• blackpuma

100 000 per knull

Det är väl det skådeståndet ligger på för ”offren”?
    Hur kan detta vara försvarbart?
    Vi har lagar som gör småflickor till sveriges bäst betalda horor under tiden männen får sina liv förstörda.

nt.se/nyheter/artikel.aspx

(Undrar när folk börjar inse att lagar som är till att skydda oss från oss själva inte fungerar och aldrig kommer göra det)

• Svar på tråden 100 000 per knull
  • Digestive
    Lingonflickan skrev 2010-09-14 22:30:04 följande:
    Och det handlar inte främst om moral men det tycks du inte ha insett.
    Mycket möjligt men utan moral(TM) så hade inte din retorik kunnat se ut som den gör och utan praktisk substans så finns det ingenting över än moral(TM)baserade argument. Att du har någon annan agenda än att främst tvinga andra att följa dina moral(TM)iska grunder förändrar inte den saken.
  • Lingonflickan

Jag hoppas faktiskt att de angivna fallen bara är början och att så många som möjligt skall ställas till svars för sitt utnyttjande av ungt oförstånd och nyupptäckta sexuella känslor.

Hade moralen varit inblandad så mycket som hävdas hade vi haft en nedre gräns på 18 år som är myndighetsåldern och den ålder då man får lov att gifta sig.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Digestive
    Lingonflickan skrev 2010-09-15 11:16:58 följande:
    Jag hoppas faktiskt att de angivna fallen bara är början och att så många som möjligt skall ställas till svars för sitt utnyttjande av ungt oförstånd och nyupptäckta sexuella känslor.

Hade moralen varit inblandad så mycket som hävdas hade vi haft en nedre gräns på 18 år som är myndighetsåldern och den ålder då man får lov att gifta sig.
    Jag undrar på vilken intellektuell nivå man bör placera vuxna människor som talar om sin egen moral(TM) som någon slags objektiv substans, som om den ens vore lika verklig som toalettpapper. Dina ståndpunkter har byggts upp av ett lika solit bestånd av eftertanke och rationalitet som en rinnande toalett.

Ursäkta, nu ska jag gå och skita.
  • Lingonflickan
    Digestive skrev 2010-09-15 14:51:39 följande:
     Dina ståndpunkter har byggts upp av ett lika solit bestånd av eftertanke och rationalitet som en rinnande toalett.
    Dito min vän, dito
  • Lingonflickan

Sen kan man självklart undra vilken intelligensgen dessa gubbar saknar då de VET att det är både olagligt och straffbart att ha sex med underåriga och ändå gör det.

• Digestive
    Lingonflickan skrev 2010-09-15 15:40:45 följande:
    Dito min vän, dito
    Absolut, exakt vad jag har gjort mig känd för - sakna eftertanke och rationalitet. Solig Ser du ingen skillnad på hur du och jag diskuterar så säger det allt som behövs.
    Lingonflickan skrev 2010-09-15 15:47:25 följande:
    Sen kan man självklart undra vilken intelligensgen dessa gubbar saknar då de VET att det är både olagligt och straffbart att ha sex med underåriga och ändå gör det.
    Du får hitta någon att fråga. Jag skulle dock gissa på att både de väldigt unga och de betydligt äldre helt enkelt hoppas på att inte bli upptäckta av pöbeln.
  • Lingonflickan
    Digestive skrev 2010-09-15 17:17:54 följande:
    Absolut, exakt vad jag har gjort mig känd för - sakna eftertanke och rationalitet. Solig Ser du ingen skillnad på hur du och jag diskuterar så säger det allt som behövs.
    Lingonflickan skrev 2010-09-15 15:47:25 följande:
    Du får hitta någon att fråga. Jag skulle dock gissa på att både de väldigt unga och de betydligt äldre helt enkelt hoppas på att inte bli upptäckta av pöbeln.
    Och jag tror inte de väldigt unga har förmåga att tänka så långt. Jag lägger allt ansvar på de gubbar som tänder på småtjejer.
  • Digestive
    Lingonflickan skrev 2010-09-15 19:30:09 följande:
    Och jag tror inte de väldigt unga har förmåga att tänka så långt. Jag lägger allt ansvar på de gubbar som tänder på småtjejer.
    Nej, självklart inte. De brukar berätta för sina föräldrar att de har tänkt att ha efterlängtad och ytlig sex i ett billigt hotellrum med en betydligt äldre människa innan de blir avvinkade vid ytterdörren. Solig

Gört. Vart ansvaret hör hemma i dessa sexuella möten har jag knappast ifrågasatt.
  • lennartsdotter

Tonåringars oförmåga att överblicka konsekvenserna av sitt agerande gör dem extra utsatta för att utnyttjas av andra människor och risken är större att de kommer utnyttjas av en vuxen människa än av jämnåriga. En vuxen människa har dessutom förmågan att veta detta och låta bli att agera på sina känslor. Den vuxna människan kan rationellt tänka på den yngre partens bästa och låta bli just för att vi vuxna bör ha kännedom om att tonåringar är impulsiva och inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlade på det sätt vi kan. En tonåringar kan tro att det är en bra idé att hoppa i säng med en 40-åring utan att förstå att h*n kanske inte är redo för det och kan komma att utnyttjas eller bara må jäkligt kasst efteråt för att det var för tidigt. Den vuxne har ett ansvar att skydda den yngre från att hamna i den situationen och bör helt enkelt låta bli.

Självklart kan det bli fel när två tonåringar har sex med varandra också, men det är mer på lika villkor då och risken för att utnyttjas är mindre.

The last part of the brain to fully connect up—well past the teenage years—is the frontal lobe, which houses judgment, insight, dampening of emotions and impulse control. Since it isn't fully developed, there's a cognitive chasm between coming up with an idea and being able to decide if it's actually a good one...

... Interestingly, the faculty of insight—the ability to judge one's own actions and predict consequences—develops in the frontal lobe in stages: First as the ability to be objective and judge others' actions and later as subjective analysis and to be able to consistently think, 'If I do this, something bad might happen.' "It's fascinating that teens can see their friend about to do the wrong thing and say, 'Don't do that!,' whereas they can't yet recognize their own behavior as dangerous,

http://www.childrenshospital.org/dream/summer08/the_teenage_brain.html

Kommer åt vetenskapliga artiklar i eftermiddag/imorgon.

• blackpuma
    lennartsdotter skrev 2010-09-16 10:21:02 följande:

Tonåringars oförmåga att överblicka konsekvenserna av sitt agerande gör dem extra utsatta för att utnyttjas av andra människor och risken är större att de kommer utnyttjas av en vuxen människa än av jämnåriga. En vuxen människa har dessutom förmågan att veta detta och låta bli att agera på sina känslor. Den vuxna människan kan rationellt tänka på den yngre partens bästa och låta bli just för att vi vuxna bör ha kännedom om att tonåringar är impulsiva och inte kan överblicka konsekvenserna av sitt handlade på det sätt vi kan. En tonåringar kan tro att det är en bra idé att hoppa i säng med en 40-åring utan att förstå att h*n kanske inte är redo för det och kan komma att utnyttjas eller bara må jäkligt kasst efteråt för att det var för tidigt. Den vuxne har ett ansvar att skydda den yngre från att hamna i den situationen och bör helt enkelt låta bli.

Självklart kan det bli fel när två tonåringar har sex med varandra också, men det är mer på lika villkor då och risken för att utnyttjas är mindre.

The last part of the brain to fully connect up—well past the teenage years—is the frontal lobe, which houses judgment, insight, dampening of emotions and impulse control. Since it isn't fully developed, there's a cognitive chasm between coming up with an idea and being able to decide if it's actually a good one...

