Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker nog v 18 är bra pga att många får inte veta om sin graviditet förrän det har gått mycket längre än v 12..
Sen kan man tycka å tänka mycket om det men inget jag funderar på då jag aldrig har varit där och hoppas slippa..
Varför? Nä den kan nästan höjas tycker jag!!
Det kan hända så myckt i tjejers liv under graviditeten som gör att dom ej kan/bör föda ett barn.
Tycker det är hemskt med aborter i allmänhet, men det är väl ändå bra att man kan göra abort efter ultraljudet. Det kan ju hända att fostret har någon allvarlig missbildning tex, som gör att fostret inte kommer att få ett värdigt liv, eller kanske inte ens kommer att leva särskilt länge. En del blivande föräldrar kanske känner att de inte skulle klara av att ta hand om ett barn med något visst handikapp.
Tycker att aborter bara ska användas när det är något fel på fostret och inte som ett preventivmedel. Det känns som att för många aborter beror på att folk inte kan skydda sig. Det finns många sätt att skydda sig mot en graviditet. En del kvinnor blir gravida trots tex p-piller, men då har de i alla fall gjort vad de kunnat för att skydda sig. Då är det bra att man kan göra abort.
Tycker gränsen skulle gå redan vid v 8. Då kan man garantera att det syns nåt i livmodern. Innan dess går det inte alltid att se.