3 tillfällen hos profylaxgruppen när jag var gravid med dottern och jag tycker att det stärkte mig mycket. Nu blev det ju kejsarsnitt för min del men jag är SÅ tacksam för att jag gick kursen! Min sambo missade förlossningen och hade jag inte haft profylaxen så vet jag inte hur jag hade klarat det. På kursen fick man ju förutom konkreta andningsövningar lära sig att jobba med målbilder vilket säkert kan vara viktigt om man är väldigt rädd. Profylax kan även kombineras med alla andra former av smärtlindring och som jag själv fick erfara så kan det vara till väldigt stor hjälp oavsett om man föder vaginalt eller med kejsarsnitt.
  • msKitten

Igår var en kurator här hos oss och hälsade på. Vi fick några tips på hur vi skulle hantera vår kaotiska tillvaro. Många kloka ord. Det var jätteskönt att får prata av sig, både för mig och för maken. Jag måste lära mig säga nej - och hålla på det. Vi pratade lite om Jesper Juuls bok Att säga nej med gott samvete som jag läst flera gånger - men ändå haft problem med att säga nej till stora sonen.  Jag är inte heller konsekvent, det pratade vi också om. Vi pratade om våra egna barndomar, maken och jag. Och hur det påverkar vår föräldraroll. Det var SÅ skönt att få ventilera alla tankar som man har. 

Vi pratade om vad det är som gör storebror så arg och frustrerad och hur vi ska kunna hjälpa honom på bästa sätt. Amningen pratade vi knappt om, men jag har börjat säga nej till storebror och inte gett efter hans utbrott och det har faktiskt funkat bra. Jag tröstar honom, bekräftar hans känslor, men han måste acceptera att jag inte alltid vill amma honom, att vi ammar på kvällen när han ska sova. Och det funkar bra. Idag har han inte frågat om tutte en enda gång :) 

Det börjar så sakteliga bli lite bättre. Han är fortfarande på lilebror, ska pilla på honom, nypa honom, dra i honom, pussa honom...vi måste ofta bända bort hans fingrar från lillebror, lyfta bort lillebror - för att prata hjälper inte. Men jag antar att det också kommer lägga sig så småningom. Det är inte lätt att helt plötsligt komma i andra hand, även om vi hela tiden bekräftar honom och ger honom mycket egentid med oss föräldrar. 

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd