Miang skrev 2011-01-03 09:55:51 följande:
Tack för era svar. Det har varit dåligt rätt länge mellan oss och jag har faktiskt precis pratat med en terapeut om familjerådgivning. Det känns som sista utvägen nu för vi är verkligen urusla på att kommunicera. Jag är tempramentsfull och han sluter sig. I morse var han jättesur, jag vet inte varför, jag antar att han var trött men det ska ju inte behöva gå ut över mig. Man kan ju vara trött och tyst - man behöver inte bli otrevlig...
Tvååringen var dock på strålande humör i morse och nästan skuttade iväg till förskolan. Det ska bli skönt för oss alla med lite vardag igen tror jag. Sov- och mattider har blivit lite svajjiga under julen och vi har som sagt varit sjuka också så det har nog inte varit så kul för pojken alla dagar.
Jag försöker verkligen inte ha dåligt samvete att jag önskar sonen till förskolan, fast ändå har jag det om han är där och jag är hemma. Det är inte så lätt. Min strategi när det är tufft är att tänka som mskitten säger, det är inte för alltid, och vad som krävs för att få dagarna att gå så smärtfritt som möjligt. Kraven på en själv måste vara i botten. Sen är det så enkelt att säga och svårare att efterleva. Jag försöker verkligen peppa mig själv inför min kommande tvåbarnstid, vi får leva på hämtmat, vada i dammråttorna, sonen på dagis och ta all hjälp som går att få, sova då det finns tid osv.
Jag och sambon brukar tänka då det är tufft att det viktigaste bland allt är att vi har en bra relation, att det är högst prio. Annars kommer ju inget att funka. Alltså har vi ibland lämnat sonen hos farmor bara för att vara hemma eller se en bio osv, om det är vad vi behövt. Med detta vill jag nog säga att det låter ju vettigt av er att fundera hur det går att kommunicera och hitta varandra igen. Småbarnsåren är ju inte så himla romantiska har jag märkt, tycker att många stunder är man mest vänner och samarbetspartners i familjen AB men samtidigt om respekten för varandra och den andres situation finns kan det ju vara okej, det varar ju inte för alltid och mer "par-stunder" kommer ju emellanåt.