• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam

Sticker snabbt in med lite korta åsikter:

(risk för att det blir "hattigt")

Var själv hemma till jag var 3 år, var mest hemma under den tiden - inget ÖF eller liknande.Gick sedan hos dagmamma och var på kyrkans barntimmar. Min man och hans syster var hemma länge (över 4 år) likaså mina äldre syskon. Ja, jag själv är högutbildad och fick höga betyg i hela skolgången. Maken är framgångsrik, svägerska likaså - mina syskon är väldigt sociala (det stod väl i DN artikeln att man bara var det om man gick på dagis?) Hmm....andra i mammagruppen jag träffat har en del varit hemma i upp till 7 år och är idag driftiga och framgångsrika.

jag tror att det är ett "nytt" påhipp att alla ska börja på dagis vid +/- 1½ år.

Visst är det bra att dagis/dagmamma etc finns - det tycker jag verkligen.

Önskar att fler vågade tala ur skägget och säga att de vill jobba - de vill inte vara hemma - snarare än att gömma sig bakom och framhålla att barnet vill gå på dagis vid en sådan låg ålder.

Att sysselsätta sig och barnet man är hemma med, det ser jag verkligen inte som något problem! Det finns så mycket att göra, förstår snarare inte hur vi skulle hinna med att vara på dagis?

• chokladkaffe

Peap: Jag kan faktiskt hålla med dig i att fler kanske borde säga varför man vill ha barnet där. I vårt fall är det en kombination av att ingen vill vara hemma samt att inte någon av oss har en lön som vi kan klara en hel familj på och leva så som vi vill. Jag vill inte ha den billigaste hyresrätten i ett taskigt område utan jag vill ha vår lägenhet i ett okej område, jag vill ha bil (skruttig men ändå en bil), jag vill kunna äta lunch ute ibland, fika på stan ibland, köpa lite smink, ta tåget utan att tänka till mina föräldrar, äta ute och se en bio, handla mat på ica utan att kolla på priset ständig osv osv osv. Vi köper inte hus, ny bil eller reser särskilt mycket men att ständigt tänka på pengar och vara försörjd av någon annan är inget vi trivs med.

Det är klart att man kan hitta andra hemmamammor att hänga med och aktivera sina barn med, man kanske bara får leta. Men jag har hellre självvalda vänner och kollegor än hemmaföräldrar som jag (fördomar) sannolikt inte har jättemycket gemensamt med. Sen är det nog också vad man har för intressen, jag är ingen lekmamma som älskar att sitta hos barnet och läsa, rita och annat, gå till lekplatsen tycker jag inte heller är jätteskoj att jag vill göra det varje dag. Så i vårt fall är det en kombination av att vi vill vara en del av arbetslivet, inte snåla samt att vi skulle behöva göra så stora förändringar i boende och ekonomitänk för vi skulle klara det. Jag kanske skulle gift mig med nåt annat än en sjuksyrra och inte skaffat mig värderingarna att jämställdhet är bra

Och självklart ska man vara kritisk mot barnomsorgen. Jag är bara så trött på bilden att dagis är skit med gigantiska barngrupper, noll personal och halvfabrikat till lunch för det är så hemmaföräldrarna här (fl i allmänhet) framställer det. Inte heller gillar jag bilden av att hemmabarnen blir mammiga, efter i all utveckling och allt som påstås. Utifrån det vill jag helt enkelt inte förutsätta att förskolan över lag är dåligt, särskilt inte med tanke på att jag faktiskt inte har någon kring mig som säger det är dåligt utan mer är förvånade över vilken kvalitet personalen håller, maten är bra och hur barnen faktiskt trivs.

Jag stör mig nog inte särskilt mycket på vad folk gör utan hur de är så tvärsäkra på vad som är rätt. Jag tror det blir bra för barnen oavsett om de är hemma som jag var eller om de börjar förskolan vid 1-1.5 års ålder om annat kring dem är vettigt.

