• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-12 12:00:00 följande:
    Jodå, det går väl rätt bra. Det var en liten blyg kille som blev lite skraj när förskoleperonal och två glada pojkar kom och mötte i dörren igår...."mamma....". Gick över ganska snabbt även om han kollade av rätt ofta var jag var. Nyfiken på alla saker framför allt. Fast oj vilket liten försiktig kille vi har ...eller han liksom är typen som tassar runt och undersöker saker i detalj i tysthet kanske snarare.

Har varit där två timmar idag. Jag har försökt hålla mig utom synhåll i möjligaste mån. Checkat av med mig ibland ibland men inte så ofta. Han verkade ha roligt och det gick bra, allt utom samlingen . Sitta i ring och sjunga är inte hans grej och han har inte alls greppat det här med att man måste sitta stilla tillsammans etc. Han är ju ovan vid förskole"rutiner". Han är van vid att själv kunna styra över det han gör. Vill han inte sjunga så går han och gör något annat exempelvis . Hon som skolar in honom fick i alla fall med honom in mot slutet då det skulle ätas frukt och han stoppade i sig en hel del äpple . Han är "bättre" på att umgås med vuxna än med barn skulle jag säga också....och van vid att greja och pyssla själv.

Ja ja, det ska väl bli bra det här. Jag är jätteglad att vi har haft honom hemma tills nu. Upplever inte att han har missat något. Däremot är han ovan vid att umgås med många andra barn, framför allt inte jämnåriga och äldre, så nu känns det som att det är dags. Nu behöver han utveckla den biten också. I morgon ska jag säga hej då och gå iväg en stund.....får se hur det går . Jag tycker att det känns jobbigt att veta att han troligtvis kommer att bli ledsen.....kanske inte i morgon då jag går en kort stund men senare. Man känner sig ju som en stor skurk. Får gå runt hörnet och gråta en skvätt antar jag .

Tackar som undrar
    Låter ju som det går bra! Jag tror verkligen inte barn mår dåligt av att vara hemma, det är verkligen nutidens påhitt. Nu kanske jag inte är praktexemplaret men jag var hemma tills jag var 6 år och jag känner mig inte direkt bakom här i livet  

Förskola tänker jag har med föräldrarna att göra i största mån. Själv är jag ingen hemmaförälder märker jag. Nu har jag vabbat i tre dagar. Ibland är det supermysigt men ibland längtar jag ut och göra nåt själv. Kanske graviditeten också som begränsar men jag blir knäpp av att bara vara hemma. Deltid är min melodi helt klart, tror dock inte sonen skulle fara illa av att vara hemma så här på nåt sätt.
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-12 12:00:00 följande:
    Jodå, det går väl rätt bra. Det var en liten blyg kille som blev lite skraj när förskoleperonal och två glada pojkar kom och mötte i dörren igår...."mamma....". Gick över ganska snabbt även om han kollade av rätt ofta var jag var. Nyfiken på alla saker framför allt. Fast oj vilket liten försiktig kille vi har ...eller han liksom är typen som tassar runt och undersöker saker i detalj i tysthet kanske snarare.

Har varit där två timmar idag. Jag har försökt hålla mig utom synhåll i möjligaste mån. Checkat av med mig ibland ibland men inte så ofta. Han verkade ha roligt och det gick bra, allt utom samlingen . Sitta i ring och sjunga är inte hans grej och han har inte alls greppat det här med att man måste sitta stilla tillsammans etc. Han är ju ovan vid förskole"rutiner". Han är van vid att själv kunna styra över det han gör. Vill han inte sjunga så går han och gör något annat exempelvis . Hon som skolar in honom fick i alla fall med honom in mot slutet då det skulle ätas frukt och han stoppade i sig en hel del äpple . Han är "bättre" på att umgås med vuxna än med barn skulle jag säga också....och van vid att greja och pyssla själv.

Ja ja, det ska väl bli bra det här. Jag är jätteglad att vi har haft honom hemma tills nu. Upplever inte att han har missat något. Däremot är han ovan vid att umgås med många andra barn, framför allt inte jämnåriga och äldre, så nu känns det som att det är dags. Nu behöver han utveckla den biten också. I morgon ska jag säga hej då och gå iväg en stund.....får se hur det går . Jag tycker att det känns jobbigt att veta att han troligtvis kommer att bli ledsen.....kanske inte i morgon då jag går en kort stund men senare. Man känner sig ju som en stor skurk. Får gå runt hörnet och gråta en skvätt antar jag .

Tackar som undrar
    Varit nyfiken på att höra, då vi planerar att ha dottern hemma tills hon blir runt 3 år.
    Nu behövde jag ju inte fråga då "Skruttpåväg" hann före.

