• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • nur

ne men va bra att du inte värkställer dina lag med egna händer men om en sharia lag koliderar med svesnka lag och du blir skyldig t.ex att man får inte betala sociala avgifter och skatt om man är strikt som du då måste man jobba svart, enligt svensk lag blir du återbetallningsskylldig o enlig sharia får du inte betala, VA GÖR DU DÅ?

Om du råkar göra en brott som du krossar nåns bilruta skall du skickas till saudiarabien eller va det nu du kommer i från för att ha en sharia dumstol eller ska mollor samlas o skriva böter till dig?

Jag tycker verkligen att du är lite out of line!

• amatullah
    nur skrev 2010-09-15 01:57:55 följande:
    Du svarar bara när det passar dig,
    Nu vill jag att du svarar de här frågorna annars tror jag inte på din seriösitet;
    1) varför kom du till Sverige? Du nämde nångång att du inte va kvar i ditt land, varför?
    2) gick det bra en tagut lag som beslöt att du fick uppehålltillstånd?
    3) va ska ni göra om nån tjuvar era egendom eller bil vilken lag gäller då?
    4) går det bra att läsa tagut lagar styrd skola? 5) får man sitta o skriva kafr sida sådan som FL för när du blir medlem du accepterar ju deras vilkor, blir man inte kuffar då?
    5) när du "krashade" i Sverige sa de till dig att nu ska du bli kristen eller ataist så skulle du bli tvingad att dyrka afrikanska wood om det nu du överlever från flyggkrashen?
    6)är det ok att din man betalar sociala avgifter eller jobbar han svart?
    7) har du o dina Sheikh nån slags fikh utbildning så du kan känna dig fri o ge fethva?
    8)hadith- sherif "om två muslimer i diskution kallar ena till den andra kafir en av dem blir kafir" är du inte rädd för Allah att dömma vem som är vad med så lite vi vet som människa?
    9) är det inte bättre att du fokuserar mera på hakk vilket är svårare att bli förlåten så du inte trampa på massa muslimska systerar o bröders. Hakk?
    10) har du någonsin tänk; är jag värkligen i rätt spår? Och varför?
    11) är du medveten om Hz Muhammed sav har förbjöd oss att vara fanatiker utan ville att vi skulle använda sunt förnuft?
    12) tycker du att jag är ingen att diskutera med för jag duger inte som muslim i dina ögon?
    Jag försoker att svara på alla vettiga  frågor  och jag tror att jag har svarat på alla dina frågor .

Jag brukar inte svara på provocerande komentarer  eller på vissa inlägg där jag bedömmer att det är bättre att vara tyst .

Nu kommer svar på dina frågor ;

1) det blev krig i mitt land  . Skulle jag återvända  där troligtvis kommer jag snabbt att hamna bakom galler pga Islam . Jag är inte här för att " utnyttja systemet "

2 )  enligt shariia är det tillåtet att  fly till ett icke troendes land och söka skydd där . Bevis för detta är när sahaba r.a. flydde till Abesinien  så jag har inte handlat efter taguts lagar utan shariia

3 )  om någon skulle tjuva min bil då skulle jag informera människor  om detta genom att sätta upp lappar tex i tidningen , affärer ect . Det är också tillåtet  att jag informerar svensk polis att min bil är stulen och om de hittar den att de ger mig den tillbaka . I shariia är tillåtet att ta hjälp i sådana ärenden från icke troende .

Däremot , om polisen skulle hitta min bil och tjuven då får jag inte anmäla tjuven . Varför ?

Skulle jag göra detta då leder detta till åtal och rättegång framför taguts( svensk )  domstol . Vi Muslimer kan inte göra detta eftersom vi erkänner bara shariia lagar och shariia  domstolar . Skulle jag  anmäla någon i tanke att ställa honom framför rätta i tahgoots domstol skulle jag begå kufr eftersom jag skulle bli nöjd med deras dom .

Bevis från heliga Kor´anen

[4:60] Har du inte lagt märke till dem som säger sig tro på det som har uppenbarats för dig och det som uppenbarades före din tid, hur de villigt underkastar sig tahgoots dom, fastän de har uppmanats att förneka dem?