• Ladybug79

Hm, vet inte om det behövs men jag vill klargöra att jag självklart inte tror att min tidiga dagisstart ensamt är grunden för min självbild och självkänsla! Det är många fler faktorer som inverkar, men min fasta övertygelse är att för tidig dagisstart (innan ca 1 1/2 år) negativt påverkar anknytningen = otryggt barn.
    Min dotter är ett riktigt "dagisbarn" enligt många och hon kommer stortrivas på dagis till hösten då hon är 2,5 år! Skrattande

• k girl

När jag började på dagis vid 9 månaders ålder 1977 var jag på intet sätt utstickande, det var nog rätt vanligt, åtminstone i familjer där båda föräldrarna förvärvsarbetade eller i separerade familjer. Min man fick vara hemma i 11 månader och det tack vare att hans mor var lärare och kunde utnyttja sommarlovet innan hon började jobba. Hans syster född -70 började dagis när hon bara var några månader gammal, föräldraförsäkringen infördes ju -74 . Då - i början av sjuttiotalet - fanns det fortfarande en ansenlig del hemmafruar, men de blev allt ovanligare. Dock var jag den enda i min lågstadieklass som gått på daghem.

Själv var jag en rätt speciell unge som inte var direkt "socialt anpassad"; jag föredrog att sitta och läsa Moberg och Lagerlöf istället för att vara ute och leka på rasterna. Inga bra betyg under grundskolan, men då fick jag ju heller inga utmaningar och vantrivdes. Strålande betyg på gymnasiet och lyckad i de eftergymnasiala studierna. Varken det ena eller det andra kan jag hänföra till att jag började tidigt på dagis eller att jag gjorde långa dagar där; det beror helt enkelt på hur vår inte alltid så välfungerande familj såg ut, hur min skolgång såg ut (mobbning) och de lärare jag hade (obrydda fram till högstadiet), och hurdan jag var och är som person. 

Jag är varken negativt eller positivt inställd till förskolor. Jag kan tycka att det är läskigt att höra vad hantverkaren som just har tapetserat om här hemma säger - han berättade (och då som något skrattretande) att när han lämnar och hämtar sin ettåring är det ALLTID samma pojke som sitter och gråter hysteriskt. Det gör jätteont i mitt hjärta att höra sådant och det är inget jag skulle vilja utsätta min son för! Jag kan inte sticka under stol med att jag skulle vilja börja jobba - men jag finner det mycket, mycket önskvärt att jag och min man kan jobba deltid och på så sätt kunna ha en hemmavaro för vår son på heltid.

• k girl

...ska tillägga: tills dess att han blir lite äldre, mer tydlig i sin kommunikation och lite mindre frustrerad över att inte kunna uttrycka/göra det han vill.

• Flickan och kråkan

Eftersom det pratas om självkänsla här så har jag nyligen sett en dokumentärserie om enäggstvillingar. Studier av enäggstvillingar har visat att självkänsla bestäms ungefär 50-50 av arv respektive miljö. Det genetiska arvet är med andra ord rejält "tungt".

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-01-16 10:18:54 följande:
    Peap: Jag kan faktiskt hålla med dig i att fler kanske borde säga varför man vill ha barnet där. I vårt fall är det en kombination av att ingen vill vara hemma samt att inte någon av oss har en lön som vi kan klara en hel familj på och leva så som vi vill. Jag vill inte ha den billigaste hyresrätten i ett taskigt område utan jag vill ha vår lägenhet i ett okej område, jag vill ha bil (skruttig men ändå en bil), jag vill kunna äta lunch ute ibland, fika på stan ibland, köpa lite smink, ta tåget utan att tänka till mina föräldrar, äta ute och se en bio, handla mat på ica utan att kolla på priset ständig osv osv osv. Vi köper inte hus, ny bil eller reser särskilt mycket men att ständigt tänka på pengar och vara försörjd av någon annan är inget vi trivs med.

