• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Trollmamma till 4

Jag tycker nog v 18 är bra pga att många får inte veta om sin graviditet förrän det har gått mycket längre än v 12..

Sen kan man tycka å tänka mycket om det men inget jag funderar på då jag aldrig har varit där och hoppas slippa..

BF Januari 2011
  • Me o Mike

Varför? Nä den kan nästan höjas tycker jag!!

Det kan hända så myckt i tjejers liv under graviditeten som gör att dom ej kan/bör föda ett barn.

• Smulan 89

Tycker det är hemskt med aborter i allmänhet, men det är väl ändå bra att man kan göra abort efter ultraljudet. Det kan ju hända att fostret har någon allvarlig missbildning tex, som gör att fostret inte kommer att få ett värdigt liv, eller kanske inte ens kommer att leva särskilt länge. En del blivande föräldrar kanske känner att de inte skulle klara av att ta hand om ett barn med något visst handikapp.
    Tycker att aborter bara ska användas när det är något fel på fostret och inte som ett preventivmedel. Det känns som att för många aborter beror på att folk inte kan skydda sig. Det finns många sätt att skydda sig mot en graviditet. En del kvinnor blir gravida trots tex p-piller, men då har de i alla fall gjort vad de kunnat för att skydda sig. Då är det bra att man kan göra abort.

• Här och nu

Tycker gränsen skulle gå redan vid v 8. Då kan man garantera att det syns nåt i livmodern. Innan dess går det inte alltid att se.

• Isola09
    Smulan 89 skrev 2010-08-30 10:05:00 följande:
    Tycker att aborter bara ska användas när det är något fel på fostret och inte som ett preventivmedel. Det känns som att för många aborter beror på att folk inte kan skydda sig. Det finns många sätt att skydda sig mot en graviditet. En del kvinnor blir gravida trots tex p-piller, men då har de i alla fall gjort vad de kunnat för att skydda sig. Då är det bra att man kan göra abort.
    Jag håller  med dig, alltså abort ska ju vara en nödlösning. Men av erfarenhet av personer i min omgivning så har de tagit väldigt lätt på det. Vet en person som gjort abort tre ggr. Då fasen är man ju dum i huvudet, man måste ju skydda sig. Har man lätt för att bli gravid så måste man väl vara extra noga. Använda både p-piller och kondom t.ex.

Men ni som vill ha kvar den gränsen som är nu, fri abort fram till vecka 18.. Kan ni ge mig några konkreta argument för det? jag är villig att lyssna och hör jag ett bra argument kan jag faktiskt ändra mig. Men känner inte att jag härinne fått något bra argument VARFÖR vi ska ha fri abort fram till vecka 18. Så kan någon ge mig bra argument utan att "hoppa på mig"? :)
  • VirrigaVerna
    Isola09 skrev 2010-08-30 12:59:10 följande:
    Jag håller  med dig, alltså abort ska ju vara en nödlösning. Men av erfarenhet av personer i min omgivning så har de tagit väldigt lätt på det. Vet en person som gjort abort tre ggr. Då fasen är man ju dum i huvudet, man måste ju skydda sig. Har man lätt för att bli gravid så måste man väl vara extra noga. Använda både p-piller och kondom t.ex.

Men ni som vill ha kvar den gränsen som är nu, fri abort fram till vecka 18.. Kan ni ge mig några konkreta argument för det? jag är villig att lyssna och hör jag ett bra argument kan jag faktiskt ändra mig. Men känner inte att jag härinne fått något bra argument VARFÖR vi ska ha fri abort fram till vecka 18. Så kan någon ge mig bra argument utan att "hoppa på mig"? :)
    En abort är alltid en nödlösning oavsett varför den görs.

Jag har delat med mig av mitt resonemang varför jag anser att abortlagstiftningen är bra som den är.
    Det finns inget specifikt utifrån fosterutveckling som skulle motivera en sänkning, det görs så pass få aborter vid den tidpunkten att det inte finns någar skäl att sänka p.g.a. den anledningen och kvinnor har bra marginaler att tänka igenom sitt beslut och slipper att hasta fram något som de kanske inte är nöjda med. Det gör att det finns mindre risk för att en abort görs ogenomtänkt.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • lennartsdotter
    Isola09 skrev 2010-08-30 12:59:10 följande:

Diskussionen är nu 76 sidor lång och du har fått jättemånga förnuftsbaserade argument till varför vi ska ha kvar den lagstiftning vi har (vi är dock två stycken som sagts oss kunna ändra på den, fri abort fram till v. 22, fortfarande med rationella argument). Dock har inga rationella argument givits för varför rätten till fri abort ska inskränkas, på 76 sidor har ingen lyckats vaska fram annat än känslomässiga argument.
  • Isola09
    VirrigaVerna skrev 2010-08-30 13:05:37 följande:
    En abort är alltid en nödlösning oavsett varför den görs.

Jag har delat med mig av mitt resonemang varför jag anser att abortlagstiftningen är bra som den är.
    Det finns inget specifikt utifrån fosterutveckling som skulle motivera en sänkning, det görs så pass få aborter vid den tidpunkten att det inte finns någar skäl att sänka p.g.a. den anledningen och kvinnor har bra marginaler att tänka igenom sitt beslut och slipper att hasta fram något som de kanske inte är nöjda med. Det gör att det finns mindre risk för att en abort görs ogenomtänkt.
    Det är fortfarande ett litet liv vi pratar om. Ett liv som inte har skapats av sig själv bara sådär. Vi har ansvar för våra handlingar och måste ta konsekvenserna. Innan vecka 12 bör man ha hunnit fundera på huruvida man ska ha kvar barnet eller ej. Det är 3 månader. Vad är det man ska gå och fundera på fram till vecka 18?

Vissa upptäcker det sent, det har jag förstått. Men är man sexuellt aktiv har man väl också en aning om att man bör hålla lite koll på sin kropp och dess signaler.
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-30 13:21:15 följande:
    Det är fortfarande ett litet liv vi pratar om. Ett liv som inte har skapats av sig själv bara sådär. Vi har ansvar för våra handlingar och måste ta konsekvenserna. Innan vecka 12 bör man ha hunnit fundera på huruvida man ska ha kvar barnet eller ej. Det är 3 månader. Vad är det man ska gå och fundera på fram till vecka 18?

Vissa upptäcker det sent, det har jag förstått. Men är man sexuellt aktiv har man väl också en aning om att man bör hålla lite koll på sin kropp och dess signaler.
    En vårta är också liv. Liksom en cysta eller cancer. Eller en blindtarm. Du har väl inget emot att man tar bort dessa liv ur en person? Tänk om cancersvulsten ser ut som ett litet barn, blir det magiskt mycket värre att ta bort det då än om det är en oformlig klump?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • VirrigaVerna
    Isola09 skrev 2010-08-30 13:21:15 följande:

Du baserar dina åsikter helt på vad du anser vara moraliskt rätt och riktigt och det finns inga skäl att ändra en fungerande lag p.g.a. endast moraliska aspekter.
    Sexualmoral är en sak men den har väldigt lite att göra med aborter om det är så att man är villig att lägga fokus på kvinnor och födda barn.
    Vill vi bara straffa "lösaktiga", "slarviga" och kåta kvinnor så är t.om ett abortförbud att föredra men då handlar det om den viljan och inte fokus på kvinnor och barn.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!