k girl skrev 2011-01-17 09:46:58 följande:
Jag tänker faktiskt framför allt på avsnittet om sömn. Det finns ju ungar som är uppe tills ögonen snurrar runt i skallen på dem; jag var själv en av dem. Även om barn är kompetenta nog att känna av att de är trötta och när de behöver sova, så ignorerar de ju det behovet ibland - och jag tycker att det är en förälders ansvar att uppmärksamma när barnet behöver sova och se till att det har förutsättningarna att kunna varva ner och somna.
Med sonen försöker vi alltid vara flexibla och inte stirra oss blinda på klockan - hur han vill och kan sova är så avhängigt hur mycket han har sovit och hur mycket intryck han har fått under dagen. Men han får alltid på sig pyjamasen och borstar tänderna vid en viss tid och sen sitter vi och läser med honom, eller pillar med en klosslåda, eller något annat sådant som är lugnt och inte får honom att gå igång. Ibland är han upp i varv och då går ju inte det. Då får han vara upp i varv tills vi märker att det inte funkar längre och då brukar hans pappa ta honom i famnen och gå omkring. Det brukar funka jättebra och i 99% av fallen vill han själv sova efter bara någon minut.
Det ju måste finnas något mellanting mellan "gå och lägg dig, du måste sova" och att lämna det helt upp till barnet. Typ: "Jag förstår att du vill leka, men jag skulle vilja att vi går och lägger oss i sängen och läser en bok tillsammans och vilar en stund?"'. Man behöver ju faktiskt inte sova bara för att man ska lägga sig vid en viss tid - man kan ligga och läsa en stund, pilla med sina samlarkort, prata med nallarna, lyssna på en saga eller musik och varva ner.
Hans passusar om amning reagerade jag också på. Det finns ju andra anledningar till att ett barn vill amma än att de är hungriga, och jag tror ju inte att ett barn som tar bröstet egentligen inte vill amma.
Jag tror inte man ska läsa Juul så bokstavstroget....eller hur man ska säga. Jag reagerade också på det där med sömnen.....tidigare, inte alls lika mycket nu. Generellt skulle jag säga att jag upplever att Juuls synsätt blir alltmer självklar ju äldre mina barn blir. När det gäller sovandet så får man ju ta med i beräkningen att vissa barn, rätt många särskilt när de är riktigt små, har svårt att komma till ro själva. Det är ju inte så att min 1½-åring (drygt) kommer traskandes på kvällen och säger att han vill sova

. Det hade liksom inte hänt om vi så väntat till framåt småtimmarna. Troligtvis hade han kraschat på någon soffa eller lekmadrass långt tidigare

.
Min 3-åring gör det däremot. Han säger att han är trött och att han vill sova. Liten hjälp på traven behöver han också = vi går och borstar tänder, tar på pyjamas, väljer bok att läsa etc. Det är ju vi som föräldrar som säger till om det och så lufsar han med och säger att han är trött

.
Vad jag menar är att jag är övetygad om att min 1½-åring vet när han är trött eller inte = somnar snabbt (med hjälp) när han är trött, och ligger och babblar, skuttar runt och blir så småningom arg över att måsta sova när han inte är trött. Jag läser Juul som så att man mer ska vara uppmärksam på det....inte att man bara ska låta barnen klara allt på egen hand. Vägleda och stötta snarare än att tala om hur de ska göra. Hjälpa dem att lära sig känna själva.