• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Pigeon
    Queenie70 skrev 2010-08-29 22:38:14 följande:
    Kan du berätta mer om det? Skillnaden mellan sen abort och att avsluta graviditeten?
    Nu var det ju tydligen inte så... Skäms Jag saxade ur minnet från en gammal abortdiskussion på fl.
    Att avsluta graviditeten är ju att framkalla en förtidig förlossning. Och det görs tydligen bara på livsodugliga foster. I den andra tråden var det nån som sa att det även gjordes om man hade sörskilda sociala skäl.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:38:38 följande:
    Vad bra!
    Visst är det rätt bra och det är synd att folk inte tar reda på hur lagen fungerar
    För det gör att mycket okunskap, myter och rena kan florera och det gör också att folk blir upprörda i onödan.
    Vet inte hur många trådar jag har läst där någon påstår att man styckar stora "bäbisar", punkterar skallen på dem och sliter dem i bitar och så visar det sig att det dom diskuterar är för det första abortmetoder som inte används i Sverige och för det andra fakta som de har hittat på anti-abortsidor.
    Det här är så synd för det är en viktig fråga att diskutera men den ska inte diskuteras utifrån felaktigheter för det gynnar ingen.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Queenie70 skrev 2010-08-29 22:40:14 följande:
    Alltså den uppfattningen har jag också fått på senare tid. Att dessa speciella skäl inte är så hårt längre. Men jag kan vara helt fel ute.
    Om du tittar på den statistik som finns och det är den man ska utgå ifrån istället för trådar på fl eller andra ställen så är det samma kriterier som har gällt under väldigt lång tid. Enda skillnaden som man kan se är att antalet aborter som utförs där t.ex DS är ett skäl har ökat och det beror rimligtvis på den ökade fosterscreeningen.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Shadilly
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:25:35 följande:
    Efter vecka 22 utförs inte aborter, nej, utan då avslutas istället graviditeten. Vilket i allmänhet innebär samma sak, att barnet dör. Detta kan man få tillstånd för om man t.ex tycker att man är för ung och har dålig ekonomi, eller om barnet har Downs syndrom.
    Vad är det här för trams?

Var har du hittat den här "informationen"? Man får inte tillstånd att göra abort för att man tycker att man är ung eller fattig. Särskilt inte efter v 22. Då handlar det om att barnet eller mamman kommer dö.
    Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-08-29 21:11:08 följande:
    Jag tycker problemet är felmarginalen. För små marginaler helt enkelt. Jag tycker det verkar otroligt att man EXAKT kan veta när det indivuduella fostret har gått över till att vara barn istället. Man kan ju ljuga om en vecka eller två eller kanske 3, på hur långt gången graviditeten är exempelvis. Om det är ett rationellt exempel jag kommer med eller inte (som nån efterlyste) vet jag inte, men jag har ändå kommit att tycka att fri abort till v18 är lite för sent, med tanke på att barn kan födas och överleva några få veckor senare.
    Tja, rent generellt säger man ju att den reella gränsen för överlevnad egentligen går i v. 23-24, men att ett fåtal barn med rejäl jävla tur kan överleva i v. 22 om de ligger lite före i utvecklingen.
    Att ett barn skulle överleva i v. 20 är totalt omöjligt eftersom viktiga ämnen som behövs för lungmognaden inte börjar utvecklas fören i just v. 22 och inte får full styrka fören i v. 30. Dessa ämnen kan tillsättas på konstgjord väg via injektioner om man märker att en kvinna kommer föda före v. 30 oavsett vad man gör.

Så nej, det är inte speciellt små marginaler, en vecka "hit eller dit" gör en enorm skillnad i detta fallet, i v. 18 kan inte ett barn överleva utanför livmodern vad man än gör, punkt. I v. 22 kan enstaka barn överleva med rejäl tur, intensivvård m.m. och redan i v. 24 har siffrorna ökat till att vara 50-50 och från v. 26 överlever nästan alla barn som föds, efter v. 30 behövs knappt ens intensiv vård för att barnet skall klara sig.
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:32:50 följande:
    Är det då inte naturligt att i och med läkarnas ökade skicklighet att rädda för tidigt födda, och i och med forskningens framsteg på det området, denna gräns också successivt sänks?

När man satte gränsen till v 18 var det ju få barn som överlevde om de föddes förtidigt ens i v 30-32... Nu ser det helt annorlunda ut.

Fast egentligen är den här debatten onödig, jag tror gränserna kommer sänkas. Det diskuteras redan bland läkare och på sjukhus och det är nog bara en tidsfråga innan det blir så. Det är ju en helt logisk följd av sjukvårdens framsteg.
    Fast just nu tangerar det ju egentligen inte eftersom det krävs rätt goda skäl för abort efter v. 18, ytterst få barn överlever i v. 22 och barn födda tidigare än så kan av rent biologiska skäl inte överleva så länge sjukvården inte får till en fungerande konstgjord livmoder, och dit är det än så länge väldigt långt.
  • Plutteli
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:34:45 följande:
    Är du säker? Jag minns detta från en annan aborttråd för några månader sedan då en läkare kom med lite information och då det framkom att man kunde avsluta graviditeten senare än v 22 om man hade särskilda skäl. Och att de tydligen ine var så strikta som man kunde tro med dessa särskilda skäl.

Men jag kan mycket väl minnas fel.
    jag tror nog du mins fel då, det görs i snitt 3 aborter i Sverige PER ÅR, efter v. 22 och i samtliga fall handlar det om barn som kommer dö i magen, under förlossningen eller kort tid där efter.
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-08-29 22:40:14 följande:
    Alltså den uppfattningen har jag också fått på senare tid. Att dessa speciella skäl inte är så hårt längre. Men jag kan vara helt fel ute.
    Jag tror faktiskt du är rätt fel ute, eller snarare att många abortmotståndare är väldigt fel ute, kommer med historier "de hört" som de bara har en liten yttepytte bit av osv.

För abort efter v. 18 behövs specifika skäl, är de av medicinsk orsak SKA det vara med ett läkarutlåtande, annars är det avslag direkt. Är skälen istället psykologiska eller sociala SKA man ha med utlåtande från kurator, annars är det avslag direkt också. För sociala skäl räcker det inte heller med ETT skäl (tex avsaknad av pengar, för ung osv.) utan det krävs flera sociala skäl, tex kombinationen av ingen egen ekonomi, icke myndig och en pappa som inte vill ha barnet.
  • Angelmommy

Är det fram till vecka 22 nu? Trodde de va vecka 18?

• Kem

Detta är en otroligt provoserande tråd och der är bra att det har skrivits lite mer fakta nu än en massa antaganden.
    Det är ju faktiskt så att ett barn kan överleva från vecka 22. I vissa fall där ett avbrytande har blivit godkännt i v21 så slår barnet hjärta när det föds vilket innebär att man bara låter det dö. Tycker detta är fruktansvärt,
    Visst kan det finnas skäl till att man inte kan behålla barnet men det brister också mycket i Sveriges adoptionslagar.
    Flera sena avbrytanden är enbart pågrund av att det är tvillingar och den som gör aborten föröker sedan bli gravid igen, är det rät?? Visst kan man tycka vad man vill om detta
    Hade man vissat ett foster i vecka 12 i en högstadieklass är jag säker på att fler hade skyddat sig. ,
    Jag tror att abort gränsen kommer att sänkas snart då fler och fler förtidigt födda överlever och både läkare och barnmorskor engagerar sig i detta.

Svar på tråden Sänk abortgränsen!