Det är klart att man kan hitta andra hemmamammor att hänga med och aktivera sina barn med, man kanske bara får leta. Men jag har hellre självvalda vänner och kollegor än hemmaföräldrar som jag (fördomar) sannolikt inte har jättemycket gemensamt med. Sen är det nog också vad man har för intressen, jag är ingen lekmamma som älskar att sitta hos barnet och läsa, rita och annat, gå till lekplatsen tycker jag inte heller är jätteskoj att jag vill göra det varje dag. Så i vårt fall är det en kombination av att vi vill vara en del av arbetslivet, inte snåla samt att vi skulle behöva göra så stora förändringar i boende och ekonomitänk för vi skulle klara det. Jag kanske skulle gift mig med nåt annat än en sjuksyrra och inte skaffat mig värderingarna att jämställdhet är bra

Och självklart ska man vara kritisk mot barnomsorgen. Jag är bara så trött på bilden att dagis är skit med gigantiska barngrupper, noll personal och halvfabrikat till lunch för det är så hemmaföräldrarna här (fl i allmänhet) framställer det. Inte heller gillar jag bilden av att hemmabarnen blir mammiga, efter i all utveckling och allt som påstås. Utifrån det vill jag helt enkelt inte förutsätta att förskolan över lag är dåligt, särskilt inte med tanke på att jag faktiskt inte har någon kring mig som säger det är dåligt utan mer är förvånade över vilken kvalitet personalen håller, maten är bra och hur barnen faktiskt trivs.

Jag stör mig nog inte särskilt mycket på vad folk gör utan hur de är så tvärsäkra på vad som är rätt. Jag tror det blir bra för barnen oavsett om de är hemma som jag var eller om de börjar förskolan vid 1-1.5 års ålder om annat kring dem är vettigt.
    Likställer du att någon av föräldrarna är hemma (hemma = i det här fallet då längre än ~1½ år) med ojämlikhet?

Personligen vill jag inte leva på billigaste tonfisken i en sunkig lägenhet i ett otryggt område med utsikt över ett parkeringshus men det har för mig ingenting att göra med huruvida jag är förälder eller ej. Vi har inte ändrat våra levnadsvanor sedan vi fick barn, inte gjort några ekonomiska ändringar, jag känner verkligen inte att jag försakar någonting - för oss är det inte en ekonomisk fråga - det är bara helt självklart att dottern ska vara hemma. Hur länge? Ja, det är inte givet.

Jag känner inte igen din beskrivning av dagis, såsom då hemmaföräldern skulle framhålla det - jag tycker snarare att hemmaföräldrarna framhåller att det vill vara hemma med barnen för att de tycker att det är bra - inte för att dagis är dåligt. De vill vara hemma, inte att de "måste" för att de tycker att dagis är dåligt. (kansk einte läst samma trådar som dig här på FL, vad vet jag?) JAG vill att dottern ska vara hemma för att.... det är helt enkelt grundläget i min värld. Det är inte på långa vägar dags för barnomsorg för henne, nu 14 mån, jag ser liksom inte vad hon skulle där att göra
  • k girl
    Makadam skrev 2011-01-16 18:36:24 följande:
    Likställer du att någon av föräldrarna är hemma (hemma = i det här fallet då längre än ~1½ år) med ojämlikhet?

Personligen vill jag inte leva på billigaste tonfisken i en sunkig lägenhet i ett otryggt område med utsikt över ett parkeringshus men det har för mig ingenting att göra med huruvida jag är förälder eller ej. Vi har inte ändrat våra levnadsvanor sedan vi fick barn, inte gjort några ekonomiska ändringar, jag känner verkligen inte att jag försakar någonting - för oss är det inte en ekonomisk fråga - det är bara helt självklart att dottern ska vara hemma. Hur länge? Ja, det är inte givet.

Jag känner inte igen din beskrivning av dagis, såsom då hemmaföräldern skulle framhålla det - jag tycker snarare att hemmaföräldrarna framhåller att det vill vara hemma med barnen för att de tycker att det är bra - inte för att dagis är dåligt. De vill vara hemma, inte att de "måste" för att de tycker att dagis är dåligt. (kansk einte läst samma trådar som dig här på FL, vad vet jag?) JAG vill att dottern ska vara hemma för att.... det är helt enkelt grundläget i min värld. Det är inte på långa vägar dags för barnomsorg för henne, nu 14 mån, jag ser liksom inte vad hon skulle där att göra
    Att kunna vara hemma och leva på en lön med bibehållen levnadsstandard är givetvis ett privilegium och inte förbehållet alla. Jag uppfattar madeleineh som att hon menar att en lön i deras fall innebär en försämring av levnadsstandarden och att det därför är en ekonomisk fråga för dem.

