Sennaboo skrev 2010-08-27 20:37:36 följande:
Jag vet inte varför just 15 år är gränsen, så är det väl sagt. När man blir äldre är en ålderskillnad på 15 år inte så farlig. Tex 42 år och 57 år. Man har pluggat färdigt, jobbat, skaffat livserfarenhet, egen ekonomi... Man är vuxna båda två. 14 och 29 år, då är skillanden stor och jag tror sällan att man har samma mål med ett förhållande, utan förhållandet bygger på faktorer från bägges bakgrunder, som kanske inte är så lyckliga.
När jag var 16 så pluggade jag förvisso på gymansiet, nu är jag 23, pluggar istället på universitet. Visst ä rjag annorlunda på många sätt och klart mer erfarenhet om hur jag hanterar situationer. Jag har garanterat lättare att säga nej idag än för 8 år sedan, men sådan utveckling tror jag alltid sker hos mig, iaf i vad jag eftersträvar. Som 16 åring var mina föräldrar betalningsansvariga men jag fick mina pengar därifrån och skötte sedan själv min ekonomi. Jag flyttade som 15 åring. Varken då eller nu har jag jobbat. Livserfarenhet får man konstant mer av så det blir lite märklig frågeställning.
Jag har haft både dåliga och bra erfarenheter av äldre partners. De jag hade som 14 och 15åring som var markant äldre än mig var dåliga erfarenheter på ett sätt, men den ena har gett mig distans till saker och gjort det lättare för mig numer att hantera saker.
Målet med mitt förhållande som 15åring var nog väldigt seriöst avsett från hans del. Vi bodde dock bara tillsammans i ett halvår men det var jag som hoppade av det hela. Det höll dock i mer än ett år.
Partnern innan var en kort version på någon månad och där har du helt rätt, avsikterna var väldigt olika. Jag råförälskad 14årig flicka som sårades enormt. Han.. ja hans avsikter var nog inte så enkla. Men hade det varit annorlunda 2 år senare? nej inte om jag inte redan träffat honom. Nu vet jag hur det fungerar och skulle inte hamna där igen, men det lärde jag mig ju just av det hela.
Sexuellt utnytjande tyckte jag var att gå för långt att kalla det men kanske bör man lägga mer ansvar på den äldre parten att kolla av läget. Våldtäkt tycker jag är ett hån. att kalla det. Är det inte hot, våld eller dylikt inblandat så är det inte våldtäkt. Jag får otrevliga rysningar av det hela och det gör nog bara att man ser våldtäkter som mindre allvarliga ting.
Jag kan inte se att sex mellan två samtyckande personer som njuter av det och inte skadas ska resultera i en sådan dom.
Erfarenheter skiljer alltid mer eller mindre. Min nuvrande partner är klart äldre än mig och har sina erfarenheter. Han är uppvät i ett annat land och har erfarenheten därifrån med sig. Han har jobbat i många och och redan studerat klart. Jag å min sida har ett år kvar av min första kandidat examen. Har aldrig jobbat mer än sommarjobben. Jag har däremot redan ett barn och erfarenheten av det. Jag engagerar mig politiskt med vad det ger för erfarenhet. Jag är uppäxt under helt andra förhållanden än han osv. Poängen är att erfarenheten inte nu heller delas. Känner jag mig i underläge? nej. Känner jag mig mer erfaren än en 14åring? jag känner mig mer erfaren än JAG var som 14åring, men än andra? Det handlar mycket om just vilka erfarenheter man har och hur man lärt sig hantera saker.