• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Nataliesliv
    linolia skrev 2010-08-28 18:51:09 följande:
    Det kanske är det enda landet i Europa. Holland har tom vecka 23, så det är i alla fall inte vecka 18 (med minst 5 dagars betänketid EFTER man sagt att man vill göra abort). Men det var väl inte det du menade.

Jag kan/vill faktiskt inte uttala mig om antalet veckor. Vi har försökt länge och är numera gravid och kan inte tänka mig att "bara göra abort" men det hade jag förmodligen absolut gjort om jag hade varit 22 (är nu 35) då jag aldrig i livet hade velat ha barn. Det hade förmodligen också hänt innan vecka 12, men eftersom jag inte var inställd på det (och alltid skyddat mig så gott jag kunde) så hade jag kanske inte ens märkt av det tills efter vecka 12. Kroppen kan dölja mycket när hjärnan inte är med!
    Minst antal dagar betänketid låter som något vi borde införa i sverige! (kanske inte på foster som aborteras pga sjukdom/missbildning, men "friska" foster). Jag har själv gjort en tidig abort som jag ångrat, önskar att jag tvingats till mer betänketid...kanske hade jag ändå gjort abort då MEN då hade jag känt mig mer bekväm och säker i mitt beslut än det som fattades under "hot och anklagelser". Jag hade sluppit mycket ångest.

Antal veckor för fri abort har jag svårt att ta ställning till..
  • Isola09
    Heffa skrev 2010-08-28 19:17:13 följande:

Scenario: Jag är på fest, blir full, ligger med en kille som jag knappt vet namnet på. 12 veckor senare undrar jag lite om min mens. Den har alltid varit oregelbunden, hoppat över en månad eller två, men för säkerhets skull tar jag ett test. Jag är gravid. Men shit, vad hette pappan, vad gör jag nu? Jag kan inte upppfostra ett barn själv, jag vill inte ens ha barn nu. Men med TS nya "lagar" så måste jag ju.

Och så kom ännu ett oönskat barn till världen. Är det så vi ska ha det?

Nu har jag iofs inte gjort abort. Och min sons pappa var jag tillsammans med. MEN, jag fick reda på att jag var gravid i V.12. Skulle jag inte hinna fundera alls då menar du? Göra abort direkt efter testet eller behålla barnet för att jag inte "hinner" ta bort det i tid?

Det är väl det att vi har ett ansvar också? vi vet ju hur barn blir till.. Om det är lite mer restriktivt kring det hela kanske folk blir mer försiktiga.
  • mammaspojkar10
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 19:22:54 följande:
    Sexualmoralism med andra ord. Man vill "straffa" kvinnor för att de inte tar ansvar för sin sexualitet. Hur blir det om man inte lär sig sin läxa? Ska man då nekas abort? Om inte så blir det ju precis samma sak som nu med det lilla tillägget att någon får sitta och skyffla papper på SoS.

Det är en oerhörd tillbakagång som kan få ganska långtgående konsekvenser.
    ja men för det behöver man väl tills efter v.12 tex?? Lite koll måste man ju ha över sin kropp, även om man har blödningar i sin graviditet för oftast så är det mindre mängd blod, alla har väl råd att köpa ett förbannat gravtest!
  • AmandaBrun
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 19:22:54 följande:
    Sexualmoralism med andra ord. Man vill "straffa" kvinnor för att de inte tar ansvar för sin sexualitet. Hur blir det om man inte lär sig sin läxa? Ska man då nekas abort? Om inte så blir det ju precis samma sak som nu med det lilla tillägget att någon får sitta och skyffla papper på SoS.

Det är en oerhörd tillbakagång som kan få ganska långtgående konsekvenser.
    Inte straffa. Lära att saker och ting ger konsekvenser. Handling-konsekvens-lärdom

Ganska enkelt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Reglementet skrev 2010-08-28 19:24:00 följande:
    Varför är så många abortmotståndare så fixerade vid hjärtat?
    För att motståndet till stor del grundar sig på känsloargument och då är det mer effektivt att hänvisa till hjärtat som har en speciell plats hos många.

Rationella argument kring hjärtat saknas helt.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Heffa
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:24:03 följande:
    Jag tycker att alla signaler som sänds ut att detta med att göra barn / ta bort barn är en lättvindig grejj är livsfarliga. Att man bara kan göra en abort och så hipp med happ så är det lugnt. Att dagen efter piller säljs på Apoteket osv.

Vi ska underlätta för kvinnor som blir ofrivilligt gravida, men vi måste samtidigt visa att man själv måste ta ansvar för hur man beter sig och vad man gör. Att saker och ting får konsekvenser.

Det kallas att bli vuxen.

Vems ansvar är det då?
    Over and out
  • lennartsdotter
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:50:41 följande:
    Visst har abort påverkat människosynen, och främst synen på barn. Innan abort blev tillåtet hade vi ett stort antal barn på barnhem i Sverige, barn hade inte lika stort värde som de har idag eftersom man inte kunde välja att bli förälder. Barnen bara kom oavsett om man hade möjlighet att ta hand om dem eller inte.

De fruktansvärda saker man läser om i tidningen idag som Baby P, Bobby-fallet osv fick inte ens någon uppmärksamhet eftersom det var en privatsak hur man uppfostrade barnen. Barn utnyttjades och misshandlades både fysiskt, psykiskt och sexuellt.
    Vi hade även ett gäng "änglamakerskor" och således många döda spädbarn. Men det är så jobbigt att tänka på så det behöver vi inte tänka på.Drömmer
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:25:29 följande:
    Inte straffa. Lära att saker och ting ger konsekvenser. Handling-konsekvens-lärdom

Ganska enkelt.
    Förlåt, inte straffa utan lära upp så att man passar in i mallen för vad någon tycker. Mea culpa, givetvis handlar det inte om straff.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 19:26:31 följande:
    Vi hade även ett gäng "änglamakerskor" och således många döda spädbarn. Men det är så jobbigt att tänka på så det behöver vi inte tänka på.Drömmer
    Det är också därför det finns ett brott som heter barnadråp och som endast kan utföras av kvinnor.
  • Reglementet

Varför är dessa foster så viktiga egentligen? Är det inte bättre att lägga tid och energi på de som redan finns i världen, och som verkligen lider?

*Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!