• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • iser

Aborträtten är en mänsklig rättighet och en otroligt viktig sådan. Men man måste ju kunna dikutera den framförallt eftersom just neonatalvården och forskning kring fosterutveckling går framåt hela tiden och abort och neo börjar nagga varandra i kanterna. 

• pyjamastrollet
    iser skrev 2010-08-30 01:05:02 följande:
    Aborträtten är en mänsklig rättighet och en otroligt viktig sådan. Men man måste ju kunna dikutera den framförallt eftersom just neonatalvården och forskning kring fosterutveckling går framåt hela tiden och abort och neo börjar nagga varandra i kanterna. 
    Det är väl rätt så många veckor mellan v.18 och v.23? 5 för att vara exakt...

• elsewhere

Jag har läst alldeles för många sidor i den här diskussionen, och måste lufta mina åsikter lite.

Om aborter idag utförs senast v 22 (med speciella skäl) och anledningen till detta är att vid v 22 eller 23 så kan fostret vara livsdugligt utanför mamman, VAD gör det för skillnad om man gör abort i vecka 10 eller 16?

Om fostret inte kan klara sig utan mamman förrän vecka 22(3) och någon vill göra en abort i vecka 17, ska personen bli nekad bara för att om FEM veckor så KAN fostret ha möjligheter att klara sig utanför med stora risker för skador och (som någon använde som argument för att endast göra tidiga aborter) kostnader för samhället?

Den enda skillnaden mellan ett foster på 14 veckor och 17 veckor är att fostret har blivit tre veckor äldre och kommer -närmare- att klara sig, inte att det faktiskt klarar sig.

Storleken på fostret tycker jag är högst irrelevant i frågan angående abort, en förlossning gör inte ett barn.

Dessutom tycker jag det är skrämmande vilken brist på respekt som visas inför människor som har levt bland oss i tillräckligt många år för att bli sexuellt mogna, jämfört med ett litet cellknyte som inte har varken vilja, känslor eller några andra världsliga uppfattningar.

• Hettie
    iser skrev 2010-08-30 00:58:51 följande:
    Kanske pga fosterutveckling?
    ja fast i båda fallen så är fostret för outvecklat för att klara sig utanför livmodern. Jag förstår ju givetvis varför man blir upprörd om någon vill abortera ett foster som skulle överleva om det föddes.
  • Hettie
    elsewhere skrev 2010-08-30 01:16:54 följande:
    Jag har läst alldeles för många sidor i den här diskussionen, och måste lufta mina åsikter lite.

Om aborter idag utförs senast v 22 (med speciella skäl) och anledningen till detta är att vid v 22 eller 23 så kan fostret vara livsdugligt utanför mamman, VAD gör det för skillnad om man gör abort i vecka 10 eller 16?

Om fostret inte kan klara sig utan mamman förrän vecka 22(3) och någon vill göra en abort i vecka 17, ska personen bli nekad bara för att om FEM veckor så KAN fostret ha möjligheter att klara sig utanför med stora risker för skador och (som någon använde som argument för att endast göra tidiga aborter) kostnader för samhället?

Den enda skillnaden mellan ett foster på 14 veckor och 17 veckor är att fostret har blivit tre veckor äldre och kommer -närmare- att klara sig, inte att det faktiskt klarar sig.

Storleken på fostret tycker jag är högst irrelevant i frågan angående abort, en förlossning gör inte ett barn.

Dessutom tycker jag det är skrämmande vilken brist på respekt som visas inför människor som har levt bland oss i tillräckligt många år för att bli sexuellt mogna, jämfört med ett litet cellknyte som inte har varken vilja, känslor eller några andra världsliga uppfattningar.
    Jag håller med dig. Jag förstår inte riktigt folks resonemang i den här tråden...
  • pyjamastrollet
    iser skrev 2010-08-30 00:58:51 följande:
    Kanske pga fosterutveckling?
    Och om man vet något om fosterutveckling så vet man att ett foster i v.17 har lika liten chans att överleva utanför magen som ett foster i v.5...
  • Hettie
    pyjamastrollet skrev 2010-08-30 01:25:07 följande:
    Och om man vet något om fosterutveckling så vet man att ett foster i v.17 har lika liten chans att överleva utanför magen som ett foster i v.5...
    Ja, det är så jag har förstått det också och det är därför jag undrar varför folk är så upprörda över fria abortgränsen ?
  • Tabba
    elsewhere skrev 2010-08-30 01:16:54 följande:

Jupp.

Men du kommer inte få något vettigt svar på den här posten.

Det enda som kommer skrivas är " det känns fel.." och andra irrationellla kommentarer.
  • Plutteli
    iser skrev 2010-08-30 00:41:42 följande:
    jag tycker INTE att det är skit samma om det handlar om medicinska eller sociala skäl i v 21men det gör de nog inte i vecka 27 heller utan hjälp). Överlever gör de ju inte i vilket fall som helst om man avbryter graviditeten, så som du säger. Men varför räknas barn som ett barn i graviditeten?Abortgränen vecka 18 har socalstyrelsen satt eftersom man vid den veckan beräknas känna sparkar. På tidigt sextiotal ( inte exakt data) opererade man nyfödda utan bedövning eftersom  man trodde  att nyfödda inte kände smärta. Om man gått mer en en halv graviditet så kan jag inte förstå hur det är lättare att avbryta den än att adoptera bort eller få social hjälp?
    Tja, de allra allra flesta som anser sig ha fel förutsättningar för barn gör ju abort långt innan v. 21, de få som gör abort efter v. 18 pga detta har som sagt inte små sociala bekymmer utan rätt stora sådana och kurators utlåtande krävs ju för att beviljas abort, så ja, då tycker jag faktiskt det är lite skitsamma helt enkelt för att en kvinna i den sits som krävs för att få beviljat abort pga sociala skäl har det så pass dåligt att det av många skäl vore idioti att tvinga henne genomgå en graviditet bara för att.
  • Reglementet

Men fortfarande? Den lag om abort vi har idag i Sverige är bra.

*Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!