Jag är bara nöjd att tjuven ställas framför shariia domstol  men eftersom det finns inte här
    då får det bli utan rättegång .

4 )  enligt shariia man kan ta kunskaper från icke troende och få undervisning av de

5 ) jag har inte förstått denna fråga . kan du vara snäll och förklara lite bättre

6 ) Min man jobbar och de tar skatt från hans lön men detta är inte friviligt . Att icke troende tar pengar från din lön är inte kufr dvs detta handlingen tar dig inte ut ur Islam

Förresten vem vill friviligt att ge sina pengar till skatt )

7 )  de sheikher är jätte kända och respekterade av alla Muslimer  och de har kunskap att ge fetwa , däremot är jag bara den som söker kunskap . Jag kan inte ge fetwa men jag vet vad är min tro dvs vad är Islam

8) denna hadith gäller när man anklagar sin bror/ syster utan bevis

9 ) Nur , tawhed är det viktigaste . Det är första vad man ska lära sig om man vill bli Muslim . Har man inte tawhed ingenting annat hjälper . Först lär man människor vad betyder la ilahe illAllah sedan allt annat

10 ) Koran är min vägvisare och då kan man inte gå vilse . Vi är alla blinda utan den . Sedan är det Resulullah´s  sunneh .

Han ,sallAllahu ´alejhi we selleme sa att han lämnar de två till oss och de som följer detta kommer inte att gå vilse

Sedan ber jag hela tiden Allah Subhaneh att leda oss till den rätta vägen

11 ) Nur , Resulullah sallAllahu ´alejhi we selleme , förklarade allt för oss ,hur ska vi dyrka Allah , vad är tillåtet och vad är förbjudet . Det gäller att söka kunskap . Jag är inte fanatiker när jag dyrkar Gud på den sätt som Han Subhaneh kräver av mig

12 ) nej , estagfirullah . Du är inte Muslim för mig men jag tycker att du är en av de bästa här att ha en disskussion och det är bra att du ställer frågor
  • amatullah
    071001 skrev 2010-09-15 09:36:22 följande:
    Tack för utförligt svar.
    varsågod , det va så lite så
  • amatullah
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-09-15 09:47:18 följande:
    Amatullah

Har du fått ett svenskt medborgarskap än?
    Ja , jag har det . Hela min familj

Man kan vara Muslim och ha svenskt medborgarskap . Jag känner många sådana .

Att ha svenskt medborgarskap ( eller norsk , amerikansk ect ) betyder inte att man är skyldig att följa deras lagar .

Att ha svenskt medborgarskap eller pass betyder för oss Muslimer att vi tillhör en viss  teritorium och att vi kan bo där .

Om du skulle ta svensk medborgarskap och säga att du ska lyda deras lagar då är detta kufr men om du tar s.m . för att kunna bo här då är detta inte kufr .

Jag känner  svenska revetiter som är Muslimer . De är svenska medborgare , de är födda här så de fick detta automatiskt .

Om vi skulle säga att alla är kuffar som har svensk pass då skulle vi göra grovt fel och omöjlig göra att någon kan bli Muslim här .

Pass är bara ett stycke papper som du får av icke troende att du kan resa och bli identifierad .

Icke troendes medborgarskap betyder för oss att vi får bo i ett viss land .

Jag misstänker att det finns en viss missförstånd om detta mellan oss troende och icke troende
  • jlhm
    amatullah skrev 2010-09-15 23:10:38 följande:

Att ha svenskt medborgarskap ( eller norsk , amerikansk ect ) betyder inte att man är skyldig att följa deras lagar .

Att ha svenskt medborgarskap eller pass betyder för oss Muslimer att vi tillhör en viss  teritorium och att vi kan bo där .

Om du skulle ta svensk medborgarskap och säga att du ska lyda deras lagar då är detta kufr men om du tar s.m . för att kunna bo här då är detta inte kufr .

Jag känner  svenska revetiter som är Muslimer . De är svenska medborgare , de är födda här så de fick detta automatiskt .

Om vi skulle säga att alla är kuffar som har svensk pass då skulle vi göra grovt fel och omöjlig göra att någon kan bli Muslim här .

