chokladkaffe skrev 2011-01-14 14:22:09 följande:
Jag tänker mer att det kan vara en text som är ganska skönt att få läsa när man måste lämna sitt barn. Att det faktiskt inte är döden för barn att vara på förskolan i tidig ålder. Jag tänker att om barnomsorgen är bra och föräldrarna är bra och närvarande föräldrar när barnet är hemma är det inte dåligt för barn att vara där. Sen kan man ju problematisera lite kring vad det innebär att vara duktig i skolan, socialt kompetent och annat de räknade upp i artikeln. För mig lät det som dagisbarn presterar bra men att det inte sa jättemycket om deras psykiska hälsa. Forskningsresultat går alltid att ifrågasätta och en enda undersökning visar inte på nåt annat än just gällande den studien.
Kan bara ge min egen version som ett exempel på det du är inne på, madeleineh.
Jag själv började dagis vid 6 månaders ålder (!). Trivdes väldigt bra och har bra minnen därifrån. Blev mycket duktig i skolan med höga betyg och genomgående fläckfria omdömen. Var snälla, tysta, flitiga flickan. Låter ju som ett "lyckat" barn, i alla fall enligt samhällets normer...
Men att jag i vuxen ålder fått jobba mycket med min självbild och känlor av osäkerhet och att jag faktiskt inte har den där självklara närheten till mina föräldrar på många sätt (vilket självklart har många andra anledningar oxå) är inga betyg i världen värda!
Sedan jag själv blev mamma har tankar kring detta självklart snurrat i huvudet och jag har med stor övertygelse valt att vara hemma länge med dottern. Känns som en fantastisk gåva!
Som sagt, forskning kan visa på precis vilka resultat som helst beroende på vinkeln. Därför litar jag mer på min magkänsla! ; )