• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Shadilly
    Sadness skrev 2010-08-28 17:54:39 följande:
    Jo, det är inte alls särskillt allvarliga skäl som behövs för att en sen abort ska godkännas av socialstyrelsen.

Nedstämdhet, eller att kvinnan är ensamstående räcker som skäl.
    Dumheter, man får inte abort godkänt efter v 18 för att man är lite nedstämd eller ensamstående. Det är rent skitsnack.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Tabba
    Sadness skrev 2010-08-28 17:51:59 följande:
    Är inte det uppenbart?
    Nej.

svara gärna hur det påverkar dig om någon annan gör abort.
  • Isola09
    Shadilly skrev 2010-08-28 17:52:50 följande:
    Nej, jag vill också gärna veta faktiskt...
    Det är väl fullständigt uppenbart. Det handlar om en människa som växer i din kropp. När får den ett värde? när ska det anses som ett liv och inte något man kan "ta bort" efter så lång tid?
  • Sadness
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 16:47:23 följande:
    Jag är i dagsläget fullständigt nöjd med den abortlagstiftning vi har. Att andra länder håller sig kvar vid konservativa gränser ser jag inte som ett argument till att vi ska göra det.

Ge mig ett annat argument än "men vi äääär faktiskt de enda som har fri abort så länge". Det argumentet ligger i klass med "en miljon flugor kan inte ha fel, skit ääääär gott".
    "Konservativa gränser"?

Vår abortlagstiftning kom i bruk 1975, det är 35 år sedan!

Vi behöver MODERNISERA gränsen!
  • Lyckosam

Så roligt tror inte jag att det är att göra abort. Så jag tror inte att ngn gör abort i vecka 18 för att det är roligt,för att man använder det som preventivmedel,nej då gör man nog abort mycket tidigt...

Själv kommer jag att få göra ett ultraljud mellan vecka 20-24 nästa gång jag blir gravid,för att se om det är ett sjukt barn som inte klarar ett liv..Hjärtsjukt barn har jag fött..Hon dog efter en månads plågande på sjukhus..Tacksam är jag över att jag får den möjligheten att avsluta ett barns liv innan det är fullgånget och ska måsta lida så som min dotter gjorde.

Jag har varit emot abort..men idag är jag inte det..För man lär sig ngt nytt varje dag...

Vi ska vara tacksamma över att vi får bestämma över våra kroppar själva!

Och efter vecka 18 gör man definitivt inte abort lättvindligt...Nej,då krävs ett tillstånd av Socialstyrelsen,som innebär att barnet inte ska ha möjlighet att överleva..

En förälder som avslutar sitt barns liv då,gör det med stor stor sorg i sitt hjärta...

Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • Sadness
    Tabba skrev 2010-08-28 17:56:16 följande:
    Nej.

svara gärna hur det påverkar dig om någon annan gör abort.
    Jag ser helst att aborterna i Sverige minskar, för allas vinning.
    men ett personligt beslut vill jag inte blanda mig i, i tidiga aborter.

Aborter efter den 12e veckan är mycket dyrare för skattebetalare, och en skam för vårat moderna land
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 17:55:55 följande:
    Okej bra att DU hade det men som sagt bara för att Du hade det så har inte alla andra det.

Man har ett ansvar när man är sexuellt aktiv. Man måste vara redigt korkad för att inte fatta att om man inte skyddar sig ordentligt eller liknande så kan ett barn bli till. Och att sedan gå och släpa med ett beslut till vecka 17+6 är TOTALT OANSVARIGT.

Nej det beslutet ska tas direkt.

Och har man som sagt av nån anledning upptäckt sin oönskade graviditet senare än gränsen så ska man kunna få tillstånd, men då ska det som sagt också något som ska utredas och godkännas.
    Jag vet inte hur ditt umgänge ser ut, men jag känner inte någon som är så pass oinsatt. Det betyder inte att jag förnekar att det finns kvinnor som har dålig bildning, men att dte skulle vara så många att man måste ändra lagen verkar otroligt.

Det är dessutom en väldigt konstig grej att påstå att kvinnor medvetet väntar med abort om de inte måste. Vad har du för grund för ett sådant uttalande. Tror du att det är en fantasktiskt härlig del av graviditeten man inte vill missa, med illamående och hormonsvängningar, och en medicinsk abort är inte tillräckligt bra utan man vill ha en liten förlossning istället?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter
    Sadness skrev 2010-08-28 17:57:59 följande:
    "Konservativa gränser"?

Vår abortlagstiftning kom i bruk 1975, det är 35 år sedan!

Vi behöver MODERNISERA gränsen!
    Och det skulle vara modernt att av ingen ännu nämnd bra anledning sänka gränsen för fri abort till v. 12? Hur är det modernt att bara följa strömmen? "Alla andra gör ju så."
  • Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:57:24 följande:
    Det är väl fullständigt uppenbart. Det handlar om en människa som växer i din kropp. När får den ett värde? när ska det anses som ett liv och inte något man kan "ta bort" efter så lång tid?
    Frågan var hur det påverkade dig om aborden sker i v 10 eller 19. Att du gärna dikterar vad som ska ske med andra kvinnors kroppar förstår jag, men inte orsaken.
  • AmandaBrun
    Lyckosam skrev 2010-08-28 17:59:53 följande:

Så roligt tror inte jag att det är att göra abort. Så jag tror inte att ngn gör abort i vecka 18 för att det är roligt,för att man använder det som preventivmedel,nej då gör man nog abort mycket tidigt...

Själv kommer jag att få göra ett ultraljud mellan vecka 20-24 nästa gång jag blir gravid,för att se om det är ett sjukt barn som inte klarar ett liv..Hjärtsjukt barn har jag fött..Hon dog efter en månads plågande på sjukhus..Tacksam är jag över att jag får den möjligheten att avsluta ett barns liv innan det är fullgånget och ska måsta lida så som min dotter gjorde.

Jag har varit emot abort..men idag är jag inte det..För man lär sig ngt nytt varje dag...

Vi ska vara tacksamma över att vi får bestämma över våra kroppar själva!

Och efter vecka 18 gör man definitivt inte abort lättvindligt...Nej,då krävs ett tillstånd av Socialstyrelsen,som innebär att barnet inte ska ha möjlighet att överleva..

En förälder som avslutar sitt barns liv då,gör det med stor stor sorg i sitt hjärta...

Håller med dig absolut. Men det handlar om att redan innan vecka 18 så är en abort en jobbig upplevelse. Inte bara en skrapning eller liknande så är bebis borta. Eller att ta ett dagen efter piller och få en lite försenad mens.

Att man helt enkelt sänker gränsen för fri abort och att det senare kräver speciella omständigheter för att få göra abort. Inte bara oj vi va visst fulla och glömde kondom eller oj jag glömde ta mitt piller en dag....
Svar på tråden Sänk abortgränsen!