• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • VirrigaVerna
    Queenie70 skrev 2010-08-29 23:26:51 följande:
    Men efter vecka 22 så måste man alltså försöka rädda barnet?

Återigen..blir det inte absurt ändå...21+6 så låter man barnet/fostret dö....22+1 dvs 2 dgr senare drar man igång hjärt lungräddning eller?
    Nej det är inte absurt egentligen annat än att livet i sig kan te sig rätt absurt.
    Om du betänker att det foster som aborteras så pass sent mest troligt har dåliga förutsättningar redan från början och att det barn som föds prematurt ett par veckor senare i och för sig har dålig prognos rent utvecklingsmässigt men är för övrigt i fas med utvecklingen.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    iser skrev 2010-08-29 23:26:34 följande:
    Bha, ni behöver inte lyssna länge innan ni får svar på detta diskuterar nu angående extremt sena aborter. jag tycker det skulle vara intressant att höra vad ni tycker. static.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_detsvara...
    Det är säkert en intressant länk men jag klickar mig inte vidare nu i och med att det är så många virus på nätet nu.

Du kan väl göra en sammanfattning av vad de diskuterar?
  • iser
    Plutteli skrev 2010-08-29 23:28:02 följande:
    Man får medel innan som gör att moderkakan "dör" och tidigast två dygn efter man fått det medlet sätter man igång förlossningen, två dygn för en bebis i magen utan fungerande moderkaka gör ju att barnet dör det också innan förlossningen startas. Avbryter man graviditeten för mammans hälsa eller barnets hälsa så sätter man bara igång förlossningen.
     Nä, ibland visar barnen livstecken när de kommer ut iallafall. Som sagt lyssna på länken.
  • iser
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 23:32:32 följande:
    Det är säkert en intressant länk men jag klickar mig inte vidare nu i och med att det är så många virus på nätet nu.

Du kan väl göra en sammanfattning av vad de diskuterar?
    De diskuterar inte direkt. Det är intervjuer med personal på neo och på kvinnokliniken där de utför sena aborter på Karolinska, Det handlar lika mycket om personalens våndor att rädda barn i vecka 22 som att abortera i sena stadier av graviditeten. Personalen berättar själva hur det går till och om barnen och fostren som föds och aborteras samt socialstyrelsens bestämmelser och varför gränserna är satta där de är satta.
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2010-08-29 23:30:45 följande:
    Det varierar lite från sjukhus till sjukhus, vissa har som praxis att de inte försöker rädda något barn innan v. 24+0, andra försöker redan vid v. 22+0.

Abort i v. 21+6 går ju ut på att barnet ska dö (och gör det också i normalfallet även om man försöker rädda det)
    medan ett avbrytande i v. 22+0 handlar om mammans liv och då försöker man rädda barnet också OM det har en chans till överlevnad, men det beslutas ju från barn till barn, märker man direkt att barnet har för omogna lungor för att kunna klara sig brukar man vanligen se det mer humant att inte utsätta barnet för en massa upplivningsförsök m.m. utan istället ge morfin och låta föräldra och barn få en lugn stund nära varandra tills barnet går bort.
    Ja, men då är jag ändå tillbaks där jag började i tanken. Att marginalerna är så tunna....
  • VirrigaVerna
    iser skrev 2010-08-29 23:37:52 följande:
    De diskuterar inte direkt. Det är intervjuer med personal på neo och på kvinnokliniken där de utför sena aborter på Karolinska, Det handlar lika mycket om personalens våndor att rädda barn i vecka 22 som att abortera i sena stadier av graviditeten. Personalen berättar själva hur det går till och om barnen och fostren som föds och aborteras samt socialstyrelsens bestämmelser och varför gränserna är satta där de är satta.
    Det låter intressant!
  • Kem

Efter vad jag hör så vill man att gränsen mellan ett avbrytande och den faktiskt sänkta gräns för ett livsdugligt foster som ändrades för något år sedan ska vara mer än en dag.
    Jag tänkte på avbrytanden efter vecka 12 fram till 18 när jag skrev det om tvillingar det är inte ovanligt.
    Visst är det bra att man har ett val osv. men jag tror att en del (inte alla) går och drar på beslutet av olika anledningar.
    Visst gör man som Plutteli skriver men jag vet dock de som kommit ut och hjärtat slår ett bra tag efter.

• Plutteli
    iser skrev 2010-08-29 23:33:25 följande:
     Nä, ibland visar barnen livstecken när de kommer ut iallafall. Som sagt lyssna på länken.
    Livstecken är inte samma sak som liv, rena reflexer kan förekomma, men att det skulle vara samma sak som att fostret lever,eller ens skulle ha en chans att överleva med vård är omöjligt innan v. 22, och därefter är det ju också omöjligt för fostret att överleva om det aborteras eftersom det då tas bort av den enkla orsaken att den har just noll chanser till överlevnad oavsett hur länge det stannar i magen. Även ett foster som kommer ut av sig självt i vanligt MF kan visa livstecken.
  • VirrigaVerna
    Kem skrev 2010-08-29 23:43:58 följande:

Efter vad jag hör så vill man att gränsen mellan ett avbrytande och den faktiskt sänkta gräns för ett livsdugligt foster som ändrades för något år sedan ska vara mer än en dag.
    Jag tänkte på avbrytanden efter vecka 12 fram till 18 när jag skrev det om tvillingar det är inte ovanligt.
    Visst är det bra att man har ett val osv. men jag tror att en del (inte alla) går och drar på beslutet av olika anledningar.
    Visst gör man som Plutteli skriver men jag vet dock de som kommit ut och hjärtat slår ett bra tag efter.

Hur vet du att det inte är ovanligt?
    Har du något belägg för det?
  • Plutteli
    Kem skrev 2010-08-29 23:43:58 följande:

Å andra sidan är det extremt ovanligt med aborter efter v. 12 hur man än vrider på det, så jag ser inte problemet att somliga anser sig inte klara av två nyfödda på en gång?
    Och hur tänker du på att somliga bara gör och drar på beslutet? Igen, över 90% av alla aborter görs innan utgången av graviditetsvecka 12!
Svar på tråden Sänk abortgränsen!