• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • KristenTjej84

Jag kommer aldrig se ofödda barn som cellklumpar utan känslor eller vilja att leva.
    För jag tror alla barn har själ, oavsett vilken vecka i graviditeten mamman befinner sig i.
    Den här låten som är stark och berörde mig djupt, är värd att titta på, för det får en att tänka efter lite:

">

• VirrigaVerna
    KristenTjej84 skrev 2010-08-30 13:25:59 följande:
    Jag kommer aldrig se ofödda barn som cellklumpar utan känslor eller vilja att leva.
    För jag tror alla barn har själ, oavsett vilken vecka i graviditeten mamman befinner sig i.
    Den här låten som är stark och berörde mig djupt, är värd att titta på, för det får en att tänka efter lite:

">

Vet du jag tror också på själsbegreppet men till skillnad från dig så tror jag på en odödlig själ och i det fallet så spelar det rent krasst ingen roll om vi dör eller lever. Vi föds på nytt.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Dorian Ertymexx
    KristenTjej84 skrev 2010-08-30 13:25:59 följande:

">

Om man använder låtar snarare än vetenskap som grund så kan man få vad som helst att bli sant.

Och för den delen - varför är ett embryo mer värt än ett ägg och en spermie?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    VirrigaVerna skrev 2010-08-30 13:27:21 följande:
    Vet du jag tror också på själsbegreppet men till skillnad från dig så tror jag på en odödlig själ och i det fallet så spelar det rent krasst ingen roll om vi dör eller lever. Vi föds på nytt.
    Eller hur... Om man är kristen måste man ju vara förbannat ogin om man är emot abort. Jag menar, ett ofött barn kommer väl till himlen om det dör - men om det föds har det chansen att begå synder och hamna i helvetet istället. Vad är man för människa om man envisas med att folk ska ha chansen att hamna i helvetet???
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • VirrigaVerna
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-30 13:30:18 följande:
    Eller hur... Om man är kristen måste man ju vara förbannat ogin om man är emot abort. Jag menar, ett ofött barn kommer väl till himlen om det dör - men om det föds har det chansen att begå synder och hamna i helvetet istället. Vad är man för människa om man envisas med att folk ska ha chansen att hamna i helvetet???
    Rent krasst så borde det vara så Glad
  • Plutteli
    Isola09 skrev 2010-08-30 13:21:15 följande:
    Det är fortfarande ett litet liv vi pratar om. Ett liv som inte har skapats av sig själv bara sådär. Vi har ansvar för våra handlingar och måste ta konsekvenserna. Innan vecka 12 bör man ha hunnit fundera på huruvida man ska ha kvar barnet eller ej. Det är 3 månader. Vad är det man ska gå och fundera på fram till vecka 18?

Vissa upptäcker det sent, det har jag förstått. Men är man sexuellt aktiv har man väl också en aning om att man bör hålla lite koll på sin kropp och dess signaler.
    De som upptäcker abort sent brukar vara antingen unga tjejer som inte ens vet fullt ut vad de ska kolla efter och får panik när mensen uteblir och därmed förtränger möjligheten att de verkligen är gravida i en sissodär 3-4 veckor efter att det är rimligt att anta att mensen inte kommer, (då är vi genast uppe i v. 8-9 ungefär om inte ännu mer) samt de kvinnor som inte känner något egentligt illamående och dessutom fortsätter ha mens. Hur lätt är det då att upptäcka det tror du?

Vidare: Att abortlagen ser ut som den gör är just för att kvinnor som tex har väldigt oregelbunden mens skall hinna upptäcka att de är gravida även om det tar lite längre tid än i normalfallet, att de ska kunna fundera igenom sitt beslut utan att agera överilat och för att det fortfarande är betryggande långt avstånd mellan v. 18 och v 22 där fåtalet barn med mirakulös tur kan överleva. Således finns det betydligt mer som talar för att ha kvar gränsen som den är idag än att sänka den då en sänkning av gränsen egentligen bara kommer leda till:
    Snabbare beslut om abort vilket kommer leda till att kvinnor fattar beslut om abort innan de egentligen tänkt efter ifall de upptäcker graviditeten sent.
    Fler illegala aborter då kvinnor som upptäcker graviditeten sent får panik när de inte kan göra abort lagligt.
    Mer byråkrati vilket försenar aborter för de kvinnor som har giltiga skäl, det är väll rimligen bättre att en kvinna gör en snabb fri abort i v. 14 än att hon behöver vänta till v. 16 pga pappersarbete?
  • Plutteli

F.ö hoppas jag någon orkar läsa min tråd som jag länkade till, det tog mig en timme att sammanställa siffrorna

• VirrigaVerna
    Plutteli skrev 2010-08-30 13:33:10 följande:
    F.ö hoppas jag någon orkar läsa min tråd som jag länkade till, det tog mig en timme att sammanställa siffrorna
    Jag hittade dit
    Det är en bra och informativtråd!
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-30 13:21:15 följande:
    Det är fortfarande ett litet liv vi pratar om. Ett liv som inte har skapats av sig själv bara sådär. Vi har ansvar för våra handlingar och måste ta konsekvenserna. Innan vecka 12 bör man ha hunnit fundera på huruvida man ska ha kvar barnet eller ej. Det är 3 månader. Vad är det man ska gå och fundera på fram till vecka 18?

Vissa upptäcker det sent, det har jag förstått. Men är man sexuellt aktiv har man väl också en aning om att man bör hålla lite koll på sin kropp och dess signaler.
    Men det är ju ett litet liv hela tiden. Det rationella för den som är emot abort öht är inte att sänka gränsen för fri abort utan att ta bort aborträtten helt. Det argumentet köper jag dvs. att livet ska skyddas och ingen har rätt att döda det. Jag håller inte med, men jag köper argumentet. Det rationella och konsekventa är då att kräva abortförbud, alltid. Oavsett situation (förutom möjligen när det uppstår en konflikt mellan kvinnans liv och fostrets).

Varför inte göra abort efter 18 veckor istället för 12? Resultatet är detsamma. Det råder ingen principiell skillnad.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!