Det finns en grupp hemmaföräldrar som inte bara är hemma för att de tycker att det är bra, utan är politiskt engagerade och starka lobbyister för sin sak. Några av dem är väldigt duktiga på att framställa förskolor som, i princip, något av det sämsta som finns. Jag vet varför jag vill ha min son hemma ännu en tid, men jag kan definitivt inte definiera mig som en "hemmaförälder", jag är bara fortfarande föräldraledig.

Och jag tror att det är rätt svårt att komma undan att vara hemma på heltid utan föräldrapenning är förknippat med en viss ojämlikhet.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-01-16 18:36:24 följande:

1. För mig (vet att alla inte resonerar så) är jämställdhet att leva ett någorlunda jämställt liv med sin partner i avseende på hur sysslor fördelas samt hur pengarna kommer in. I det ingår att man delar på saker, exempelvis försörjning. Om en person är hemma och därmed inte drar in pengar till hushållet och den andra jobbar och drar in alla pengar till sig själv, sin partner och barn så är det enligt mig ojämställt ja. När jag ser en familj där barn börjar dagis sent innebär det för mig att den som är hemma blir försörjd av dem andra och det är inte enligt mig att leva ett jämställt liv. För detta innebär det också att den som arbetar behöver tjäna så pass mycket pengar att det räcker till alla i familjen. Nu behöver man inte instämma i varken att det är så jämställdhet fungerar eller att det är något man vill eftersträva. Jag respekterar andras val i att bli försörjda av någon annan för det är en lösning som passar den familjen, men för mig blir det svårt att se det som jämställt.

2. Sen har jag inte uttalat mig om just er situation. Jag har ingen aning om vilka levnadskostnader eller vilken standard ni väljer att ha eller vilka pengar ert hushåll får in. Jag pratade om vår, vi har inte råd att leva på någon av våra löner enbart om vi ska kunna bo okej, ha bil och det andra jag räknade upp som jag vill ha. När du säger att ni inte gett upp nånting alls, kan du inte känna att ni har bra inkomster isåfall? Det är precis som konichiwa girl sa, inte alla förunnat att kunna vara hemma längre än 1.5 år. Och eftersom Sverige är uppbyggt som ett tvåförsörjarsamhälle håller jag inte med om att man kan säga att det inte är en ekonomisk fråga att vara hemma längre än föräldrapenningen räcker.  Hur menar du att det inte är en ekonomisk fråga?

3. Vi kan ha hängt i väldigt olika trådar och läst om detta Upplever att det finns en stor oförståelse inför att man i vissa familjer behöver två inkomster, det är många hemmaföräldrar som avskyr dagis och inte på nåt sätt kan förstå varför folk sätter sina barn där vid 1.5 års ålder. Samtidigt finns det många dagisförespråkare som verkar anse att livet hemma är förödande för barn. Jag tycker inte något av det. Har man privilegiet att vara hemma länge med sina barn och familjen trivs med, kör på, det kommer att gå jättebra för de barnen också.
  • chokladkaffe
    Ladybug79 skrev 2011-01-16 10:38:30 följande:
    Hm, vet inte om det behövs men jag vill klargöra att jag självklart inte tror att min tidiga dagisstart ensamt är grunden för min självbild och självkänsla! Det är många fler faktorer som inverkar, men min fasta övertygelse är att för tidig dagisstart (innan ca 1 1/2 år) negativt påverkar anknytningen = otryggt barn.
    Min dotter är ett riktigt "dagisbarn" enligt många och hon kommer stortrivas på dagis till hösten då hon är 2,5 år! Skrattande
    Ah självklart inte. Jag tolkade mer ditt inlägg som att du delade med dig att du gör vad du känner blir bäst för din dotter. För mig var det nog så självklart att du inte menade så att jag mest spann vidare på ditt resonemang
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd