• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

åh jag glömde, msKitten, vad roligt att läsa om era olika barn. Jag skojar ibland och säger att den i magen kommer att vara jättelugn fast jag egentligen tror det kommer att bli som med första. Han var också "krävande" på det sättet du beskriver och jag förutsätter liksom att mitt nästa kommer att vara likadant. Fnissar också lite inför tanken att han ligger och skrattar åt mobilen på skötbordet, det hade aldrig hänt med sonen

• Hervor 1
    msKitten skrev 2011-01-13 08:42:31 följande:
    Han är inte så intresserad av att amma länge heller, han äter - blir mätt och slutar. Storebror kunde ligga i famnen och amma i timmar och  han var alltid tvungen att ammas till sömns. Lillebror kan amma - sluta när han blir mätt och sen bara ligga bredvid mig och somna! Jag är mer eller mindre i chocktillstånd att det kan vara SÅ lätt. 
    Den här skillnaden fanns mellan mina bägge barn också. För vår del handlar det nog om vad för möjligheter de har/hade. När stora var bebis var det ju inga problem att ligga länge i famnen och amma, slumra,amma lite till etc. Den möjligheten har ju lillan aldrig haft. Hon ammar fritt såklart men när jag bedömt att hon "ätit klart" så har jag ofta behövt avbryta (för storasysters skull) så hon har ju mer behövt lära sig att äta lite snabbt. Hon har självklart fått amma så ofta hon vill och så länge som det har funnits möjlighet men tidsaspekten skiljer sig helt klart åt
  • Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-01-14 11:59:49 följande:
    Vad är era tankar kring detta?

www.dn.se/nyheter/1.755168
    Tja, jag vet inte riktigt. Har läst så mycket rapporter av det här slaget...och åt andra hållet. Jag tror att det är mer komplext än så. Om detta nu stämmer så borde väl Sverige vara i ett katastrofläge rent kunskapsmässigt eftersom barn generellt har börjat förskola rätt sent här i jämförelse med andra länder....och det länge, eller?

Hur som helst så lämnade jag min "stora" 3-åring idag mer eller mindre direkt när vi kom dit 9.30......jag hämtade honom efter att de hade ätit....vid 12. Glad kille som sagt till om toalettbesök två gånger, lekt och haft roligt och varit nyfiken . Ätit hade han givetvis inte gjort. Och ja, skulle det vara så att han får färre MVG:n för att vi inte satta honom på förskola i 1-årsåldern så känns det som en ok smäll att ta  . Enligt artikeln var det ju "kört" från och med att de fyllt2 och tidigare än så vet jag att vår äldsta inte hade mått bra av att lämnas.

• Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-14 12:42:30 följande:
    Tja, jag vet inte riktigt. Har läst så mycket rapporter av det här slaget...och åt andra hållet. Jag tror att det är mer komplext än så. Om detta nu stämmer så borde väl Sverige vara i ett katastrofläge rent kunskapsmässigt eftersom barn generellt har börjat förskola rätt sent här i jämförelse med andra länder....och det länge, eller?

Hur som helst så lämnade jag min "stora" 3-åring idag mer eller mindre direkt när vi kom dit 9.30......jag hämtade honom efter att de hade ätit....vid 12. Glad kille som sagt till om toalettbesök två gånger, lekt och haft roligt och varit nyfiken . Ätit hade han givetvis inte gjort. Och ja, skulle det vara så att han får färre MVG:n för att vi inte satta honom på förskola i 1-årsåldern så känns det som en ok smäll att ta  . Enligt artikeln var det ju "kört" från och med att de fyllt2 och tidigare än så vet jag att vår äldsta inte hade mått bra av att lämnas.

Ja, det känns som om det bara sprutar ut forskning kring ämnet och alla verkar peka åt olika håll... Till syvende och sist måste man väl ta in och begrunda och göra det som känns rätt i hjärtat. Jag reagerade också mycket på hur de uttryckte sig gällande barn som var äldre än 2 år när de började. Som om det då skulle vara kört... Lustigt. Jag skulle också vilja veta hur de definierade social kompetens. Sedan är det väl alltid pengar som styr vilken forskning som ska bedrivas och vi vet väl alla att staten vill att föräldrar ska ut och jobba heltid så fort det bara är möjligt

