chokladkaffe skrev 2010-12-14 07:50:45 följande:
När jag läser igenom mitt inlägg tror jag att lite i både luciaskriken och somna grejen och att det gör mig frustrerad är att det inte längre bara handlar om fysiska behov som det varit tidigare. Jag menar att förut har han alltid tröstats genom närhet, amning, mat, det har liksom gått att få honom på andra tankar genom att bara krama. Nu kramar jag och är närvarande men minnet av den roliga julgranen på dagis satt kvar så länge och var så starkt att han inte kunde släppa det. Han pekade hela tiden in mot dagis, tills vi var uppe i lägenheten. Samtidigt är språket inte så utvecklat, fast kanske lite, det hjälpte ju att jag bekräftade hans känslor "du är jätteledsen ju...man blir det när man får lämna något roligt", ett upprepande av det fungerade. Min frustration ligger helt enkelt i att mina "lösningsmodeller" sedan tidigare när det gäller att lyssna på honom inte längre funkar, de är inte åldersadekvata (usch sånt ord men jag kom inte på nåt bättre)
Åh vad jag känner igen det du beskriver! Det är sååå svårt nu när de vill så mycket, har ett helt annat minne och förhållningssätt till saker/människor men ändå inte kan uttrycka det i ord. Och framförallt inte förstå att de får se granen igen imorgon, träffa mormor snart igen osv. Det är skitsvårt tycker jag!
Detta med att hålla fast eller inte. Jag utgår bara från mig själv och för mig känns det absolut inte rätt om barnet verkligen blir jättefrustrerad. Men det betyder ju inte att det behöver vara fel för någon annan.Sen tror jag ofta att man måste se till situationen som sådan, vilket är svårt för oss som inte är med vid eran nattning och inte känner din son. Känt är ju i alla fall att ett "tryck" över stora delar av kroppen är lugnande, så det behöver ju inte vara fel med "fasthållning" i alla situationer. När dottern var mindre och inte kunde somna vid amning under en period bar jag henne till söms. Dock funkade det absolut inte att bara hålla om henne för det ledde bara till frustration. Däremot fungerade det utmärkt när jag lindade en filt runt oss båda och bar. Hon lugnade sig omedelbart och somnade ganska snabbt. Tror det har att göra med det jämna trycket på kroppen och det är inte samma sak som att bli fasthållen. Inte i hennes värld iaf. Till sist så handlar det ju faktiskt mest om hur man själv känner. Är detta ok för mig? Verkar mitt barn fara illa av det? Känns något fel så tycker jag absolut inte att man ska gå vidare med det men tycker man att det är ok och att barnen verkar må bra av det så är det ju rätt väg att ta.
Men
Madeleinh, kan han vara för trött/för pigg vid läggning (såg att du själv funderade över det)? Kanske kan ni prata med honom om läggningen innan ni är där, så att han är beredd på det innan ni kommer till sovrummet. Kanske prata om att nu ska mamma/pappa lägga dig, sen läser vi en saga och kanske pratar en stund. Sen släcker vi lampan och då får man ligga i sängen osv... Jag vet att han är väldigt liten fortfarande men de fattar ju ändå så otroligt mycket. Kanske känner han även av din graviditet?
Här hemma har vi haft problem med påklädningen. hon har blivit helt hysterisk och verkligen ängslig när ytterkläderna ska på... känner inte alls igen henne. Pratade med dagis ifall det hade hänt något där eftersom beteendet kom bara från en dag till en annan, men de hade inte varit ute dagen innan, så det kan nog inte ha kommit därifrån. Hursom så väntade vi ut henne och försökte hitta lite alternativa vägar och nu är hon tillbaka till sitt vanliga jag igen... Dock har hon varit väldigt trött på sista tiden... kanske var det det som spökade. Vi får se om det kommer tillbaka eller om det lägger sig en stund nu.