• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-28 19:14:15 följande:
    Har du nån form av källa du kanske kan hänvisa till?
    Nope, men ta en titt själv. Hur ser det ut i länder med sämre abortmöjligheter? Hur ser det ut i länder med fri abort?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • AmandaBrun
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-28 19:14:53 följande:
    Det ena är nära besläktat med det andra. Respekten för liv sträcker sig bortom den egna arten. Ironiskt nog är det respekten för liv som gör att jag är för fri abort.
    Jag är också för fri abort. Och jag anser att om man respekterar ett liv som inte är onskat så tar man bort det i ett så tidigt skede som möjligt. Och ja...mensen uteblir ju i de flesta fall och ja man märker ju att här är nått fel.

Då bestämmer man sig. DÅ. Inte efter 18 veckor.
  • Heffa

Scenario: Jag är på fest, blir full, ligger med en kille som jag knappt vet namnet på. 12 veckor senare undrar jag lite om min mens. Den har alltid varit oregelbunden, hoppat över en månad eller två, men för säkerhets skull tar jag ett test. Jag är gravid. Men shit, vad hette pappan, vad gör jag nu? Jag kan inte upppfostra ett barn själv, jag vill inte ens ha barn nu. Men med TS nya "lagar" så måste jag ju.

Och så kom ännu ett oönskat barn till världen. Är det så vi ska ha det?

Nu har jag iofs inte gjort abort. Och min sons pappa var jag tillsammans med. MEN, jag fick reda på att jag var gravid i V.12. Skulle jag inte hinna fundera alls då menar du? Göra abort direkt efter testet eller behålla barnet för att jag inte "hinner" ta bort det i tid?

Over and out
  • Isola09
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-28 19:15:51 följande:
    Väldigt få "daltar" vet du. Det är bara att det inte alltid märks så uppenbart och direkt när man är gravid va...
    Nä, men märkligt att det är så många då som inte upptäcker det..
  • Shadilly
    Isola09 skrev 2010-08-28 19:12:36 följande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/tidigt-fodda-raddas...

Jag kan hitta åt flera källor om du vill.

Negativt i den bemärkelsen att det är "lätt gjort." Vi ska väl ha lite mer ansvar och respekt i sänghalmen när vi vet vad det kan resultera i. Kanske får vi mer respekt för det om vi vet att det inte går att dalta på hur länge som helst om huruvida man vill behålla barnet man skapat eller ej
    Fast det är ju inte friska och starka bebisar som aborteras i v 21. Så de skulle ju inte kunnat räddas.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • AmandaBrun
    Heffa skrev 2010-08-28 19:17:13 följande:

Scenario: Jag är på fest, blir full, ligger med en kille som jag knappt vet namnet på. 12 veckor senare undrar jag lite om min mens. Den har alltid varit oregelbunden, hoppat över en månad eller två, men för säkerhets skull tar jag ett test. Jag är gravid. Men shit, vad hette pappan, vad gör jag nu? Jag kan inte upppfostra ett barn själv, jag vill inte ens ha barn nu. Men med TS nya "lagar" så måste jag ju.

Och så kom ännu ett oönskat barn till världen. Är det så vi ska ha det?

Nu har jag iofs inte gjort abort. Och min sons pappa var jag tillsammans med. MEN, jag fick reda på att jag var gravid i V.12. Skulle jag inte hinna fundera alls då menar du? Göra abort direkt efter testet eller behålla barnet för att jag inte "hinner" ta bort det i tid?

Som sagt. Upptäcker man det i ett senare skede än vad som är gränsen så kan man få godkännande. Men inte förrän efter utredning. Alltså man kan inte bara vandra in och få en skrapning utan det sker en genomgång. På dett asätt kanske du förstår vikten av det hela, att man inte bara kan trolla bort det hur som helst, du kanske inser att du måste vara lite försiktigare i framtiden och hålla lite bättre koll på vad som sker med din kropp, dvs du blir inte oönskat gravid igen i första taget.
  • mammaspojkar10
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-28 18:53:39 följande:
    Vad har det ena med det andra att göra? Att vi KAN rädda barn i en viss ålder betyder inte att vi MÅSTE det.

Vi KAN idag plocka ut ägg som annars skulle blivit menstruerade och para ihop det med en spermie som annars skulle ejakulerats ner i en toalett, och rädda dem och göra ett barn av dem. Betyder det att det är fel att onanera respektive ha mens?
    Nä...varför rädda männsikor i olyckor i trafiken och sjudomar bara för att vi KAN det.döööhhh!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 19:20:04 följande:
    Som sagt. Upptäcker man det i ett senare skede än vad som är gränsen så kan man få godkännande. Men inte förrän efter utredning. Alltså man kan inte bara vandra in och få en skrapning utan det sker en genomgång. På dett asätt kanske du förstår vikten av det hela, att man inte bara kan trolla bort det hur som helst, du kanske inser att du måste vara lite försiktigare i framtiden och hålla lite bättre koll på vad som sker med din kropp, dvs du blir inte oönskat gravid igen i första taget.
    Sexualmoralism med andra ord. Man vill "straffa" kvinnor för att de inte tar ansvar för sin sexualitet. Hur blir det om man inte lär sig sin läxa? Ska man då nekas abort? Om inte så blir det ju precis samma sak som nu med det lilla tillägget att någon får sitta och skyffla papper på SoS.

Det är en oerhörd tillbakagång som kan få ganska långtgående konsekvenser.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Reglementet

Varför är så många abortmotståndare så fixerade vid hjärtat?

*Kommersiellt budskap*
  • AmandaBrun

Jag tycker att alla signaler som sänds ut att detta med att göra barn / ta bort barn är en lättvindig grejj är livsfarliga. Att man bara kan göra en abort och så hipp med happ så är det lugnt. Att dagen efter piller säljs på Apoteket osv.

Vi ska underlätta för kvinnor som blir ofrivilligt gravida, men vi måste samtidigt visa att man själv måste ta ansvar för hur man beter sig och vad man gör. Att saker och ting får konsekvenser.

Det kallas att bli vuxen.

Svar på tråden Sänk abortgränsen!