chokladkaffe skrev 2011-01-16 10:18:54 följande:
Peap: Jag kan faktiskt hålla med dig i att fler kanske borde säga varför man vill ha barnet där. I vårt fall är det en kombination av att ingen vill vara hemma samt att inte någon av oss har en lön som vi kan klara en hel familj på och leva så som vi vill. Jag vill inte ha den billigaste hyresrätten i ett taskigt område utan jag vill ha vår lägenhet i ett okej område, jag vill ha bil (skruttig men ändå en bil), jag vill kunna äta lunch ute ibland, fika på stan ibland, köpa lite smink, ta tåget utan att tänka till mina föräldrar, äta ute och se en bio, handla mat på ica utan att kolla på priset ständig osv osv osv. Vi köper inte hus, ny bil eller reser särskilt mycket men att ständigt tänka på pengar och vara försörjd av någon annan är inget vi trivs med.
Det är klart att man kan hitta andra hemmamammor att hänga med och aktivera sina barn med, man kanske bara får leta. Men jag har hellre självvalda vänner och kollegor än hemmaföräldrar som jag (fördomar) sannolikt inte har jättemycket gemensamt med. Sen är det nog också vad man har för intressen, jag är ingen lekmamma som älskar att sitta hos barnet och läsa, rita och annat, gå till lekplatsen tycker jag inte heller är jätteskoj att jag vill göra det varje dag. Så i vårt fall är det en kombination av att vi vill vara en del av arbetslivet, inte snåla samt att vi skulle behöva göra så stora förändringar i boende och ekonomitänk för vi skulle klara det. Jag kanske skulle gift mig med nåt annat än en sjuksyrra och inte skaffat mig värderingarna att jämställdhet är bra
Och självklart ska man vara kritisk mot barnomsorgen. Jag är bara så trött på bilden att dagis är skit med gigantiska barngrupper, noll personal och halvfabrikat till lunch för det är så hemmaföräldrarna här (fl i allmänhet) framställer det. Inte heller gillar jag bilden av att hemmabarnen blir mammiga, efter i all utveckling och allt som påstås. Utifrån det vill jag helt enkelt inte förutsätta att förskolan över lag är dåligt, särskilt inte med tanke på att jag faktiskt inte har någon kring mig som säger det är dåligt utan mer är förvånade över vilken kvalitet personalen håller, maten är bra och hur barnen faktiskt trivs.
Jag stör mig nog inte särskilt mycket på vad folk gör utan hur de är så tvärsäkra på vad som är rätt. Jag tror det blir bra för barnen oavsett om de är hemma som jag var eller om de börjar förskolan vid 1-1.5 års ålder om annat kring dem är vettigt.
Likställer du att någon av föräldrarna är hemma (hemma = i det här fallet då längre än ~1½ år) med ojämlikhet?
Personligen vill jag inte leva på billigaste tonfisken i en sunkig lägenhet i ett otryggt område med utsikt över ett parkeringshus men det har för mig ingenting att göra med huruvida jag är förälder eller ej. Vi har inte ändrat våra levnadsvanor sedan vi fick barn, inte gjort några ekonomiska ändringar, jag känner verkligen inte att jag försakar någonting - för oss är det inte en ekonomisk fråga - det är bara helt självklart att dottern ska vara hemma. Hur länge? Ja, det är inte givet.
Jag känner inte igen din beskrivning av dagis, såsom då hemmaföräldern skulle framhålla det - jag tycker snarare att hemmaföräldrarna framhåller att det vill vara hemma med barnen för att de tycker att det är bra - inte för att dagis är dåligt. De vill vara hemma, inte att de "måste" för att de tycker att dagis är dåligt. (kansk einte läst samma trådar som dig här på FL, vad vet jag?) JAG vill att dottern ska vara hemma för att.... det är helt enkelt grundläget i min värld. Det är inte på långa vägar dags för barnomsorg för henne, nu 14 mån, jag ser liksom inte vad hon skulle där att göra