Pass är bara ett stycke papper som du får av icke troende att du kan resa och bli identifierad .

Icke troendes medborgarskap betyder för oss att vi får bo i ett viss land .

Jag misstänker att det finns en viss missförstånd om detta mellan oss troende och icke troende
    Du är skyldig att lyda de lagar som Sverige har så länge du vistas i Sverige. Om du bryter mot en lag och blir påkommen så får du också ta straffet som lagen säger, du kan inte hänvisa till någon religös lag, jag hoppas du inser det.
    Att ha svenskt medborgarskap innebär att man ska vara beredd på att utföra uppgifter som myndigheterna kan besluta om. Nu är det inte så många tillfällen som de kan kräva  att du gör det men jag hoppas du är medveten om det, uppgifter som mycket väl kan gå emot din religösa uppfattning.

Vad hindrar dig att flytta till ett land som har lagar som är mer anpassde till shariia lagarna vilket borde ju göra livet enklare för dig? Tänker på Iran och Saud Arabien i första hand.
  • amatullah
    jlhm skrev 2010-09-16 05:01:45 följande:
    Du är skyldig att lyda de lagar som Sverige har så länge du vistas i Sverige. Om du bryter mot en lag och blir påkommen så får du också ta straffet som lagen säger, du kan inte hänvisa till någon religös lag, jag hoppas du inser det.
    Att ha svenskt medborgarskap innebär att man ska vara beredd på att utföra uppgifter som myndigheterna kan besluta om. Nu är det inte så många tillfällen som de kan kräva  att du gör det men jag hoppas du är medveten om det, uppgifter som mycket väl kan gå emot din religösa uppfattning.

Vad hindrar dig att flytta till ett land som har lagar som är mer anpassde till shariia lagarna vilket borde ju göra livet enklare för dig? Tänker på Iran och Saud Arabien i första hand.
    Jag kan inte lyda era lagar eftersom detta strider mot min religion .

Att ha svensk medborgarskap innebär för mig att svenska staten gav mig tillåtelse att jag kan bo och arbeta här i Sverige . Ingenting annat .

Skulle jag bli påkommen när jag bryter era lagar  ni kan , med tvång förstås , ta mig framför eran domstol men grejen är att jag erkänner den inte .Varken lagar , domstol eller domstolsbeslut .

Det enda vad ni kan göra är att slänga oss i fängelse eller deportera oss någon annanstans .

I era ögon Iran och Saudi A. är muslimska länder men inte i mina .

Sanningen är den att jag har lättare att utöva min religion här i Sverige än där .

De människor som förespråkar samma Islam som jag är förföljda i Saudi Arabien och många är dödade , torterade eller sitter i fängelse .

Kungen är jätte rädd för oss eftersom vi har börjat gunga hans stol . Samma sak gäller Egypten , Jordan , Lybien

Islam säger att makt tillhör endast GUD och det finns inga kungar inom Islam .

Gudfruktiga Muslimer sätter sig och väljer en ledare bland de men den ledare måste lyda shariia .

Min GUD är Allah och jag lyder endast Honom .

Eran gud är eran regering och ni lyder de.

Jag förväntar mig inte att ni ska lyda min GUD  och ni ska inte förvänta er att jag ska lyda eran gud .

Jag är Muslim och ni är icke troende och våra vägar är skillda
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    amatullah skrev 2010-09-15 23:10:38 följande:

Nej du har fel min syster. Att ansöka om att få det svenska medborgarskapet innebär det formella förhållandet mellan en individ och den svenska staten när det gäller rättigheter och skyldigheter (du borde ha läst om detta innan du ansökt om att få bli svensk medborgare). Strider du mot dessa innebär det även att du strider mot islamisk lag som innebär att hålla vad man lovat. (Och håll vad ni lovar; ni kommer att ställas till svars för [era] löften.) koranen 17:34 Att skriva under ansökan om att bli svensk medborgare är att ge den svenska staten ett löfte med fortsatt lydnad och trohet från din sida sida mot Sverige, dess lag och myndigheter, även när du vistas i främmande land. VG sök efter "medborgarskap" på wikipedia för att ta del av dessa info. 