... Interestingly, the faculty of insight—the ability to judge one's own actions and predict consequences—develops in the frontal lobe in stages: First as the ability to be objective and judge others' actions and later as subjective analysis and to be able to consistently think, 'If I do this, something bad might happen.' "It's fascinating that teens can see their friend about to do the wrong thing and say, 'Don't do that!,' whereas they can't yet recognize their own behavior as dangerous,

www.childrenshospital.org/dream/summer08/the_...

Great, vi ska givetvis dra dom som inte blir utnytjade och inte mår illa av att leva sitt liv över samma kam?
    Min andra länk visar just en sån fall, där tjejen blir förstörd av att mot sin vilja bli indragen i en rättslig process där hon blir utmålad som offer och åklågaren skjuter blankt i tomma inget.
  • lennartsdotter
    blackpuma skrev 2010-09-16 10:31:03 följande:
    Great, vi ska givetvis dra dom som inte blir utnytjade och inte mår illa av att leva sitt liv över samma kam?
    Min andra länk visar just en sån fall, där tjejen blir förstörd av att mot sin vilja bli indragen i en rättslig process där hon blir utmålad som offer och åklågaren skjuter blankt i tomma inget.
    Ja, även de som inte direkt far illa av det ska skyddas. Självklart. Vuxna som inte kan ta ansvaret och låta bli att spänna på tonåringar ska straffas för de riskerar att skada mycket unga människor.

BDSM-fallet du länkade till handlar enligt artikeln om en 16-årig tjej som mår mycket dåligt och som jag utläser det en tjej som mådde dåligt redan innan händelsen dvs. det är inte rättegången som orsakat det. Ingenting i artikeln tyder på att flickan blivit ivägsläpad till polisen av sin mamma och tvingats berätta om det hela. Vi vet mycket lite om fallet. Helt rätt att pröva det i domstol enligt det lilla jag läst.

Och jag undrar igen, vad är det som är så jäkla svårt att hålla fingrarna borta från småkids? Om man vet att deras hjärnor inte är fullt utvecklade och att de pga. det lätt kan ta beslut som inte är bra för dem... varför, om man bryr sig om dem, utsätta dem för risken att far illa?
  • Lingonflickan
    Digestive skrev 2010-09-15 22:00:29 följande:
    Nej, självklart inte. De brukar berätta för sina föräldrar att de har tänkt att ha efterlängtad och ytlig sex i ett billigt hotellrum med en betydligt äldre människa innan de blir avvinkade vid ytterdörren. Solig

Gört. Vart ansvaret hör hemma i dessa sexuella möten har jag knappast ifrågasatt.
    Det där tar jag inte ens på allvar, vår diskussion är över.
  • Digestive
    Lingonflickan skrev 2010-09-16 14:14:45 följande:
    Det där tar jag inte ens på allvar, vår diskussion är över.
    Du sa att väldigt unga människor inte klarade av att hålla deras sexuella möten med betydligt äldre som hemligheter på grund av bristande kognitiv förmåga och jag gav ett exempel - inbäddat i sarksasm - på hur det i sådant fall kunde se ut. Tar du inte dig själv på allvar?
  • Digestive
    lennartsdotter skrev 2010-09-16 10:21:02 följande:

www.childrenshospital.org/dream/summer08/the_...

Hur har du kommit fram till att det bästa för dessa väldigt unga människor innebär att i alla lägen att undvika sexuella möten med betydligt äldre? Ett subtilt konstanterande som behöver redas ut.

Vilka konsekvenser talar du om och hur skiljer sig dessa från sexuella möten med jämnåriga?

Kan det mentala övertaget som de betydligt äldre har omöjligen innebära en form av trygghet för de väldigt unga (tryggheten i att just ha sexuella möten med människor som vet vad det innebär istället för tvärt om) eller kan mentala övertag enbart användas för att utnyttja människor i din kalkyl?

