• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Afrodisiac
    ladydi skrev 2010-10-17 10:29:21 följande:
    Se denna dokumentärfilm på svt play om ni är intresserade av att förstå.
    svtplay.se/v/2185462/dokumentarfilm/koranen__...

Den är väldigt bra.

Kom också ihåg att när islam kom så gav den kvinnan en ställning och massor med rättigheter som hon innan dess inte hade.Innan islam begravde man ju flickbarn levande.
    Reformarbetet har dock avstannat i dessa tider då religion och politik används som maktmedel. Det gör det även ointressant för de som styr att tolka koranen på andra sätt som kan vara till deras nackdel. Kom ihåg att det är makt och tolkningsföreträde som avgör hur olika texter uppfattas i den tid man lever i. Man måste sätta saker och ting i perspektiv. Bristen på yttrandefrihet gör att det bara är den som bestämmer som får tycka till.
    Enligt de flesta muslimer är tex Saudarabiens islam en sekt som livetsord. Men de har mkt olja och pengar vilket gör att de får behandla människorna där som de vill utan påtryckningar från något håll. De har dessutom pengar och makt att fortsätta sprida sitt extrema budskap och marknadsföra det...

Ska inte bli så långrandig. Men fördomarna är så många och så pådrivna av media i den nyhetsrapportering vi få se att man nästa baxnar...först var det juden, sen var det ryssen, nu är det muslimen osv...

Se gärna filmen i länken ovan. 
    Skämtar du? Menar du att kvinnor har det bättre i Saudi idag än de hade det förr? Om det är bättre idag, hur jävligare var det förr?

Vad jag vet så har kvinnors ställning blivit sämre även i Iran, nu när landet styrs av muslimer. Innan Iran blev invaderad av muslimer på 600-talet eller så, var persernas religion den bästa för dem. Det var mer demokratiskt och kvinnor hade starkare ställning i samhället. Med islams intågande försvann allt det där. Nu förnekar alla muslimer detta eftersom det inte står så i deras koran.
  • oOHalalOo
    Samsmamma skrev 2010-10-16 21:39:49 följande:
    Men om man vill följa shariia då, vem är det som dömer i ett land som inte har det?
    Man kan i stort följa Shari'ah eftersom mycket av det redan är i överensstämmelse med svensk lag. Och det som inte är det, t.ex. förbud att ha utomäktenskapligt sex, där kan man ju enkelt följa Shari'ah utan att man bryter mot svensk lag, dvs det finns ingen motsägelse.

Sen de muslimer som väljer att bryta mot Shari'ah och då t.ex. begå äktenskapsbrott, får ta upp den synden med Allah (swt) vid mötet med Honom.
  • Kakmonstret
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 18:09:05 följande:
    Man kan i stort följa Shari'ah eftersom mycket av det redan är i överensstämmelse med svensk lag. 
    Jo eller hur.
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-17 18:11:07 följande:
    Jo eller hur.
    Exakt och det är ju inte svårt att komma fram till för dem som vet vad Shari'ah ÄR och vad svensk lag baseras på och följs enligt. Men du har kanske inte läst det - heller?
  • nur
    oOHalalOo skrev 2010-10-17 18:21:08 följande:
    Exakt och det är ju inte svårt att komma fram till för dem som vet vad Shari'ah ÄR och vad svensk lag baseras på och följs enligt. Men du har kanske inte läst det - heller?
    Assalamu aleykum syster!
    Nää hon gillar anta sen trycker in knoppen i smular o låtsas som inte sagd nåt  syster, verkade som...Alla argument jag har kommit med fick inget svar från henne, så vänta inte nåt vettig svar...
  • oOHalalOo
    nur skrev 2010-10-17 18:35:08 följande:
    Assalamu aleykum syster!
    Nää hon gillar anta sen trycker in knoppen i smular o låtsas som inte sagd nåt  syster, verkade som...Alla argument jag har kommit med fick inget svar från henne, så vänta inte nåt vettig svar...
    Wa alaikum assalam!
    Jag förväntar mig nada i det fallet.
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 18:35:08 följande:
    Assalamu aleykum syster!
    Usch vad ni "systrar" varandra hela tiden. Snacka om att skapa ett medvetet "vi" och "dem"- tänk.  
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 18:44:28 följande:
    Usch vad ni "systrar" varandra hela tiden. Snacka om att skapa ett medvetet "vi" och "dem"- tänk.  
    Vänlighet är något som andra borde ta lärdom av, och vad det kan skapa å sin sida. Bitterhet och avundsjuka är sjukdomar som får hjärtat att mörkna och svartna däremot.
  • nur
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 18:44:28 följande:
    Tråkigt att du känner så...
  • Afrodisiac
    nur skrev 2010-10-17 19:08:43 följande:
    Tråkigt att du känner så...
    Nej, tråkigt att ni skapar sånt avstånd mellan er och andra.