Igår var en kurator här hos oss och hälsade på. Vi fick några tips på hur vi skulle hantera vår kaotiska tillvaro. Många kloka ord. Det var jätteskönt att får prata av sig, både för mig och för maken. Jag måste lära mig säga nej - och hålla på det. Vi pratade lite om Jesper Juuls bok Att säga nej med gott samvete som jag läst flera gånger - men ändå haft problem med att säga nej till stora sonen. Jag är inte heller konsekvent, det pratade vi också om. Vi pratade om våra egna barndomar, maken och jag. Och hur det påverkar vår föräldraroll. Det var SÅ skönt att få ventilera alla tankar som man har.
Vi pratade om vad det är som gör storebror så arg och frustrerad och hur vi ska kunna hjälpa honom på bästa sätt. Amningen pratade vi knappt om, men jag har börjat säga nej till storebror och inte gett efter hans utbrott och det har faktiskt funkat bra. Jag tröstar honom, bekräftar hans känslor, men han måste acceptera att jag inte alltid vill amma honom, att vi ammar på kvällen när han ska sova. Och det funkar bra. Idag har han inte frågat om tutte en enda gång :)
Det börjar så sakteliga bli lite bättre. Han är fortfarande på lilebror, ska pilla på honom, nypa honom, dra i honom, pussa honom...vi måste ofta bända bort hans fingrar från lillebror, lyfta bort lillebror - för att prata hjälper inte. Men jag antar att det också kommer lägga sig så småningom. Det är inte lätt att helt plötsligt komma i andra hand, även om vi hela tiden bekräftar honom och ger honom mycket egentid med oss föräldrar.