• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Shadilly
    Sadness skrev 2010-08-28 17:57:59 följande:
    "Konservativa gränser"?

Vår abortlagstiftning kom i bruk 1975, det är 35 år sedan!

Vi behöver MODERNISERA gränsen!
    Lagen ses över med jämna mellanrum och är inte alls på något vis utdaterad eller omodern.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:00:23 följande:
    Jag vet inte hur ditt umgänge ser ut, men jag känner inte någon som är så pass oinsatt. Det betyder inte att jag förnekar att det finns kvinnor som har dålig bildning, men att dte skulle vara så många att man måste ändra lagen verkar otroligt.

Det är dessutom en väldigt konstig grej att påstå att kvinnor medvetet väntar med abort om de inte måste. Vad har du för grund för ett sådant uttalande. Tror du att det är en fantasktiskt härlig del av graviditeten man inte vill missa, med illamående och hormonsvängningar, och en medicinsk abort är inte tillräckligt bra utan man vill ha en liten förlossning istället?
    Nej jag tror att vissa omogna brudar släpar med sitt beslut för att dom kan. Helt enkelt. Och det ska man inte kunna göra. Vad är problemet med att sänka gränsen för att senare införa speciella godkännade om det nu ändå är så att kvinnor som gått så pass långt och vill göra abort nu har speciella grunder?

Och ja jag vet att många vid sina RUL blir förvånade över att deras 18 veckors bebisar är 18 centimeter långa.
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-28 17:51:07 följande:

Finns all anledning att SÄNKA den fria aborten till vecka 12, ser det inte som att man "inskränker" på något.

Vi vet väl hur barn blir till, eller? är vi sexuellt aktiva har vi väl också ett ansvar?

Nämn anledningen/anledningarna. Om de är så uppenbara är det väl inte så svårt att skriva ner dem?

Om den uppenbara anledningen är "det är en människa som växer i din kropp" är det ju lika dumt att tillåta abort före v. 12 som före v. 18. Fostret är ju inte mer livsdugligt mellan v. 12 och 18 än det är före v. 12. Det dör om det föds, oavsett vilka insatser du sätter in. Det är foster det handlar om i båda fallen.

Får fostret plötsligt ett människovärde i v. 12? Varför då? Varför inte tidigare? Varför inte senare?
  • Isola09
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:02:05 följande:
    Frågan var hur det påverkade dig om aborden sker i v 10 eller 19. Att du gärna dikterar vad som ska ske med andra kvinnors kroppar förstår jag, men inte orsaken.
    Det räcker med att jag kunde känna mitt BARN röra sig i min mage i vecka 17. Ett liv, med ben, armar, fingrar och ett hjärta som slår.

I vecka 10 så kunde jag inte känna de lilla livet inom mig. Det skulle inte påverka mig lika starkt, men jag skulle aldrig göra abort heller.
  • Isola09
    lennartsdotter skrev 2010-08-28 18:05:58 följande:
    Nämn anledningen/anledningarna. Om de är så uppenbara är det väl inte så svårt att skriva ner dem?

Om den uppenbara anledningen är "det är en människa som växer i din kropp" är det ju lika dumt att tillåta abort före v. 12 som före v. 18. Fostret är ju inte mer livsdugligt mellan v. 12 och 18 än det är före v. 12. Det dör om det föds, oavsett vilka insatser du sätter in. Det är foster det handlar om i båda fallen.

Får fostret plötsligt ett människovärde i v. 12? Varför då? Varför inte tidigare? Varför inte senare?
    Jag vill ju såklart inte att abort ska behöva ske i huvudtaget, och det skulle väl vara en dröm för alla.
    För mig har "barnet" ett människovärde precis när det börjar växa i sin mammas livmoder.