Jag säger inte att du ska ta ränta eller stå i kö på systemet en fredagskväll, för sånt strider mot islam så klart, men detta innebär inte att den svenska staten tvingar dig som medborgare att syssla med sånt. Att ta ränta och dricka alkohol är en rättighet men att lyda landets lagar är en skyldighet. Du är t. ex skyldig att följa trafikreglerna, strider du mot dessa får du vänta med konsekvenser och kanske även straff.  
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Amatullah igen

"Min man jobbar och de tar skatt från hans lön men detta är inte friviligt . Att icke troende tar pengar från din lön är inte kufr dvs detta handlingen tar dig inte ut ur Islam "

Ok du vill att du och din familj utnyttjar den svenska välfärden utan att betala skatt till staten? Varför och vem ger er den rätten att tycka så att staten bekostar er vård, skolor och trevnad gratis? Även bokensfolk i en islamisk stat måste betala en avgift mot välfärden och muslimernas beskydd. Även i en islamisk stat betalar man skatt till staten för att få utnyttja vad staten erbjuder sina medborgare. 

En annan sak som jag borde ha tagit i mitt föregående inlägg är att om du hade sagt att du gör det för att du har ett israeliskt medborgarskap hade jag hållit med dig till 100%, men Sverige ligger inte i krig mot islam och muslimer som israel gör. Sverige tar emot muslimer även fast staten hycklar i sin politik och även fast det finns islamofober där. En muslim i Sverige kan utöva sin tro fritt, är det så man ska behandla det landet med att vara inskränkt? Jag tycker du ska ta dig en funderare för det i mina ögon hyckleri att bo där och ha dessa åsikter. Dina åsikter även fast de inte låter obekanta i mina öron skrämmer de som inte har kunskap i islam. När Muhammed saw sände Muadh Ibn Djabal till Yemen bad han honom först att lära dom om tawheed och qeedah, sedan bönen, sedan allmosan, sedan hadj etc etc. Allt gjorde han inte på en gång. Samma sak här, icke muslimer och även en del muslimer kommer inte att förstå dina tankar. Det måste komma efter man skaffat kunskap först. En icke muslimsk svensk skulle inte fatta varför alkohol skall vara förbjuden om h*n inte av en djup tro tror hur allvarligt det är med denna dryck. 

Sedan att du pekar på en muslim och säga att hon inte är muslim är väldigt allvarligt. Systern tror på Allah och på Hans profet och detta gör henne till muslim även fast hon kanske inte följer islam till punkt och pricka. Men haditherna är tydliga där det står att den som bekänner att det inte finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är Hans profet och sändebud är muslim och är garanterad paradiset.  Sedan måste man förstås fråga vilken madhab du följer, jag kanske missförstår dig iom jag inte vet vilken skola du utövar. 

• Kaf Ha Ya Ain Sad

Ursäkta om jag spammar tråden men det finns alltid något man vill kommentera.

"2 )  enligt shariia är det tillåtet att  fly till ett icke troendes land och söka skydd där . Bevis för detta är när sahaba r.a. flydde till Abesinien  så jag har inte handlat efter taguts lagar utan shariia " 

Det finns ingen skillnad. Den islamiska shariah utövades inte i Abessinien, ändå kunde muslimerna bo där och även följa landets lagar.  Nu kommer du att säga "nej det gjorde de inte". I detta fall måste du lägga fram bevis på det, att muslimerna inte följde lagarna där. 

Jag blir inte skrämd av dina åsikter för jag vet att såna muslimer som dig inte gör något dumt fast ni har missvisande åsikter som låter för extrema för de som inte har kunskap.  De som verkligen skrämmer mig är de muslimer som kallar sig för liberala eller sekulära för de har förvirrade tankesätt och mentalitet. De verkar vara benägna att förändras från att vara toleranta till att vara farliga för deras utgångsläge handlar om att hyckla. Seriositet är inte deras egenskap. 

• alvias78

Om du inte vill leva efter de svenska lagarna så tycker jag att du ska flytta till ett land där era shariia lagar gäller.