Vad anser du om lagar som rubricerar brottshandlingar som rent kliniskt inte existerade? Att exempelvis det som ni (du och mamma i Småland) klassar som utnyttjande och övervägande till sexuella övergrepp rubriceras som våldtäkt.
  • blackpuma
    lennartsdotter skrev 2010-09-16 11:08:52 följande:
    Ja, även de som inte direkt far illa av det ska skyddas. Självklart. Vuxna som inte kan ta ansvaret och låta bli att spänna på tonåringar ska straffas för de riskerar att skada mycket unga människor.

BDSM-fallet du länkade till handlar enligt artikeln om en 16-årig tjej som mår mycket dåligt och som jag utläser det en tjej som mådde dåligt redan innan händelsen dvs. det är inte rättegången som orsakat det. Ingenting i artikeln tyder på att flickan blivit ivägsläpad till polisen av sin mamma och tvingats berätta om det hela. Vi vet mycket lite om fallet. Helt rätt att pröva det i domstol enligt det lilla jag läst.

Och jag undrar igen, vad är det som är så jäkla svårt att hålla fingrarna borta från småkids? Om man vet att deras hjärnor inte är fullt utvecklade och att de pga. det lätt kan ta beslut som inte är bra för dem... varför, om man bryr sig om dem, utsätta dem för risken att far illa?

Aahh så skydda alla vare sig dom vill det eller inte, kan inte säga att jag håller med här, det blir bara ett kostsam fiasko av det där lagen skapar offer av alla parter utan att skydda nån i slutändan.

Den andra artikeln leder till en tjej som fullt medvetet med båda ögon öppna gick in i en sexlek, nått som till och med lagen tillät henne att göra, det räckte inte långt då moral är starkare än lagen och livet i sig hos vissa och nu har man en uppmärksamhets kåt åklagare som ska försöka hitta brott där det inte finns nått, båda berättelser tyder på att allt hände i samförstånd men så är det moraliskt förkastligt att utöva lite mer avancerat sex? Fråga, hur långt in i sovrummet ska vi tillåta övervakning?

Vad är det som är så svårt? Ja, jag ser inte det svåra i att förstå det enklaste, det går inte att lagstifta mänsklig natur och livet i sig är inte så svartvit som lagen eller moraliska uppfattningar.
    Skulle även tro att yngre tjejer söker sig till äldre män för att dom helt enkelt har mer att hämta där.

• Lingonflickan
    Digestive skrev 2010-09-16 15:09:50 följande:
    Du sa att väldigt unga människor inte klarade av att hålla deras sexuella möten med betydligt äldre som hemligheter på grund av bristande kognitiv förmåga och jag gav ett exempel - inbäddat i sarksasm - på hur det i sådant fall kunde se ut. Tar du inte dig själv på allvar?
    Jag har aldrig pratat om hemlighetshållande.
  • Digestive
    Jag har aldrig pratat om hemlighetshållande.
    Det behövde du inte göra heller. Att de inte skulle kunna hålla deras sexuella möten med betydligt äldre hemliga hör till kontentan av ditt tidigare svar. Något som jag helt enkelt använde för att skapa en poäng (för att visa att verkligheten högst troligt inte ser ut på det viset).

Jag skrev: "Jag skulle dock gissa på att både de väldigt unga och de betydligt äldre helt enkelt hoppas på att inte bli upptäckta av pöbeln."

Du svarade: "Och jag tror inte de väldigt unga har förmåga att tänka så långt."

Kontentan av ditt svar: de väldigt unga har inte förmågan att kunna tänka så långt att de bryr sig om huruvida deras sexuella möten med äldre blir upptäckta eller inte.

Summa summarum: de väldigt unga klarar inte av att hålla sexuella möten med betydligt äldre hemliga om de inte kan tänka tillräckligt långt för att bry sig om huruvida de sexuella mötena blir upptäckta eller inte.
Svar på tråden 100 000 per knull