Varför just vecka 12 skulle vara den "den magiska gränsen" är väl för att samhälet mer skulle acceptera det en totalt abort förbud. Och efter vecka 12 anses missfalls risken ha rasat kraftigt.
  • Shadilly
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:05:05 följande:
    Nej jag tror att vissa omogna brudar släpar med sitt beslut för att dom kan. Helt enkelt. Och det ska man inte kunna göra. Vad är problemet med att sänka gränsen för att senare införa speciella godkännade om det nu ändå är så att kvinnor som gått så pass långt och vill göra abort nu har speciella grunder?

Och ja jag vet att många vid sina RUL blir förvånade över att deras 18 veckors bebisar är 18 centimeter långa.
    Men lyckligtvis är vår lagstiftning inte baserad på vad du tror och vilka fördomar du har, därför finns det en viss diskrepans mellan din uppfatting om hur lagen borde se ut och hur den faktiskt ser ut.

Problemet är att gränsen 18 veckor är satt med hänsyn till hur det ser ut. Man kan inte få reda på många typer av fosterskador före v 15-16 och när man fått det ska aborten kunna ske utan onödig fördröjning. Om man då ska hålla på och utreda hit och dit, ställa folk i kö och inhämta intyg, ha sammanträden och ta beslut tar det lång tid och ALLA aborter skjuts på framtiden. Det drabbar de svårt sjuka foster som upptäcks sent i graviditeten och som kanske inte hinner få tillstånd före utgången av v 22.

Och eftersom det inte finns något statistiskt som tyder på att dina fördomar stämmer så finns det ingen orsak att ändra lagen.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Tabba

Utmärkt.

Då vet vi att du inte kan göra abort i v17. bra så.

Men det är inte argument nog att göra lagstiftningen mer restriktiv för andra.

• Cacto

Nej, jag ser ingen anledning till att inte låta folk avsluta sina oönskade graviditeter i vecka 18 eftersom fostret är för outvecklat för att kunna känna smärta eller vara medveten om sig själv eller världen runt omkring. Att det ser ut som en bebis och kan röra sig reflexmässigt spelar ingen roll.

• Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 18:07:06 följande:
    Det räcker med att jag kunde känna mitt BARN röra sig i min mage i vecka 17. Ett liv, med ben, armar, fingrar och ett hjärta som slår.

I vecka 10 så kunde jag inte känna de lilla livet inom mig. Det skulle inte påverka mig lika starkt, men jag skulle aldrig göra abort heller.
    Jaha, men du vet att DU slipper göra abort om du inte vill det.

Hur påverkar det dig om Stina Larsson från Blattnicksele gör abort?
  • AmandaBrun
    Shadilly skrev 2010-08-28 18:11:43 följande:
    Men lyckligtvis är vår lagstiftning inte baserad på vad du tror och vilka fördomar du har, därför finns det en viss diskrepans mellan din uppfatting om hur lagen borde se ut och hur den faktiskt ser ut.

Problemet är att gränsen 18 veckor är satt med hänsyn till hur det ser ut. Man kan inte få reda på många typer av fosterskador före v 15-16 och när man fått det ska aborten kunna ske utan onödig fördröjning. Om man då ska hålla på och utreda hit och dit, ställa folk i kö och inhämta intyg, ha sammanträden och ta beslut tar det lång tid och ALLA aborter skjuts på framtiden. Det drabbar de svårt sjuka foster som upptäcks sent i graviditeten och som kanske inte hinner få tillstånd före utgången av v 22.

Och eftersom det inte finns något statistiskt som tyder på att dina fördomar stämmer så finns det ingen orsak att ändra lagen.
    Jaha så det är därför som de flesta RUL görs EFTER vecka 17+6???

Nä ge dig. Jag menar bara att man helt enkelt inte ska få ha möjlighet att fundera över abort eller ej tills att bebis är såpass stor. Det känns inte etiskt korrekt. Sen visar sig fostret vara skadat på ett eller ennat sätt eller att man upptäcker sin graviditet efter en viss vecka så FINE men som sagt det ska finnas tydliga grunder och inte bara ett...nä jag ångrade mig typ.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!