• blackpuma

100 000 per knull

Det är väl det skådeståndet ligger på för ”offren”?
    Hur kan detta vara försvarbart?
    Vi har lagar som gör småflickor till sveriges bäst betalda horor under tiden männen får sina liv förstörda.

nt.se/nyheter/artikel.aspx

(Undrar när folk börjar inse att lagar som är till att skydda oss från oss själva inte fungerar och aldrig kommer göra det)

• Svar på tråden 100 000 per knull
  • lennartsdotter
    blackpuma skrev 2010-08-28 20:50:30 följande:
    Nej,men så där 4-5 år senare vilket detta handlar om så är dom nog mer än kapabla att ta egna beslut som berör dom, och det gör dom också.
    Men så använd inte "naturen" eller "puberteten" som måttstock för när det är OK för vuxna att spänna på minderåriga.

Men fortfarande: nej, en 14-åring är inte tillräckligt utvecklad (neurofysiologiskt) för att ingå en jämlik relation med en vuxen person. Men visst, 14-åringar tror ofta att de är vuxna. Det hör till.
  • enny signatur
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 14:46:01 följande:
    Gentemot en 14-åring har en 29-åring ett mycket stort mentalt övertag och kan ganska lätt manipulera den yngre parten. En 14-årings hjärna är inte fysiologiskt tillräckligt utvecklad för att förstå omfattningen och konsekvenserna av sitt agerande fullt ut och därför ska inte vuxna människor inleda kärleksrelationer och/eller sexuella relationer med kids.

Vid uppnåd myndighetsålder har hjärnan tagit sig längre i sin utveckling om än inte helt och hållet (notera att jag tycker att vi borde höja myndighetsåldern till 20). Det råder mindre risk att den yngre parten råkar illa ut ju äldre han/hon blir.
    Så innan 20 kan inte folk ta beslut?
    Att hj'rnan inte är fullt utvecklad bhetder inte att val som detta inte kan tas. 
  • enny signatur
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 14:49:01 följande:
    Jepp, tonåringar kommer fortsätta ha sex och det har jag ingenting emot. Så länge de har sex med varandra.
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 21:59:18 följande:
    Men så använd inte "naturen" eller "puberteten" som måttstock för när det är OK för vuxna att spänna på minderåriga.

Men fortfarande: nej, en 14-åring är inte tillräckligt utvecklad (neurofysiologiskt) för att ingå en jämlik relation med en vuxen person. Men visst, 14-åringar tror ofta att de är vuxna. Det hör till.
    För att förhållanden då är jämlika? När jag växte upp far förhållanden inte alla jämlika inom samma åldersgrupp
  • lennartsdotter
    enny signatur skrev 2010-08-29 14:07:19 följande:
    Så innan 20 kan inte folk ta beslut?
    Att hj'rnan inte är fullt utvecklad bhetder inte att val som detta inte kan tas. 
    Man kan ta vissa beslut, men det är mycket man inte har förmåga att förstå i full omfattning.
  • lennartsdotter
    enny signatur skrev 2010-08-29 14:09:39 följande:
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 21:59:18 följande:

För att förhållanden då är jämlika? När jag växte upp far förhållanden inte alla jämlika inom samma åldersgrupp
    Det råder betydligt mer jämlika förhållanden mellan tonåringar i samma åldersgrupp än mellan tex. en 14-åring och en 25-åring. Jag hoppas dock inte att du misstar jämlikhet i sammanhanget med jämställdhet.
  • Smulan00

Ts, har du nån statistik som kan visa hur stort problemet är med alla dessa oskyldiga män som fallit offer för våldtäktsdomar mot barn?

Upplever du mig som en bitch så är jag väl en bitch.
  • Alibi

Bam? Bam?? Hoho? Var är du?
    Nej, inte här heller.

Hmm, har ni sett Bam?

Jag skiter i om jag stavar fel.
  • enny signatur
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 20:53:05 följande:
    Det råder betydligt mer jämlika förhållanden mellan tonåringar i samma åldersgrupp än mellan tex. en 14-åring och en 25-åring. Jag hoppas dock inte att du misstar jämlikhet i sammanhanget med jämställdhet.
    Jämlikhet sammanhanget jämställdhet blir också missvisande. 
    Jag utgår från att du menade jämlika förhållanden dvs att parterna inte har ett övertag mot varandra.
    Detta gäller dock bara för de som grupp, och det blir ju en självklarhet eftersom det är samma grupp man tittar på. Men tittar man på individnivå är det inte alls så enkelt.

lennartsdotter skrev 2010-08-29 20:50:47 följande:
    Man kan ta vissa beslut, men det är mycket man inte har förmåga att förstå i full omfattning.
    Vad menar du att man inte kan förstå i full omfattning? Och på vilket sätt kommer man förstå det när man fyllt 20? Blanda nu inte ihop erfarenhet med förmågor, jag är mycket nyfiken.

Smulan00 skrev 2010-08-29 20:54:58 följande:
    Ts, har du nån statistik som kan visa hur stort problemet är med alla dessa oskyldiga män som fallit offer för våldtäktsdomar mot barn?
    Jag tycker det är fel med en lag som påstår att det är våldtäkt enbart pga en åldergräns som är satt, men jag är också nyfiken på det hela. Och de där oskyldiga personerna, visste de inte om lagarna alls?
  • Lingonflickan

För att 14-åringar är inga lolitor. Småflickor brinner sig i underläge gentemot en gubbe och skulle antagligen inte känna samma gentemot en jämnårig. 14-åriga tjejer är i en känslig ålder sexuellt och att utnyttja detta underläge kan räknas som att våldföra sig på henne. Likaså om någon utnyttjar en persons otillräckliga mentala status för att tjäna sina egna syften. Sen är det nåt perverst över män i den åldern som dras sexuellt till småflickor.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Digestive

Många här har skrivit om unga människors sämre insikt kring konsekvenserna vid en utspelad sexuallitet och därmed så ställer jag frrågan; vilka konsekvenser tänker ni på?

För att göra det enkelt så kan vi ta exemplet som beskrivs i trådstarten där två människor, den ena på 14 år och den andra på 48 år, som träffas på ett hotellrum ett par gånger för att ha ett sexuellt umgänge med varandra.

Nu kan ni svara på frågan.

Svar på tråden 100 000 per knull