• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Shadilly

Varför? Finns absolut ingen anledning att inskränka den fria aborten.

Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun

Jag är för abort. Men jag tycker att abortgräns till vecka 17+6 är helt absurt. Fostret är då stort och måste födas ut i något som mycket liknar en förlossning. Någon som tex aldrig varit gravid har ju noll koll på detta.

Nej den fria aborten ska sänkas tycker jag absolut till senast vecka 14. Sedan ska det speciella omständigheter till för att kunna godkänna en senare abort.

• Isola09

Finns all anledning att SÄNKA den fria aborten till vecka 12, ser det inte som att man "inskränker" på något.

Vi vet väl hur barn blir till, eller? är vi sexuellt aktiva har vi väl också ett ansvar?

• Sadness
    Tabba skrev 2010-08-28 17:45:04 följande:
    Ge dig.

Vilken skillnad gör det för dig om någon gör abort i v10 el v19 ?
    Är inte det uppenbart?
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 17:48:48 följande:
    Jag är för abort. Men jag tycker att abortgräns till vecka 17+6 är helt absurt. Fostret är då stort och måste födas ut i något som mycket liknar en förlossning. Någon som tex aldrig varit gravid har ju noll koll på detta.

Nej den fria aborten ska sänkas tycker jag absolut till senast vecka 14. Sedan ska det speciella omständigheter till för att kunna godkänna en senare abort.
    Jag hade full koll på hur aborter går till innan jag blev gravid. Bara för att du kanske inte hade kunskap om kroppen och fosterutveckling är det ju inte samma för alla.

Vad finns det för anledning att inskränka den fria aborten?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Shadilly
    Sadness skrev 2010-08-28 17:51:59 följande:
    Är inte det uppenbart?
    Nej, jag vill också gärna veta faktiskt...
  • Sadness
    VirrigaVerna skrev 2010-08-28 15:49:54 följande:
    Vad är lättvindiga skäl för dig?
    De aborter som görs efter det att tillstånd behövs av Socialstyrelsen är inte lättvindiga.
    Jo, det är inte alls särskillt allvarliga skäl som behövs för att en sen abort ska godkännas av socialstyrelsen.

Nedstämdhet, eller att kvinnan är ensamstående räcker som skäl.
  • Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:51:07 följande:

Finns all anledning att SÄNKA den fria aborten till vecka 12, ser det inte som att man "inskränker" på något.

Vi vet väl hur barn blir till, eller? är vi sexuellt aktiva har vi väl också ett ansvar?

Du hänvisar alltså till sexualmoraliska orsaker? Det är ju rätt opraktiskt eftersom det finns kvinnor och flickor som inte har konroll över sin sexualitet av olika orsaker. Men det är ju en fin utopi att alla som har sex har full kontroll över det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:51:07 följande:

Kan du då kanske framföra några argument för varför det finns "all anledning" att sänka abortgränsen?
    TANSTAAFL
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 17:52:16 följande:
    Jag hade full koll på hur aborter går till innan jag blev gravid. Bara för att du kanske inte hade kunskap om kroppen och fosterutveckling är det ju inte samma för alla.

Vad finns det för anledning att inskränka den fria aborten?
    Okej bra att DU hade det men som sagt bara för att Du hade det så har inte alla andra det.

Man har ett ansvar när man är sexuellt aktiv. Man måste vara redigt korkad för att inte fatta att om man inte skyddar sig ordentligt eller liknande så kan ett barn bli till. Och att sedan gå och släpa med ett beslut till vecka 17+6 är TOTALT OANSVARIGT.

Nej det beslutet ska tas direkt.

Och har man som sagt av nån anledning upptäckt sin oönskade graviditet senare än gränsen så ska man kunna få tillstånd, men då ska det som sagt också något som ska utredas och godkännas.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!