• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Isola09
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:27:27 följande:
    alltså allvarligt. Jag kan aldrig tänka mig att om man får upptäckt skador på bebis ( jaja fostret ) efter vecka 17+6 att det skulle ta någon längre tid att få till en abort.

Hade en tjej nyss i min Januari-tråd som fick ett tråkigt besked vid RUL och hon fick aborten inbokad samma dag

Varför kan man inte bara eliminera den ev risken att vissa faktiskt släpar med ett beslut pga ovetskap eller omognad för att dom kan???

Jag menar alla dessa med rimliga grunder får ju sin abort.

Men har man ingen rimlig grund och vet om sin gravv i ett tidigt skede så ska man väl inte kunna gå 18 fulla veckor och bara klura på hur man ska göra?

Varför tycker vissa av er det jag hajjar verkligen inte.
    Tack.
  • Shadilly
    alltså allvarligt. Jag kan aldrig tänka mig att om man får upptäckt skador på bebis ( jaja fostret ) efter vecka 17+6 att det skulle ta någon längre tid att få till en abort.

Hade en tjej nyss i min Januari-tråd som fick ett tråkigt besked vid RUL och hon fick aborten inbokad samma dag

Varför kan man inte bara eliminera den ev risken att vissa faktiskt släpar med ett beslut pga ovetskap eller omognad för att dom kan???

Men har man ingen rimlig grund och vet om sin gravv i ett tidigt skede så ska man väl inte kunna gå 18 fulla veckor och bara klura på hur man ska göra?

Förstår du alltså inte att det tar mycket längre tid för en person längst bak i en kö av 20 personer att komma fram än det gör för en person i en kö med 3 personer?
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Liselottang

Jag känner mig oerhört kluven i den här diskussionen, det finns så starka argument både för och emot.

Men samtidigt känner jag att det är SJUUKT att abortera foster så sent som v 16-17. Det äcklar mig och känns oetiskt.

Å andra sidan förstår jag ju varför det beövs. Inte minst om fostret eg inte är livsdugligt. Men också för att screw ups hinner ta sitt förnuft till fånga och göra en abort istället för att ett oönskat barn kommer till världen...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    För att lagar inte ska stiftas på hypotetiska scenarion. Vad spelar det för roll om någon enstaka kvinna går och funderar till vecka 18 för att sedan göra en abort?
    TANSTAAFL
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:31:17 följande:
    Fri abort i vecka 22 vill jag inte ens höra talas om då barn som föds då faktiskt överlever idag.

Nu får ni sluta.
    Nej det gör de inte.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • lennartsdotter

Men vaddå "rimlig grund"? Vad är det? Varför ska man öht. vara tvungen att redovisa en "rimlig grund" så länge fostret inte har någon chans att överleva utanför kvinnan? Varför ska det vara OK att genomgå abort i v. 11 bara för att man inte vill ha barn men inte i v. 16? Vad är skillnaden rent konkret?

Jag tror inte att någon kvinna går och drar på beslutet onödigt länge, men det kan finnas många olika faktorer till varför man inte kan ta beslutet för v. 12. Tex. kanske man inte ens vet att man är gravid? Man kanske vet, men förtränger det? Man kanske behöver tid att bearbeta det faktum man ställts inför? Osv.
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:33:05 följande:
    Förstår du alltså inte att det tar mycket längre tid för en person längst bak i en kö av 20 personer att komma fram än det gör för en person i en kö med 3 personer?
    Vad menar du nu?
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-28 11:24:29 följande:
    Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
    Och om resten av europa hade fri aga av barn, skulle du verka för det också då?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-08-28 18:25:38 följande:
    På vilket sätt påverkar senare aborter samhället på ett negativt sätt?
    Det blir alltför få oönskade barn förstår du väl! Gråter
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:28:27 följande:
    Nej men gör man ett FP efter NUPP-KUB så får man ju svar inom en vecka och sen om det skulle vara ett negativt besked kan det ju aldrig vara några problem att få tid till abort eller tror du det på allvar??
    Det måste vara enkelt att leva i en så simpel verklighet.

Om man inte är i en riskgrupp och fostret har en skada som inte upptäcks förrän senare kan man inte göra abort tidigare. Alla gör inte, och bör inte göra fvp, och alla fosterskador upptäcks inte med ett tidigt nupp-test.

Det finns många problem du inte förstår.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!