Me like coffee skrev 2010-12-14 15:11:51 följande:
Har just varit och hämtat på dagis och dottern hade blivit biten av ett annat barn. Inte så farligt och även om hon hade blivit ledsen så hade det gått över fort. Men hon hade försökt ta det andra barnets napp. Hon använder ju inte napp men tydligen är hon väldigt intresserad av de andra barnens nappar, framförallt när hon börjar bli trött. Så nu är frågan om hon ska få ha napp på dagis... Känns helt upp och ner att börja med napp när hon är 1,5 år men samtidigt så visar hon så tydligt att hon vill ha något att suga på (för hon suger på napparna som hon hinner sno). Vad tänker ni? Vad skulle ni ha gjort?
Känner igen det du beskriver, det var samma sak för min stora tös en period. Hon har aldrig använt napp men helt plötsligt (när hon var strax över 2 ungefär) blev hon väldigt intresserad av de andra barnens nappar och ville suga på dem och hon kunde skrika efter napp när hon var ledsen, som tröst. Det handlar INTE om något sugbehov, jag kan garantera dig att er förskolepersonal har helt fel på denna punkt.
Det handlar om att ditt barn ser de andra barnens nappanvändande och vill göra likadant.
Småbarn utan napp är i minoritet så när "alla andra" runtomkring hämtar fram nappar som de "måste" ha för att kunna sova, som tröst etc så blir ju såklart våra barn intresserade och vill göra likadant. De ser ju att nappen betyder något särskilt för flera av kompisarna!
För vår del varade detta nappintresse en kort period och jag är väldigt glad över att vi inte började köpa nappar till henne. Men det var väldigt svårt kunde jag ibland tycka när jag skulle förklara varför hon inte skulle ha det. Jag kunde ju inte gärna säga till henne att nappar är för bebisar då hon hade dagiskompisar äldre än hon själv som hade napp..