Miang skrev 2010-12-13 09:55:41 följande:
Det känns som om jag fick en liten förbannelse av att svara på inlägget för igår blev sonen skogstokig vid nattningen. Han har varit grinig hela helgen, sömnen har varit störd av hosta så allt som inte gått hans väg har blivit katastrof. Så igår ville han verkligen inte sova, trots att han var trött på gränsen (eller kanske över gränsen) till övertrött. Så jag lade mig bredvid honom och höll om honom, han skrek och sparkade och sprattlade... Jag höll absolut inte hårt, bara så han inte kom upp ur sängen. Efter max 5 minuter (det kändes dock som väldigt länge) gav han upp. Snyftade lite och sa "snälla mamma jag vill ju inte sova". Ååååå mitt hjärta höll på att gå itu av de orden och de uppgivna snyftningarna. Men sen lade han sig till rätt, tog tag i min örsnibb (som han alltid gör när han gosar) och sov inom bara någon minut.
Fasen vad jag känner mig hemsk! Man vill ju inte knäcka barnet och det var precis vad jag gjort. Samtidigt blir jag rådvill av den här situationen. Jag är helt inne på att bemöta mitt barn med respekt, inte göra något mot det som jag inte skulle göra mot en vuxen etc etc men ett barn gör ju att man exponeras för situationer som man aldrig skulle utsättas för av en vuxen. Som förälder ansvarar jag ju för att han ska sova, äta etc så han mår bra, utvecklas och orkar med. Jag behöver aldrig se till att en vuxen kommer isäng eller borstar tänderna eller äter... (Även om jag säger åt min man att gå och lägga sig ibland om han sitter uppe och spelar spel långt in på natten...) Så det finns inga vuxensituationer att hämta hjälp ur. Jag pratade om det med min man igår också och han tyckte inte heller att det kändes bra att hålla fast sonen men så inga alternativ. Så vad gör man?
Jag har också läst flera Juul-böcker och satt och bläddrade lite i dem i morse men hur mycket jag än tycker att hans resonemang är rätt saknas det handfasta tips i böckerna. Det finns exempel på vad man inte ska göra och det står hur man kan tänka men inte hur man översätter det i handling när man har en 2,5 åring som skriker som en stucken gris över att behöva gå och sova. Att låta honom vara uppe tycker jag inte är ett alternativ när han varit trött hela helgen och uppenbarligen behöver sin sömn.
Vi har förövrigt begränsat sömnen till 45 minuter på förskolan. Det funkar bra för oss, normala kvällar somnar han inom en halvtimme, oftast bara 15-20 minuter. Han kan, som sagt, inte somna själv längre sedan lillebror kom men nattning under 30 minuter känns helt ok.
Vid de tillfällen som vår dotter inte vill sova trots att hon behöver det så gör vi allt precis som vanligt. Läser saga, sjunger etc. Sedan ligger vi bredvid henne i sängen och säger godnatt. Tvinga henne att sova kan vi inte göra men vi kan ju absolut göra det så förtvivlat tråkigt att vara vaken att tröttheten gör sig påmind iaf.
Då ligger jag eller maken bredvid henne och blundar, säger inte ett knyst. Försöker hon inbjuda till lek, konversation eller provokation så säger vi bara "imorgon fortsätter vi att prata/leka, nu skall vi sova. Godnatt älskling". Efter en stunds stökande och bökande lägger hon sig till rätta och somnar hon också. Funkar ALLTID men hur lång tid det tar kan såklart variera.. I normalfallet tar det 20-30 minuter men ibland har det hänt att det tar längre tid än så. Vi tycker att det är ok, för oss tar det också extra lång tid att komma till ro och somna ibland.