Hervor 1 skrev 2011-01-15 13:29:51 följande:
Köper stora delar av ditt resonemang, absolut. Särskilt det att dagis faktiskt kan vara lite av en "livräddare" för det barn som lever i en dysfunktionell familj. Men att det är just omsorgsformen dagis som är betydelsefull håller jag inte med om (om det var det du menade), en välkänd vuxen i barnets närhet som ser barnet och som barnet känner sig trygg med är väl det som har betydelse. Det förekommer ju att dagispersonal blundar för mycket och definitivt inte är personer som barnet vågar anförtro sig åt. Säger inte att det är det vanliga men såklart förekommer det även inom barnomsorgen att vuxna inte tar sitt ansvar - av olika skäl. Det är väl alltså snarare kontakten med andra vuxna som är viktig för utsatta barn, inte att de går på dagis.
Personligen skulle jag inte trivas som hemmaförälder i flera år, så av den anledningen hade jag utnyttjat barnomsorg oavsett ekonomi (nu är det ju mycket den som styr). Men jag är väldigt glad att vi bor i en stad med ett stort utbud av kooperativ så att vi kan VÄLJA och på så sätt verkligen se till att det blir det bästa för våra barn.
Jag håller däremot inte med dig i din beskrivning av att ett "hemmabarn" är klistrad till sin förälder i flera år.
Är man hemma med en tre- eller fyraåring exempelvis, så ställer ju det helt andra krav på den hemmavarande föräldern än om det handlar om en bebis eller ett väldigt litet barn.
Att bara vara hemma eller bara umgås med en förälder tillfredsställer knappast behovet hos en 4åring, inte på sikt. Är man hemma med ett så stort barn så ser ju aktiviteterna helt annorlunda ut och man ser ju till att hitta ett umgänge för barnet bortsett från en själv.
Måendet hos en vuxen beror såklart på en mängd olika faktorer. Dagisstarten är nog av liten betydelse generellt men många bäckar små heter det ju och för en del barn (och sedan vuxna) så påverkar säkerligen en för tidig dagisstart med för långa och många dagar ifrån sina föräldrar dem negativt - i samverkan med andra faktorer.
Jag säger inte att barnet blir klistrat till föräldern i flera år. Jag utgår förvisso från min egen uppväxt där det var jag, mamma och min lillebror. Vi gick inte till nån öppen förskola (detta enligt mig sjukt överskattade fenomen) eller nåt annat. Mamma var hemma med oss och that´s it. Jag kan tänka mig att alla hemmaföräldrar inte gör på det sättet men jag har också svårt att se hur barnet integreras i andra sammanhang på samma sätt som det gör på förskolan. Förskolans kvalitet är självklart jätteviktig, men jag utgår ifrån att förskolorna är bra. Vår känns bra iaf och jag hör ingen som är direkt missnöjd med sin överlag. Självklart förekommer det säkert dålig personal men det är inte dem jag avser när jag säger att jag tror att förskolan är bra.
Sen undrar jag lite vilka man faktiskt har umgänge med förutom en själv? Normen är ju idag att barn är på förskolan och föräldrar jobbar, men det kanske finns nätverk för hemmaföräldrar där man kan träffas vuxna och barn ofta så barnen får andra viktiga personer kring sig.
Självklart är det massa olika faktorer som spelar in, förskolan är en av dem. Föräldrarnas egen uppväxt, deras utbildning, socioekonomisk status, nätverk, förskolestart och massa annat. Det går inte att säga det ena eller det andra utan det är samspelet av faktorer som utformar utfallet. Därför är det för mig lite konstigt hur man kan vara jättesäker på sin sak åt ena eller andra hållet, men det är väl mest på fl som det är så

verkligheten brukar vara lite mer nyanserad.