• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Isola09
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 18:42:49 följande:
    Hur påverkas samhället negativt av att aborter görs i ett senare skede?
    Synen på människan påverkas?  vi kan ju rädda många barn i vecka 22. Ska vi då veckan innan kunna ha ihjäl dom ?
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:41:38 följande:
    Jag tycker det vore väldigt omänskligt och omodernt att 2010 senarelägga den fria aborten när vi kan rädda många barn i vecka 22 med den teknik vi har idag.

Vilket innebär att det går bra att abortera foster i v. 20 eftersom de idag inte har några chanser till överlevnad. Om vi en dag kan rädda för tidigt födda barn i v. 20 får vi gå över lagstiftningen då och se om det verkligen är rimligt att gränsen för abort ska styras efter när fostren kan räddas. Om vi kan odla foster i artifificiella livmödrar från v. 6, ska vi förbjuda abort då och istället kejsarsnitta ut fostren och placera dem i artificiella livmödrar? Lägga ner enorma resurser på att rädda foster efter tidiga missfall?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:45:17 följande:
    Synen på människan påverkas?
    På vilket sätt påverkas den?
     vi kan ju rädda många barn i vecka 22.
    Hur många procent "räddas" i vecka 22, vet du det?
    TANSTAAFL
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:36:33 följande:
    men snälla.
    Jag är jättesnäll. Det är du som använder ett idiotargument.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Isola09
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 18:45:20 följande:

Vilket innebär att det går bra att abortera foster i v. 20 eftersom de idag inte har några chanser till överlevnad. Om vi en dag kan rädda för tidigt födda barn i v. 20 får vi gå över lagstiftningen då och se om det verkligen är rimligt att gränsen för abort ska styras efter när fostren kan räddas. Om vi kan odla foster i artifificiella livmödrar från v. 6, ska vi förbjuda abort då och istället kejsarsnitta ut fostren och placera dem i artificiella livmödrar? Lägga ner enorma resurser på att rädda foster efter tidiga missfall?

Jag förstår inte ditt resonemang. Jag skrev att jag ville att den FRIA aborten skulle sänkas från vecka 18 till vecka 12.

Förstår inte riktigt vad poängen var med det du skrev nu.
  • Shadilly
    Synen på människan påverkas?  vi kan ju rädda många barn i vecka 22. Ska vi då veckan innan kunna ha ihjäl dom ?
    Visst har abort påverkat människosynen, och främst synen på barn. Innan abort blev tillåtet hade vi ett stort antal barn på barnhem i Sverige, barn hade inte lika stort värde som de har idag eftersom man inte kunde välja att bli förälder. Barnen bara kom oavsett om man hade möjlighet att ta hand om dem eller inte.

De fruktansvärda saker man läser om i tidningen idag som Baby P, Bobby-fallet osv fick inte ens någon uppmärksamhet eftersom det var en privatsak hur man uppfostrade barnen. Barn utnyttjades och misshandlades både fysiskt, psykiskt och sexuellt.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • linolia
    Isola09 skrev 2010-08-28 11:24:29 följande:
    Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
    Det kanske är det enda landet i Europa. Holland har tom vecka 23, så det är i alla fall inte vecka 18 (med minst 5 dagars betänketid EFTER man sagt att man vill göra abort). Men det var väl inte det du menade.

Jag kan/vill faktiskt inte uttala mig om antalet veckor. Vi har försökt länge och är numera gravid och kan inte tänka mig att "bara göra abort" men det hade jag förmodligen absolut gjort om jag hade varit 22 (är nu 35) då jag aldrig i livet hade velat ha barn. Det hade förmodligen också hänt innan vecka 12, men eftersom jag inte var inställd på det (och alltid skyddat mig så gott jag kunde) så hade jag kanske inte ens märkt av det tills efter vecka 12. Kroppen kan dölja mycket när hjärnan inte är med!
  • Dorian Ertymexx
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:37:55 följande:

Tycker att vi kan visa respekt för detta med liv och död och därför sätta en gräns vid vecka 14. Att man inte kan leka gud hur som helst inom vissa områden.

Att få en abort vid fosterskador el dyl är inga problem så kom inte med det.

Men att som sagt kunna fundera över sitt beslut i 18 fulla veckor när livet därinne vuxit sig så stort...såg senast min på UL-skärmen i förrgår vecka 19 som låg och sprattlade, sög på tummen och andades fostervatten...det är FEL och vi måste visa att det är fel genom att sänka gränsen.

Om inte annat i respekt för de ofödda bebisarna som inte alls bett om att bli till.

Eh, och? Vi leker gud med en hel massa varelser som är långt mer intelligenta, medvetna och utvecklade än ett 19-veckors foster.
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:41:38 följande:
    Jag tycker det vore väldigt omänskligt och omodernt att 2010 senarelägga den fria aborten när vi kan rädda många barn i vecka 22 med den teknik vi har idag.
    Vad har det ena med det andra att göra? Att vi KAN rädda barn i en viss ålder betyder inte att vi MÅSTE det.

Vi KAN idag plocka ut ägg som annars skulle blivit menstruerade och para ihop det med en spermie som annars skulle ejakulerats ner i en toalett, och rädda dem och göra ett barn av dem. Betyder det att det är fel att onanera respektive ha mens?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!