• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:07:06 följande:
    Det räcker med att jag kunde känna mitt BARN röra sig i min mage i vecka 17. Ett liv, med ben, armar, fingrar och ett hjärta som slår.

I vecka 10 så kunde jag inte känna de lilla livet inom mig. Det skulle inte påverka mig lika starkt, men jag skulle aldrig göra abort heller.
    Vad har dina känslor med den allmängiltiga lagstiftningen att göra?
    TANSTAAFL
  • Isola09
    Tabba skrev 2010-08-28 18:12:32 följande:
    Utmärkt.

Då vet vi att du inte kan göra abort i v17. bra så.

Men det är inte argument nog att göra lagstiftningen mer restriktiv för andra.
    Frågan var huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller vecka 19, och jag svarar att i vecka 17 kunde jag känna fosterrörelser, så för mig är skillnaden stor.

Om det inte är uppenbart, vilket det tydligen inte är för alla, så kan du väl säga mig istället av vilken/vilka anledningar det ska vara tillåtet med fri abort fram till vecka 18?
  • Cacto
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:07:06 följande:
    Det räcker med att jag kunde känna mitt BARN röra sig i min mage i vecka 17. Ett liv, med ben, armar, fingrar och ett hjärta som slår.

I vecka 10 så kunde jag inte känna de lilla livet inom mig. Det skulle inte påverka mig lika starkt, men jag skulle aldrig göra abort heller.
    Ja, DITT foster har ett värde för DIG. Du vill alltså inte göra abort och jag tror inte att någon skulle vilja tvinga dig till det heller.  Men en del andra känner inte likadant för sina foster så de vill göra abort, och då tycker jag att det är fel att neka dem rätten till det.  Varför tycker du att dina känslor inför din graviditet ska påverka vad andra ska göra med deras?
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:14:53 följande:
    Jaha så det är därför som de flesta RUL görs EFTER vecka 17+6???

Nä ge dig. Jag menar bara att man helt enkelt inte ska få ha möjlighet att fundera över abort eller ej tills att bebis är såpass stor. Det känns inte etiskt korrekt. Sen visar sig fostret vara skadat på ett eller ennat sätt eller att man upptäcker sin graviditet efter en viss vecka så FINE men som sagt det ska finnas tydliga grunder och inte bara ett...nä jag ångrade mig typ.
    RUL är bara ett ganska trubbigt verktyg för fosterdiagnostik, och det är därför man får möjlighet till fostervattensprov tidigare i graviditeten om man befinner sig i en riskgrupp.

För fostret spelar det absolut ingen roll, de är inte medvetna och känner ingen smärta.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:17:54 följande:
    Frågan var huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller vecka 19, och jag svarar att i vecka 17 kunde jag känna fosterrörelser, så för mig är skillnaden stor.

Om det inte är uppenbart, vilket det tydligen inte är för alla, så kan du väl säga mig istället av vilken/vilka anledningar det ska vara tillåtet med fri abort fram till vecka 18?
    Nej frågan var hur det påverkade dig om NÅGON ANNAN gjorde det. Du får väl bestämma över din livmoder hoppas jag, om så inte är fallet så inboxa mig så ska jag klättra upp på barrikaderna för dig.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Isola09
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 18:15:23 följande:
    Vad har dina känslor med den allmängiltiga lagstiftningen att göra?
    Men snälla läs vad det var jag svarade på. Personen frågade huruvida det påverkade mig om jag gjorde abort i vecka 10 eller i vecka 19 och jag svarar att för mig är det en stor skillnad för att jag kunde känna ett liv inom mig då och jag kunde inte göra det i vecka 10.
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:18:00 följande:
    RUL är bara ett ganska trubbigt verktyg för fosterdiagnostik, och det är därför man får möjlighet till fostervattensprov tidigare i graviditeten om man befinner sig i en riskgrupp.

För fostret spelar det absolut ingen roll, de är inte medvetna och känner ingen smärta.
    Ja men NUPP utförs ju i vecka 13-14

Så en gräns vid fulla 14 veckor är väl rimlig??

Varför ska man ha en senare gräns för att bara kunna gå in och få det överstökat utan att kunna redögora och ha ordentliga grunder med att ha väntat så himla länge???
  • Isola09
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:19:23 följande:
    Nej frågan var hur det påverkade dig om NÅGON ANNAN gjorde det. Du får väl bestämma över din livmoder hoppas jag, om så inte är fallet så inboxa mig så ska jag klättra upp på barrikaderna för dig.
    Okej, då missuppfattade jag frågan.
    Det påverkar inte mig personligen som du säkert förstår, men det påverkar samhället.
  • Tabba

Fostret ( jupp, inte "barnet ) kan inte leva utanför modern, vissa sjukdommar går inte att upptäcka före 16-17 v ålder och man inte ska behöva motivera för soc om man inte klarar det.

när jag tänker efter borde det vara lite senare, typ två-tre veckor efter UL dvs, v21-22 som borde vara gränsen.

BTW, hur kommer det sig att när någon vill "modernisera" abortgränsen så ska den sänkas tas bort?

Svar på tråden Sänk abortgränsen!