lennartsdotter skrev 2010-08-29 20:53:05 följande:
Det råder betydligt mer jämlika förhållanden mellan tonåringar i samma åldersgrupp än mellan tex. en 14-åring och en 25-åring. Jag hoppas dock inte att du misstar jämlikhet i sammanhanget med jämställdhet.
Jämlikhet sammanhanget jämställdhet blir också missvisande.
Jag utgår från att du menade jämlika förhållanden dvs att parterna inte har ett övertag mot varandra.
Detta gäller dock bara för de som grupp, och det blir ju en självklarhet eftersom det är samma grupp man tittar på. Men tittar man på individnivå är det inte alls så enkelt.
lennartsdotter skrev 2010-08-29 20:50:47 följande:
Man kan ta vissa beslut, men det är mycket man inte har förmåga att förstå i full omfattning.
Vad menar du att man inte kan förstå i full omfattning? Och på vilket sätt kommer man förstå det när man fyllt 20? Blanda nu inte ihop erfarenhet med förmågor, jag är mycket nyfiken.
Smulan00 skrev 2010-08-29 20:54:58 följande:
Ts, har du nån statistik som kan visa hur stort problemet är med alla dessa oskyldiga män som fallit offer för våldtäktsdomar mot barn?
Jag tycker det är fel med en lag som påstår att det är våldtäkt enbart pga en åldergräns som är satt, men jag är också nyfiken på det hela. Och de där oskyldiga personerna, visste de inte om lagarna alls?