• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • nur
    Add3 skrev 2010-10-17 00:56:34 följande:
    Om extremisten skriver så är det ju extremistens uppfattning som tas upp, det är väl ganska naturligt.
    i för sig...
  • Gung Ho
    nur skrev 2010-10-17 01:11:33 följande:
    i för sig...
    Om TS syfte är att ärligt försöka förklara för 'medelsvensson' vad Islam innebär med mål att uppnå ökan förståelse mellan grupper, hade det ju inte varit konstruktivt att ta upp massa extremistidéer.
  • nur
    Add3 skrev 2010-10-17 01:15:09 följande:
    Om TS syfte är att ärligt försöka förklara för 'medelsvensson' vad Islam innebär med mål att uppnå ökan förståelse mellan grupper, hade det ju inte varit konstruktivt att ta upp massa extremistidéer.
    nu förstog jag va du vill åstadkomma, är inte jag lite trög...Skrattande
  • Nami08
    Afrodisiac skrev 2010-10-16 23:52:19 följande:
    Men hur ska ni följa sharia här i Sverige? 
    Enligt islam ska man följa lagarna i det land man lever även om det inte är ett muslimskt land. Så man behöver inte bryta mot islam för att man följer lagarna i ett annat land. Detta har hela tråden handlat om tidigare om du går tillbaka och läser.
    Om jag inte minns fel så förklarade jag då att om man bor i Sverige och följer svensk lag,så strider det inte heller mot islam. Men Ts var emot det och menade att man inte får följa efter något annat än islams lag.
    Där råder det delade meningar, men majoriteten av muslimer menar ändå på att man ska följa lagen i det land man lever, så länge det inte strider mot islam, vilket det inte gör här i Sverige.
    Tex; enligt svensk lag är det inte okej att stjäla, det är det inte enligt islam heller, alltså följer jag islam och svensk lag genom att inte stjäla.
    Tex; Islam värnar om äktenskapet, i svensk lag är det tillåtet att ingå äktenskap, alltså bryter jag inte mot svensk lag om jag har lust att gifta mig.
  • Kakmonstret

Glöm inte att denna TS var den kvinna som fälldes för hot mot Vilks.
    Hon kontaktade honom och hälsade att han skulle slaktas, att hans hals skulle skäras av och att hon hade bröder i Al Qaida.

Så att ni vet vem ni har att göra med i denna tråd, TS är verkligen inget oskyldigt litet offer.

• Kakmonstret

Nur -

Innan du tar Amathulla i försvar ber jag dig läsa denna tråd hon skapat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-153/m54960133.html

Hennes allra värsta inlägg är tyvärr raderade, särskilt det numera kända inlägget nr 118. Kanske någon har det sparat så att du kan ta del av Amathullas härliga åsikter.

• ladydi

Se denna dokumentärfilm på svt play om ni är intresserade av att förstå.
    http://svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__del_1_av_2

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Se gärna filmen i länken ovan. 

• ladydi
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:
    Se denna dokumentärfilm på svt play om ni är intresserade av att förstå.
    svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__...

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Se gärna filmen i länken ovan. 
    Såg vad några personer skrivit före mitt inlägg. Hade jag sett det innan hade jag inte involverat mig i denna tråd alls!
    Ville bara vara tydlig med det.

• nur
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 09:57:15 följande:
    Nur -

Innan du tar Amathulla i försvar ber jag dig läsa denna tråd hon skapat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-153/m54960133.html

Hennes allra värsta inlägg är tyvärr raderade, särskilt det numera kända inlägget nr 118. Kanske någon har det sparat så att du kan ta del av Amathullas härliga åsikter.
    Innan du vreker ur dig massa påhittade saker så JAG ber dig att du läser mina inlägg, i vilket inlägg jag har försvarat henne? Det jag som har konfronterat henne för  fullt så jag vet inte hur du har fantaserat ihop det här påståendet!
  • Afrodisiac
    Nami08 skrev 2010-10-17 01:31:35 följande:
    Enligt islam ska man följa lagarna i det land man lever även om det inte är ett muslimskt land. Så man behöver inte bryta mot islam för att man följer lagarna i ett annat land. Detta har hela tråden handlat om tidigare om du går tillbaka och läser.
    Om jag inte minns fel så förklarade jag då att om man bor i Sverige och följer svensk lag,så strider det inte heller mot islam. Men Ts var emot det och menade att man inte får följa efter något annat än islams lag.
    Där råder det delade meningar, men majoriteten av muslimer menar ändå på att man ska följa lagen i det land man lever, så länge det inte strider mot islam, vilket det inte gör här i Sverige.
    Tex; enligt svensk lag är det inte okej att stjäla, det är det inte enligt islam heller, alltså följer jag islam och svensk lag genom att inte stjäla.
    Tex; Islam värnar om äktenskapet, i svensk lag är det tillåtet att ingå äktenskap, alltså bryter jag inte mot svensk lag om jag har lust att gifta mig.
    OK. Men vem av er har mer rätt angående att följa eller inte inte följa ett lands lagar, du eller TS? Och vad för texter följer TS som inte du följer, som gör att ni två uttalar er på olika sätt? Eller, vilka texter är det som tolkas olika av er två?