Fortsätt uppdateringen!
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-01-12 12:23:46 följande:
    Låter ju som det går bra! Jag tror verkligen inte barn mår dåligt av att vara hemma, det är verkligen nutidens påhitt. Nu kanske jag inte är praktexemplaret men jag var hemma tills jag var 6 år och jag känner mig inte direkt bakom här i livet  

Förskola tänker jag har med föräldrarna att göra i största mån. Själv är jag ingen hemmaförälder märker jag. Nu har jag vabbat i tre dagar. Ibland är det supermysigt men ibland längtar jag ut och göra nåt själv. Kanske graviditeten också som begränsar men jag blir knäpp av att bara vara hemma. Deltid är min melodi helt klart, tror dock inte sonen skulle fara illa av att vara hemma så här på nåt sätt.
    Nej, det är mest att man funderat lite...."alla" andra går på förskola, han började bli "stor", vi har inget jättehändelsefullt vardagsliv etc. etc. Nu känner jag som sagt mest att det har varit helt rätt för oss, att han inte har gått miste om något. Visst är han lite "efter" de andra vad gäller att leka tillsammans och leka ringlekar etc. men det tror jag nog att han kommer att komma in i rätt fort. Han är inte "dålig" på att leka med andra, han leker jättebra med sin bror hela dagarna, och med enskilda jämnåriga som vi träffat en hel del, men han är rätt självständig. Han är väldigt nöjd med att snabbt sätta igång projekt på egen hand (vilket personalen har kommenterat)....är liksom glad och nöjd med att pyssla själv, och kommer någon annan och är intresserad så får de gärna hänga på med men gör de inte det så kvittar det liksom lika . Det beror så klart på att han inte känner någon ännu och de inte känner honom heller.

Ja ja, vi hoppas att allt ska gå bra i alla fall.
  • Me like coffee

Jätteroligt att höra hur det går för er Frösöblomster! Fortsätt gärna med uppdateringar

Nä, jag tror inte heller att det är dåligt för barn att vara hemma. Jag menar barn som är hemma kanske går miste om något som barnen på förskola får men barnen på förskola går ju också miste om en massa saker när de inte är hemma...

Jag är en person som utan några som helst problem egentligen skulle kunna fylla dagarna hemma utan några som helst problem men nu satsar jag istället på att jobba lite och vara hemma ganska mycket och det funkar bra. Väldigt skönt att kunna göra så!

• msKitten

Jag måste bara få dela med mig av min fascination över att man kan föda så himla olika barn. Min förstfödde är ett överlevnadsbarn, ville alltid bli buren, hatade vagnen, hatade skötbordet, hatade babyskyddet, spenderade nästan hela sitt första är i bärsjalen och bars på dagarna långt efter det också.

Sonen som jag födde för en månad sen bokstavligen älskar att ligga på skötbordet och titta på mobilen ovanför, le mot den, prata med den, haha. Jag kan lägga ner honom vaken i vagnen, köra den och han somnar. Det är faktiskt helt otroligt. Han har inget emot att sitta i babyskyddet i bilen, vaken och sen somna när bilen kört ett tag. Min förstfödda skrek ALLTID i babyskyddet och de första månaderna åkte vi bil bara då vi var tvungna, annars lät vi den stå.

När jag var gravid med lillebror hade jag räknat med att han skulle vara som storebror, det var så jag tänkte att alla barn var liksom. Jag tänkte inte ens att barn kunde vara på ett annat sätt. Och så kommer en kolugn kille ut som är rätt nöjd med livet - även om han får sitta babyskyddet eller ligga på skötbordet. Han tycker naturligtvis om att bli buren i sjalen - men han skriker sig inte röd om han inte får det. 

Han är inte så intresserad av att amma länge heller, han äter - blir mätt och slutar. Storebror kunde ligga i famnen och amma i timmar och  han var alltid tvungen att ammas till sömns. Lillebror kan amma - sluta när han blir mätt och sen bara ligga bredvid mig och somna! Jag är mer eller mindre i chocktillstånd att det kan vara SÅ lätt. 

• Flickan och kråkan

Lite uppdatering då. Blev lite mammig när vi klev innanför dörren och ville hålla handen när vi gick in. När vi kom in så var det "mamma" och så klättrade han upp i famnen och höll mig om halsen. "Vad är detta, hjälp" tänkte jag i mitt stilla sinne, men så hoppade han ner och började leka med sin inskolningsfröken. Efter en kvart skulle jag säga hej då och gå ut en sväng, vilket jag gjorde. Han var helt obekymrad och vinkada lite förstulet. Jag var borta en timme. Allt gick jättefint. Jag hade inte varit minsta saknad. Han hade målat, lekt, tagit fin kontakt tyckte hon och hade dessutom, hör och häpna, suttit med vid samlingen. I slutet hade de sjungit björnen sover som barnen avslutar med ett vrål. Då hade han blivit lite rädd/tyckt det blivit lite mycket  och smugit iväg till rummet bredvid och lekte lite . Glad och nöjd kille när jag kom . Känns bra det här. Visst kommer det säkert reaktion, men det känns bra hittills i alla fall. I morgon ska han vara med och äta....ja, herregud. Mat är liksom ett kapitel för sig när det gäller honom men vi får ta det för vad det är .

• Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-13 11:30:33 följande:
    Lite uppdatering då. Blev lite mammig när vi klev innanför dörren och ville hålla handen när vi gick in. När vi kom in så var det "mamma" och så klättrade han upp i famnen och höll mig om halsen. "Vad är detta, hjälp" tänkte jag i mitt stilla sinne, men så hoppade han ner och började leka med sin inskolningsfröken. Efter en kvart skulle jag säga hej då och gå ut en sväng, vilket jag gjorde. Han var helt obekymrad och vinkada lite förstulet. Jag var borta en timme. Allt gick jättefint. Jag hade inte varit minsta saknad. Han hade målat, lekt, tagit fin kontakt tyckte hon och hade dessutom, hör och häpna, suttit med vid samlingen. I slutet hade de sjungit björnen sover som barnen avslutar med ett vrål. Då hade han blivit lite rädd/tyckt det blivit lite mycket  och smugit iväg till rummet bredvid och lekte lite . Glad och nöjd kille när jag kom . Känns bra det här. Visst kommer det säkert reaktion, men det känns bra hittills i alla fall. I morgon ska han vara med och äta....ja, herregud. Mat är liksom ett kapitel för sig när det gäller honom men vi får ta det för vad det är .
    Vad roligt att det känns bra! Det verkar som om personalen är bra!?
  • Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-01-13 12:26:07 följande:
    Vad roligt att det känns bra! Det verkar som om personalen är bra!?
    Svårt att säga på så kort tid. Jag skulle tippa på att det är en förskola som de allra flesta, varken bättre eller sämre. Känns som om det är rätt trevlig stämning bland barnen i alla fall, men det är svårt att säga när man varit där så lite och inte känner någon riktigt. Det är en avdelning med barn i åldrarna 3-5 år så det är ju liksom förskolevana och lite större barn. De kan det här . Av det jag sett hittills känns det som om personalen har en rätt sund inställning till saker och ting. Knappast superpedagogisk verksamhet, men det känns inte som det viktigaste. Jag vill att han ska trivas, vara trygg och har roligt tillsammans med andra barn .
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-13 12:33:50 följande:
    Svårt att säga på så kort tid. Jag skulle tippa på att det är en förskola som de allra flesta, varken bättre eller sämre. Känns som om det är rätt trevlig stämning bland barnen i alla fall, men det är svårt att säga när man varit där så lite och inte känner någon riktigt. Det är en avdelning med barn i åldrarna 3-5 år så det är ju liksom förskolevana och lite större barn. De kan det här . Av det jag sett hittills känns det som om personalen har en rätt sund inställning till saker och ting. Knappast superpedagogisk verksamhet, men det känns inte som det viktigaste. Jag vill att han ska trivas, vara trygg och har roligt tillsammans med andra barn .
    Låter som en bra start!
    Känner sonen igen någon av barnen sedan tidigare, t ex granne eller liknande? Förstår ju att de flesta där annars har gått tillsammans på förskolan i den yngre åldersgruppen.

Hua, jag bävar för den dagen då den kommer för vår del.... :-/
    Det är en del av min oro- oro som togs upp tidigare i tråden. Härom kvällen låg jag och tänkte, hade svårt att komma till ro och somna, tänkte på dottern och all stor framtid som ligger där ute: dagis, skola.. Tänk om hon inte får kompisar, känna sig ensam.... vara ensam i vuxen ålder, inte träffa den rätta... ja, det finns mycket att oroa sig för! :) Likväl som jag kan vara orolig att grannen ska köra på henne i kurvan här utanför när hon kommer springandes eller på cykel.Huvudet kan bli fullt. Jag är inte särskilt orolig av mig annars, så där "till vardags" med henne. Jag vet att hon kommer ramla och slå sig etc. Sen tror jag säkert att många tycker jag är hysterisk när det kommer till vad man ska äta på (dvs saker som inte ÄR mat).
  • chokladkaffe

Jag tycker inte heller det här pedagogiska är det mest viktiga i förskolevärlden. Mina kompisar som är fsk-lärare blir så förskräckta när jag säger att för tillfället är det fyra barnskötare och en utbildad i personalen. Samt att de ofta har en vikarie inne som är en 19-åring som går på timmar, antar att hon inte har någon utbildning heller. Nu ska det tillsättas en lärare vilket jag tycker är bra men inte livsnödvändigt.

Idag var sonens första dag på förskolan efter julledigheten. Vid 11 ringde förskräckta och undrade var han var. Jag ringde sambon som meddelade att de haft sovmorgon och en jättemysig morgon hemma i lugn och ro Själv sov jag ensam i natt. Det rev och slet inom mig när jag skulle somna, ville bara springa in och lägga mig hos killarna men efter att ha tänkt lite mer konstruktivt stannade jag kvar. Mitt tålamod tog slut flera gånger igår och jag tänkte att jag är en bättre mamma och sambo om jag får sova utan att någon pillar på mig i timmar. Tror det var rätt beslut för idag känner jag mig piggare.
    Jag känner också igen mig i funderingar kring livet i stort. Man vill ju inte att barnet ska fara illa nånstans. Samtidigt blir det väl steg för steg. Först var det för mig att lämna över ansvaret till pappa, sen kom dagis. Båda dessa sakerna har gått väldigt bra.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd