• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl

När det diskuteras här, så tas det oftast till ytterligheter. Och det gör det ju i förskolediskussionerna också. Hemmaföräldrarna ser aplånga dagar och lite personal på stor barngrupp. Andra ser obefintlig stimulans och sociala störningar. Typ.

Jag har ingenting emot förskola. Men jag har lite problem med att föreställa mig min ettåring på förskola i dagsläget, och jag ser det som önskvärt att, när han väl börjar, kunna vara hemma med honom på deltid, antingen jag eller min man.

• Me like coffee

Som alltid så kan det som är bra för vissa vara dåligt för andra å tvärtom. Därför blir det alltid så lustigt när diskussioner handlar om rätt och fel på en generell basis. Det handlar väl mest om att som förälder våga känna efter vad som är rätt för den individ man har hemma.

• Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-14 13:55:33 följande:
    När jag lämnade vår äldsta idag på förskolan så grät jag en skvätt . Allt hade ju gått jättebra så jag var inte ledsen av den orsaken....utan mer över att lämna honom.....jag är så van att liksom alltid ha honom med.....liten varm hand som kommer stickandes eller ett "Mamma!" ropandes efter mig. Helt plötsligt så klarar han sig själv.....och han gör verkligen det....vilket så klart gör mig jätteglad , men det har varit så fint att ha honom hemma....fått dela mer eller mindre allt med honom. Nu plötsligt har han ett "eget liv". Han kommer att uppleva en massa saker utan mig på ett annat sätt......med personer som jag inte känner men som han känner....och det är precis som det ska .....jag som har lite separationsångest.....det blev så tydligt nu....att barnen liksom bara är till låns för en tid .....
    *snyft*
  • Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-01-14 15:16:41 följande:
    Som alltid så kan det som är bra för vissa vara dåligt för andra å tvärtom. Därför blir det alltid så lustigt när diskussioner handlar om rätt och fel på en generell basis. Det handlar väl mest om att som förälder våga känna efter vad som är rätt för den individ man har hemma.
    Ja precis. För just oss var det väldigt viktigt att ha äldsta hemma när lillebror föddes, inte minst för att han fortfarande var såå liten......så då var inskolning vid 1½ inte att tänka på. Mellan 2 och 2½ så hade han en jättejobbig period då det verkligen var viktigt att han var just hemma....så då var inskolning inte att tänka på. Sedan har det varit väldigt lugnt på hans front sista halvåret så jag tror att han mycke väl skulle ha kunnat ha glädje av förskola, men samtidigt har det varit skönt att just få ha en fridfull tid med dem tillsammans (för allas vår skull) och så hann han bli blöjfri också. Som sagt, mycket handlar ju om de enskilda personer som är inblandade.....vad som blir bäst .
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-14 16:14:54 följande:
    Ja precis. För just oss var det väldigt viktigt att ha äldsta hemma när lillebror föddes, inte minst för att han fortfarande var såå liten......så då var inskolning vid 1½ inte att tänka på. Mellan 2 och 2½ så hade han en jättejobbig period då det verkligen var viktigt att han var just hemma....så då var inskolning inte att tänka på. Sedan har det varit väldigt lugnt på hans front sista halvåret så jag tror att han mycke väl skulle ha kunnat ha glädje av förskola, men samtidigt har det varit skönt att just få ha en fridfull tid med dem tillsammans (för allas vår skull) och så hann han bli blöjfri också. Som sagt, mycket handlar ju om de enskilda personer som är inblandade.....vad som blir bäst .
    Det blev ett å för mycket, jösses vad dumt det lät, såååååååå liten var han inte
  • chokladkaffe

Vi har en ledsen kille på förskolan nu. Behöver en ny inskolning märkte vi efter igår och idag var inte bättre. Igår hade han skrikit mamma i två timmar tills jag kom. Påminde dem om att det är helt okej att ringa mig, jag vill att de gör det om han är ledsen på det viset. Idag var det bättre, han var där några timmar men hade varit väldigt klängig på pappa. Vi ska köra korta dagar nästa vecka så han får komma in i det i lugn och ro. Visst har han varit hemma i tre veckor och det är länge men samtidigt, vad händer hos honom undrar jag? Han är väldigt närhetssökande, vill kramas hela tiden, får sina utbrott i gråt och ilska samtidigt som han har väldigt lugna perioder då allt är frid. Han nattas på 15min av mig vilket aldrig hänt tidigare och 2h av pappa vilket inte heller hänt, brukar alltid vara 45min. Jag förstår inte vad som händer, han blir två om en månad? Har han nån 2-årskris?

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-01-14 16:23:57 följande:
    Vi har en ledsen kille på förskolan nu. Behöver en ny inskolning märkte vi efter igår och idag var inte bättre. Igår hade han skrikit mamma i två timmar tills jag kom. Påminde dem om att det är helt okej att ringa mig, jag vill att de gör det om han är ledsen på det viset. Idag var det bättre, han var där några timmar men hade varit väldigt klängig på pappa. Vi ska köra korta dagar nästa vecka så han får komma in i det i lugn och ro. Visst har han varit hemma i tre veckor och det är länge men samtidigt, vad händer hos honom undrar jag? Han är väldigt närhetssökande, vill kramas hela tiden, får sina utbrott i gråt och ilska samtidigt som han har väldigt lugna perioder då allt är frid. Han nattas på 15min av mig vilket aldrig hänt tidigare och 2h av pappa vilket inte heller hänt, brukar alltid vara 45min. Jag förstår inte vad som händer, han blir två om en månad? Har han nån 2-årskris?
    Ja du, ingen aning! Vi är inte där än.
    Tänker bara på det jag skrivit tidigare om att mammas famn lämnas vid 3-4 års ålder.

Vad säger han själv? Kan han kommunicera sin ängslighet på något sätt, hade det hänt något på dagis?
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-01-14 16:23:57 följande:
    Jag vet ju att du tidigare har skrivit att du är ganska trött pga graviditeten och kanske pågår det många nya och främmande tankar hos dig just nu kring hur det kommer att bli när bebis kommer, hur ska sonen reagera, hur ska ni få ihop det osv.. På samma sätt som du känner av när sonen är annorlunda så känner ju säkerligen även han av när du är annorlunda. Kanske är det en del av hans beteenden?

Sedan är ju ganska många barn känsliga för att börja dagis efter ett lite längre avbrott och många gånger behöver de en liten mini-inskolningstid med kortare dagar och mer mamma och pappa.

Ja, jag sitter mest och gissar men det är mina tankar i alla fall
  • Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-14 13:29:03 följande:
    Checkade av i en annan tråd. Det här var tydligen riktigt gammal skåpmat som man kunde ta och spola ner någonstans .
    Vad är det för annan tråd? *nyfiken*
  • Ladybug79
    chokladkaffe skrev 2011-01-14 14:22:09 följande:

Jag tänker mer att det kan vara en text som är ganska skönt att få läsa när man måste lämna sitt barn. Att det faktiskt inte är döden för barn att vara på förskolan i tidig ålder. Jag tänker att om barnomsorgen är bra och föräldrarna är bra och närvarande föräldrar när barnet är hemma är det inte dåligt för barn att vara där. Sen kan man ju problematisera lite kring vad det innebär att vara duktig i skolan, socialt kompetent och annat de räknade upp i artikeln. För mig lät det som dagisbarn presterar bra men att det inte sa jättemycket om deras psykiska hälsa. Forskningsresultat går alltid att ifrågasätta och en enda undersökning visar inte på nåt annat än just gällande den studien.

Kan bara ge min egen version som ett exempel på det du är inne på, madeleineh.
    Jag själv började dagis vid 6 månaders ålder (!). Trivdes väldigt bra och har bra minnen därifrån. Blev mycket duktig i skolan med höga betyg och genomgående fläckfria omdömen. Var snälla, tysta, flitiga flickan. Låter ju som ett "lyckat" barn, i alla fall enligt samhällets normer...
    Men att jag i vuxen ålder fått jobba mycket med min självbild och känlor av osäkerhet och att jag faktiskt inte har den där självklara närheten till mina föräldrar på många sätt (vilket självklart har många andra anledningar oxå) är inga betyg i världen värda!
    Sedan jag själv blev mamma har tankar kring detta självklart snurrat i huvudet och jag har med stor övertygelse valt att vara hemma länge med dottern. Känns som en fantastisk gåva!
    Som sagt, forskning kan visa på precis vilka resultat som helst beroende på vinkeln. Därför litar jag mer på min magkänsla! ; )
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd