• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:19:51 följande:
    Men snälla läs vad det var jag svarade på. Personen frågade huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller i vecka 19 och jag svarar att för mig är det en stor skillnad för att jag kunde känna ett liv inom mig då och jag kunde inte göra det i vecka 10.
    Nej, frågan var hur du påverkades av i vilken vecka en kvinna gjorde abort. Men om det du uppfattade frågan som att den var riktad till hur du skulle känna så kan du bortse från min fråga.
    TANSTAAFL
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:21:14 följande:
    Ja men NUPP utförs ju i vecka 13-14

Så en gräns vid fulla 14 veckor är väl rimlig??

Varför ska man ha en senare gräns för att bara kunna gå in och få det överstökat utan att kunna redögora och ha ordentliga grunder med att ha väntat så himla länge???
    Nupp-testet är inte på långa vägar lika säkert som fvp som diagnosverktyg. Men eftersom det finns en risk för missfall vid fvp och den inte finns vid nupp används det för att kalkylera risk. Men det är inga garantier inblandade i ett nupp-test.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • SilverEmma
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:19:51 följande:
    Men snälla läs vad det var jag svarade på. Personen frågade huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller i vecka 19 och jag svarar att för mig är det en stor skillnad för att jag kunde känna ett liv inom mig då och jag kunde inte göra det i vecka 10.
    Vissa säger ju att de kan känna barnet redan v 11 eller 12 har jag läst i trådar härinne. Vore det inte lika illa isåfall?
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:23:43 följande:
    Okej, då missuppfattade jag frågan.
    Det påverkar inte mig personligen som du säkert förstår, men det påverkar samhället.
    På vilket sätt påverkar senare aborter samhället på ett negativt sätt?
    TANSTAAFL
  • Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:23:43 följande:
    Okej, då missuppfattade jag frågan.
    Det påverkar inte mig personligen som du säkert förstår, men det påverkar samhället.
    Hur då?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:10:45 följande:
    Jag vill ju såklart inte att abort ska behöva ske i huvudtaget, och det skulle väl vara en dröm för alla.
    För mig har "barnet" ett människovärde precis när det börjar växa i sin mammas livmoder.

Varför just vecka 12 skulle vara den "den magiska gränsen" är väl för att samhälet mer skulle acceptera det en totalt abort förbud. Och efter vecka 12 anses missfalls risken ha rasat kraftigt.
    Nej, vårat samhälle skulle inte acceptera v. 12 som gränsen för fri abort. Trenden är den motsatta. Tom. KD som länge jobbat för att inskränka i rätten till fri abort till v. 18 ställer sig bakom dagens lagstiftning. Hur stor risken för missfall är efter v. 12 är fullständigt irrelevant.

Var ärlig. Är du emot abort helt och hållet, säg det från början.

För mig är fostret till följd av en önskad graviditet ett barn redan från början. Men fostret från en oönskad graviditet är det inte. Skitbra att våra lagar inte stiftas efter enskilda individers känslor för då skulle vi leva i ett rättsäkerhetens förfall helt och hållet.
  • AmandaBrun

alltså allvarligt. Jag kan aldrig tänka mig att om man får upptäckt skador på bebis ( jaja fostret ) efter vecka 17+6 att det skulle ta någon längre tid att få till en abort.

Hade en tjej nyss i min Januari-tråd som fick ett tråkigt besked vid RUL och hon fick aborten inbokad samma dag

Varför kan man inte bara eliminera den ev risken att vissa faktiskt släpar med ett beslut pga ovetskap eller omognad för att dom kan???

Jag menar alla dessa med rimliga grunder får ju sin abort.

Men har man ingen rimlig grund och vet om sin gravv i ett tidigt skede så ska man väl inte kunna gå 18 fulla veckor och bara klura på hur man ska göra?

Varför tycker vissa av er det jag hajjar verkligen inte.

• AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:25:29 följande:
    Nupp-testet är inte på långa vägar lika säkert som fvp som diagnosverktyg. Men eftersom det finns en risk för missfall vid fvp och den inte finns vid nupp används det för att kalkylera risk. Men det är inga garantier inblandade i ett nupp-test.
    Nej men gör man ett FP efter NUPP-KUB så får man ju svar inom en vecka och sen om det skulle vara ett negativt besked kan det ju aldrig vara några problem att få tid till abort eller tror du det på allvar??
  • Isola09
    Tabba skrev 2010-08-28 18:24:07 följande:
    Fostret ( jupp, inte "barnet ) kan inte leva utanför modern, vissa sjukdommar går inte att upptäcka före 16-17 v ålder och man inte ska behöva motivera för soc om man inte klarar det.

när jag tänker efter borde det vara lite senare, typ två-tre veckor efter UL dvs, v21-22 som borde vara gränsen.

BTW, hur kommer det sig att när någon vill "modernisera" abortgränsen så ska den sänkas tas bort?

Jag talar om den fria aborten. Upptäcker man ett allvarligt fel på Barnet som gör att den antingen kommer att dö i livmodern eller så snart den har fötts fram finns andra gränser, som godkänns av socialstyrelsen. Men hur i hela friden tänker du om du tycker att gränsen för fri abort ska vara två-tre veckor efter UL? i vecka 21-22 kan man med dagens teknik rädda många barn.
  • AmandaBrun

Fri abort i vecka 22 vill jag inte ens höra talas om då barn som föds då faktiskt överlever idag.

Nu får ni sluta.

Svar på tråden Sänk abortgränsen!