• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • jlhm
    amatullah, jag hoppas du är medveten om att när du ansökte och accepterade det svenska medborgarskapet så innebar det även att du acceptera de svenska lagarna och alla andra skyldigheter och rättigheter som det innebär.
    Att nu säga att du inte kan följa de svenska lagarna innebär att du har ljugit vilket är mycket allvarligt, både lagligt och moraliskt.
    Du har endast två val, att acceptera de svenska lagarna eller att du avsäger dig det svenska medborgarskapet.
  • amatullah
    jlhm skrev 2010-09-16 19:09:26 följande:
    amatullah, jag hoppas du är medveten om att när du ansökte och accepterade det svenska medborgarskapet så innebar det även att du acceptera de svenska lagarna och alla andra skyldigheter och rättigheter som det innebär.
    Att nu säga att du inte kan följa de svenska lagarna innebär att du har ljugit vilket är mycket allvarligt, både lagligt och moraliskt.
    Du har endast två val, att acceptera de svenska lagarna eller att du avsäger dig det svenska medborgarskapet.
    När jag ansökte om den svenska medborgarskapet  då ville jag bara ha tillstånd att kunna bo och jobba  här. 

Jag har inte ljugit  men det kan hända att jag inte förstått  vad ni förväntar er av era nya medborgare .

Om det va så som du säger då skulle jag aldrig ta eran medborgarskap . Det va dåligt av dig att anklaga mig att jag har ljugit

Jag kan avsäga mig från det svenska medborgarskapet  men i mina ögon det är bara papper som ger mig vistelse här . 

Men hur ska ni göra med svenska revetiter , dvs Muslimer som är svenskar ? 

Skall ni också ta ifrån deras svensk medborgarskap ?   
  • UmmAlina
    amatullah skrev 2010-08-27 19:36:30 följande:
    Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .
    Rösta på det vars ondska är minst (al-albany.net)

Har ni sagt att det är tillåtet att rösta ?
    Ibn Uthaymin: Ja, om muslimernas röst rinner ut i sanden , kommer endast illasinnade människor sitta i riksdagen ( al-Qatariyyah 15)
  • nur
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-09-16 10:18:19 följande:
    Ursäkta om jag spammar tråden men det finns alltid något man vill kommentera.

"2 )  enligt shariia är det tillåtet att  fly till ett icke troendes land och söka skydd där . Bevis för detta är när sahaba r.a. flydde till Abesinien  så jag har inte handlat efter taguts lagar utan shariia " 

Det finns ingen skillnad. Den islamiska shariah utövades inte i Abessinien, ändå kunde muslimerna bo där och även följa landets lagar.  Nu kommer du att säga "nej det gjorde de inte". I detta fall måste du lägga fram bevis på det, att muslimerna inte följde lagarna där. 

Jag blir inte skrämd av dina åsikter för jag vet att såna muslimer som dig inte gör något dumt fast ni har missvisande åsikter som låter för extrema för de som inte har kunskap.  De som verkligen skrämmer mig är de muslimer som kallar sig för liberala eller sekulära för de har förvirrade tankesätt och mentalitet. De verkar vara benägna att förändras från att vara toleranta till att vara farliga för deras utgångsläge handlar om att hyckla. Seriositet är inte deras egenskap. 
    Elhamdulillah bror! du verkligen blev tolk för mina funderingar ville skriva dock varken hade ork eller tid, du har skrivit och förklarat så bra så hoppas att andra som är förvirrade kan också fatta! Jag känner turkar som bor i sverige som är strikta muslimer åkte till turkiet enbart att rösta, här i sverige känner jag många strikta muslimer  som ska rösta osv. Jag kan förstå Amatullah hon följer koranen bokstavligen men hon missar en sak att koranen är inte bara svart o vit utan finns massa färger med sina tusen nuanser, hennes väg är väl en av de men ändå tycker jag att hon ska inte försöka övertya mig o massa andra att hennes sätt är det ända rätta vägen... Hur som helst må Allah ge sin fred oss alla människor på jorden!
  • amatullah
    UmmAlina skrev 2010-09-16 21:15:28 följande:
    Rösta på det vars ondska är minst (al-albany.net)

Har ni sagt att det är tillåtet att rösta ?
    Ibn Uthaymin: Ja, om muslimernas röst rinner ut i sanden , kommer endast illasinnade människor sitta i riksdagen ( al-Qatariyyah 15)
    UmmAlina , de har svarat på denna fråga utan bevis . De har varken bevis från heliga Koran eller sunnah.

Det finns en liknande svar  på muslim.se

http://www.muslim.se/fragorasvar/islamiskpolitik/495-aer-det-tillatet-foer-muslimer-att-roesta-pa-ickemuslimer.html

Han tillåter  någonting utan att läga fram bevis från Kor´anen .

UmmAlina , jag ber dig snällt  att du ska öppna dina syner och tänka med din egen hjärta och hjärna . Vi ska lysna på de kunniga inom Islam men så länge som de lyder Allah .

När de kommer med en fetwa måste de lämna bevis annars vi är inte skyldiga att följa de .

Även de mest kunniga kan gå vilse . 

Kan en Muslim rösta på icke troende partier ?

Först ska vi börja fundera vad betyder när man ger sin röst til någon ?

Att ge sin röst till någon betyder att man är nöjd att den person som vi väljer representerar oss i olika ärenden .

Att medverka i ett icke troendes val betyder att man genom sin röst placerar vissa personer ( politiker ) på makt .

Vad gör dessa politiker och på vilket sätt de utövar makt ?

De politiker skapar lagar och sedan de styr , regerar , över andra människor .

Vad Islam säger om de ?

De som styr över andra människor med sådana lagar är orättvissa härskare som är kända under namnet tahgoot . Så alla regeringar som styr med andra lagar än shariia är tahgoot.

Bevis

[4:60] Har du inte lagt märke till dem som säger sig tro på det som har uppenbarats för dig och det som uppenbarades före din tid, hur de villigt underkastar sig tahgoot,( onda makters dom) , fastän de har uppmanats att förneka dem? Men Djävulens avsikt är att driva dem till syndens yttersta gräns.

Vidare ;

Allah Subhaneh , har beordrat oss att vi ska hålla oss borta från alla tahgoot .

Tahgoot är vår fiende , så hur kan en Muslim gå och rösta på sitt fiende  och sätta de på makten ?[16:36] Till varje samfund har Vi låtit ett sändebud komma [för att förkunna]: "Dyrka Gud och håll er borta från tahgoot "

Men hur kommer det sig att så många människor vet inte det här ? Även de kunniga inom Islam ?

Iblis har lurat oss allihoppa men Allah är snäll mot oss och visar oss vägen till Honom

la ilahe illAllah Muhammedu Resulullah

• amatullah

Jag  tycker  att jag har gjort mitt här och att det är dags att lämna er och forumet .

Allt vad  jag och ni  har skrivit  kommer  fram  på Domedagen . 

Jag ber ödmjukt  Allah Subhaneh , att Han ska vägleda mig och er till den rätta vägen , ameen  och glöm inte att jag ville bara väl till er alla  

hälsningar / amatullah

• nur

Om vi inte röstar en parti som skonar oss muslimer kan komma SD på styrelsen då kan du glömma att sitta i sverige och kan skriva på FL utan du åker ut näsan före dig! Snälla du hela tiden säger du att vi ska öppna ögonen men kanske du ska lyfta upp din niqap o se lite omkring dig för du är bara fokuserat på enbart dig dig dig o kring dig... Så funkar det i verkligheten läs istället andras fetwa för att ha "second opinion" fastna inte bara med en! du säger ju att man ska lysna de som ger fetwa men de ska vara troende hur vet du att de som har talat om de här är rätt, kan inte du bara läsa på bara skoj skull lite annat? Om du är övertygat med det du har redan nu du kommer ju inte ändras! men tänk om.....

• jlhm
    amatullah skrev 2010-09-16 21:14:41 följande:
    När jag ansökte om den svenska medborgarskapet  då ville jag bara ha tillstånd att kunna bo och jobba  här. 

Jag har inte ljugit  men det kan hända att jag inte förstått  vad ni förväntar er av era nya medborgare .

Om det va så som du säger då skulle jag aldrig ta eran medborgarskap . Det va dåligt av dig att anklaga mig att jag har ljugit

Jag kan avsäga mig från det svenska medborgarskapet  men i mina ögon det är bara papper som ger mig vistelse här . 

Men hur ska ni göra med svenska revetiter , dvs Muslimer som är svenskar ? 

Skall ni också ta ifrån deras svensk medborgarskap ?   
    Nej, vi ska inte ta ifrån medborgarskapet från någon, varje individ får själv bestämma om han/hon kan vara medborgare efter man har fått det men om man inte är beredd att acceptera lagarna i Sverige så ska man nog fundera över om man kan fortsätta att vara svensk medborgare.
    Om man inte har något annat medborgarskap än det svenska så har man ju inget val mera än att acceptera de svenska lagarna (arbeta politiskt för att förändra dem om man nu vill det) eller immigrera till ett land som har lagar som man anser man kan följa.
    Om man väljer att stanna i Sverige så har man inget annat val än att acceptera lagarna som finns även om man tycker att en del inte är bra och arbeta politiskt om man nu vill ändra dom.
    Det är därför det är så viktigt att utnyttja sin rösträtt nu på söndag eftersom det är riksdagen som beslutar vilka lagar som ska finnas i Sverige genom demokratiska beslut.
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-09-15 17:43:43 följande:

ne men va bra att du inte värkställer dina lag med egna händer men om en sharia lag koliderar med svesnka lag och du blir skyldig t.ex att man får inte betala sociala avgifter och skatt om man är strikt som du då måste man jobba svart, enligt svensk lag blir du återbetallningsskylldig o enlig sharia får du inte betala, VA GÖR DU DÅ?

Om du råkar göra en brott som du krossar nåns bilruta skall du skickas till saudiarabien eller va det nu du kommer i från för att ha en sharia dumstol eller ska mollor samlas o skriva böter till dig?

Jag tycker verkligen att du är lite out of line!

Jag tror du försöker prata med en vägg.. Flört
  • nur
    Add3 skrev 2010-09-16 22:33:12 följande:
    Jag tror du försöker prata med en vägg.. Flört
    Jupp o hon gick, synd!!!  hoppas verkligen verkligen att hon inser nån dag vad jag ville säga...För hon är en god människa verkade som....