msKitten skrev 2011-01-01 22:01:49 följande:
God fortsättning till er alla :)
Jag måste bara berätta att vår vardag har blivit superbra :) Jag har fått ner amningstillfällena med storebror till bara på kvällen vid läggdags och han accepterar det helt och fullt. Han frågar inte om att amma på dagarna längre och han har slutat vakna på nätterna, det är underbart. Nu har jag bara en liten kille att ta hand om på nätterna, som inte ens ammar så ofta då, han verkar få i sig det mesta av vad han behöver på dagen.
Det enda som inte har blivit så mycket bättre är att storebror är på den lila HELA TIDEN. Det är sällan som jag får amma ifred. Och då har vi provat allt, läsa böcker, bygga lego, leka, prata, leka med lera...samtidigt som jag ammar. TV hjälper ibland, men inte så ofta. Han ska klättra på mig, banka mig på ryggen samtidigt, peta på lillebror, krama honom (lite för hårt) dra i lillebrors fötter och t o m slå honom. Jag tycker också att min man och jag inte alltid är så bra på att hantera storebrors vilja att krama, pussa och peta på lillebror. Min man är alldeles för känslig eller överbeskyddande mot den lilla och har lite för lite förståelse och tålamod med storebror. De hamnar mycket oftare i konflikt angående detta än jag och storebror. Jag tror inte att lillebror är så känslig att han inte står ut med lite pillande och kramande från storebror och jag har förståelse för att han är hårdhänt, han har ju inte utvecklat sin motorik ännu! Jag tycker att gränsen går där lillebror tydligt visar att han ogillar vad storebror sysslar med och naturligtvis när storebror är på väg att slå honom, men det händer inte så ofta. Men min man har en mycket lägre ribba. Men det händer ofta att jag måste ryta till, höja rösten eller t o m bära bort storebror för att få slut på hans petande, klappande, dra i benen, peta i ögonen, dra i lillebrors tår så han börjar gråta osv.
Hur hanterar ni sådana här situationer? Jag blir arg när jag sagt till tusen gånger och jag ser att det gör storebror arg och sen är alla frustrerade! Jag blir galen vissa dagar!
Vad härligt
Vad gäller "petandet" och "pillandet".......tja, småsyskon blir mer härdade

, och sedan får man nog liksom lära sig att acceptera läget. Min 3-åring och 20-månaders hänger ju ihop dagarna i ända och det är ett ständigt petande och pillande. De måste bara hålla fast den andres fot liiite, sätta sig liiite ivägen, kramas och pussas bara liiite för länge, tala om för den andre att den inte får vad den nu vill ha/göra så att han blir arg etc

. Självklart måste man skydda dem från att bli skadade, men annars så är det ju ett konstant samtalande om hur man umgås, att när någon säger nej, stopp eller skriker så slutar man direkt etc. De älskar varandra verkligen gränslöst men de undersöker ju varandra och varandras gränser heeeela tiden. Lite påfrestande, men något man nog får acceptera som förälder till mer än en liten

. Och ja, man blir galen lite då och då

. Jag försöker ofta bryta aktivitet och liksom göra något helt annat så att alla, inklusive mig själv, kommer på andra tankar.