Sänk abortgränsen!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!
Aborträtten är en mänsklig rättighet och en otroligt viktig sådan. Men man måste ju kunna dikutera den framförallt eftersom just neonatalvården och forskning kring fosterutveckling går framåt hela tiden och abort och neo börjar nagga varandra i kanterna.
Jag har läst alldeles för många sidor i den här diskussionen, och måste lufta mina åsikter lite.
Om aborter idag utförs senast v 22 (med speciella skäl) och anledningen till detta är att vid v 22 eller 23 så kan fostret vara livsdugligt utanför mamman, VAD gör det för skillnad om man gör abort i vecka 10 eller 16?
Om fostret inte kan klara sig utan mamman förrän vecka 22(3) och någon vill göra en abort i vecka 17, ska personen bli nekad bara för att om FEM veckor så KAN fostret ha möjligheter att klara sig utanför med stora risker för skador och (som någon använde som argument för att endast göra tidiga aborter) kostnader för samhället?
Den enda skillnaden mellan ett foster på 14 veckor och 17 veckor är att fostret har blivit tre veckor äldre och kommer -närmare- att klara sig, inte att det faktiskt klarar sig.
Storleken på fostret tycker jag är högst irrelevant i frågan angående abort, en förlossning gör inte ett barn.
Dessutom tycker jag det är skrämmande vilken brist på respekt som visas inför människor som har levt bland oss i tillräckligt många år för att bli sexuellt mogna, jämfört med ett litet cellknyte som inte har varken vilja, känslor eller några andra världsliga uppfattningar.
Men fortfarande? Den lag om abort vi har idag i Sverige är bra.