Kul att det flyter på bra för er! Låter som om inskolningen går riktigt bra.
  • Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2011-01-13 12:50:31 följande:
    Hua, jag bävar för den dagen då den kommer för vår del.... :-/
    Det är en del av min oro- oro som togs upp tidigare i tråden. Härom kvällen låg jag och tänkte, hade svårt att komma till ro och somna, tänkte på dottern och all stor framtid som ligger där ute: dagis, skola.. Tänk om hon inte får kompisar, känna sig ensam.... vara ensam i vuxen ålder, inte träffa den rätta... ja, det finns mycket att oroa sig för! :) Likväl som jag kan vara orolig att grannen ska köra på henne i kurvan här utanför när hon kommer springandes eller på cykel.Huvudet kan bli fullt. Jag är inte särskilt orolig av mig annars, så där "till vardags" med henne. Jag vet att hon kommer ramla och slå sig etc. Sen tror jag säkert att många tycker jag är hysterisk när det kommer till vad man ska äta på (dvs saker som inte ÄR mat).
    När jag lämnade vår äldsta idag på förskolan så grät jag en skvätt . Allt hade ju gått jättebra så jag var inte ledsen av den orsaken....utan mer över att lämna honom.....jag är så van att liksom alltid ha honom med.....liten varm hand som kommer stickandes eller ett "Mamma!" ropandes efter mig. Helt plötsligt så klarar han sig själv.....och han gör verkligen det....vilket så klart gör mig jätteglad , men det har varit så fint att ha honom hemma....fått dela mer eller mindre allt med honom. Nu plötsligt har han ett "eget liv". Han kommer att uppleva en massa saker utan mig på ett annat sätt......med personer som jag inte känner men som han känner....och det är precis som det ska .....jag som har lite separationsångest.....det blev så tydligt nu....att barnen liksom bara är till låns för en tid .....
  • chokladkaffe

Jag tänker mer att det kan vara en text som är ganska skönt att få läsa när man måste lämna sitt barn. Att det faktiskt inte är döden för barn att vara på förskolan i tidig ålder. Jag tänker att om barnomsorgen är bra och föräldrarna är bra och närvarande föräldrar när barnet är hemma är det inte dåligt för barn att vara där. Sen kan man ju problematisera lite kring vad det innebär att vara duktig i skolan, socialt kompetent och annat de räknade upp i artikeln. För mig lät det som dagisbarn presterar bra men att det inte sa jättemycket om deras psykiska hälsa. Forskningsresultat går alltid att ifrågasätta och en enda undersökning visar inte på nåt annat än just gällande den studien.

Som med allt annat gällande barn har jag aldrig känt behovet att försvara mina val som de rätta. Jag förstår faktiskt inte varför man vill göra det. Jag hävdar aldrig att mitt sätt att ha barn är det bästa eller rätta, min ambition är bara att göra ett tillräckligt bra jobb som förälder. Jag kanske har lämnat för tidigt, samsovit för länge och flaskmatat för lite, vad vet jag. Har alltid tyckt det är märkligt med trådar där folk går igång så hårt för ena eller andra sidan i olika frågor. Vill man vara hemma med sitt barn i flera år är väl inte det dåligt, vill man jobba eller tvingas man när barnet är 1 år blir det bra det också.

• Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-01-14 14:22:09 följande:

Jag tänker mer att det kan vara en text som är ganska skönt att få läsa när man måste lämna sitt barn. Att det faktiskt inte är döden för barn att vara på förskolan i tidig ålder. Jag tänker att om barnomsorgen är bra och föräldrarna är bra och närvarande föräldrar när barnet är hemma är det inte dåligt för barn att vara där. Sen kan man ju problematisera lite kring vad det innebär att vara duktig i skolan, socialt kompetent och annat de räknade upp i artikeln. För mig lät det som dagisbarn presterar bra men att det inte sa jättemycket om deras psykiska hälsa. Forskningsresultat går alltid att ifrågasätta och en enda undersökning visar inte på nåt annat än just gällande den studien.

Som med allt annat gällande barn har jag aldrig känt behovet att försvara mina val som de rätta. Jag förstår faktiskt inte varför man vill göra det. Jag hävdar aldrig att mitt sätt att ha barn är det bästa eller rätta, min ambition är bara att göra ett tillräckligt bra jobb som förälder. Jag kanske har lämnat för tidigt, samsovit för länge och flaskmatat för lite, vad vet jag. Har alltid tyckt det är märkligt med trådar där folk går igång så hårt för ena eller andra sidan i olika frågor. Vill man vara hemma med sitt barn i flera år är väl inte det dåligt, vill man jobba eller tvingas man när barnet är 1 år blir det bra det också.

Ja, jag håller helt och hållet med dig . Vad gäller förskola handlar det så ofta om för eller emot. Det blir ju en rätt  märklig diskussion för jag tror få känner igen sig i den......Jag är liksom varken för eller emot . Jag tycker förskola är bra....och jag tycker att det är bra att föräldrar har/får tid med sin barn. De flestas värld är inte så svartvit .
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd