• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • grunkan
    Bara läst TS.. jag är glad att gränsen ligger så pass högt!

När jag var ung o dum så råkade jag bli gravid, men det upptäckte inte jag förrän i v.16!
    Skulle jag då ha tvingats föda det barnet? Nej tack o lov så slapp jag det!

Tycker inte att folk som är så otroligt emot abort ska lägga sig i vad andra gör. Det är helt upp till var och en.
    Även om gränsen sänks, vad är det som säger att den gravide inte gör abort hemma med en sticka istället? Mycket säkrare med fri, dvs laglig abort....
  • Plutteli
    Nataliesliv skrev 2010-08-30 14:35:32 följande:
    Jag tror hon kan acceptera innan vecka 12 pga missfallsriskens minskning för att naturen då har fått säga sitt till stor del. Ett levande foster efter vecka 12 har stor chans att bli en frisk människa, ett foster/embryo innan vecka 12 kanske inte kommer överleva ändå och många kvinnor som får missfall innan vecka 12 inte får några fysiska men av det då det hör lite till naturens gång (låter lite krasst, men så är verkligheten. Jag har själv fått missfall och gjort abort, samt är gravid så jag vet vad jag pratar om rent personligtmässigt).
    Men egentligen hör det kanske inte till frågan, dock är det svårt att bortse från det faktumet.

Helst önskar man ju att inga oönskade graviditeter skedde alls (att man har skyddat sig innan) och att abort endast sker av medicinska orsaker (fara/risk för mamman, eller skador/sjukdommar på barnet/fostret/embryot).
    Alltså, jag har också gjort abort samt haft missfall, jag har en dotter på 2 år och är gravid, men för mig har ändå inte risken för missfall öht något med abortlagstiftning att göra.
    Inget skydd är 100%-igt, inte ens sterilisering, så även om man skyddar sig kommer det ske oönskade graviditeter, det enda som inte kan leda till oönskade graviditeter är total avhållsamhet förutom just när man ska skaffa barn, och ärligt, hur många vill leva sitt liv så? Inte jag iaf.
  • grunkan
    Plutteli skrev 2010-08-30 19:16:36 följande:
    Alltså, jag har också gjort abort samt haft missfall, jag har en dotter på 2 år och är gravid, men för mig har ändå inte risken för missfall öht något med abortlagstiftning att göra.
    Inget skydd är 100%-igt, inte ens sterilisering, så även om man skyddar sig kommer det ske oönskade graviditeter, det enda som inte kan leda till oönskade graviditeter är total avhållsamhet förutom just när man ska skaffa barn, och ärligt, hur många vill leva sitt liv så? Inte jag iaf.
    Håller helt med. Inga metoder är tvärsäkra. Så för att blidka alla som är helt emot abort så får vi alla leva i celibat tills vi bestämmer att om vi blir gravid så kommer vi att behålla barnet.
  • Pigeon
    grunkan skrev 2010-08-30 20:45:16 följande:
    Håller helt med. Inga metoder är tvärsäkra. Så för att blidka alla som är helt emot abort så får vi alla leva i celibat tills vi bestämmer att om vi blir gravid så kommer vi att behålla barnet.
    Så tycker jag faktiskt. Alltså att om jag är villig att ha sex bör jag också räkna med att jag kan bli gravid. Vill jag absolut inte bli gravid har jag därför inte sex.
  • Mysgosmys

Men tänk om man tsm med en kille och så bestämmer man sig för att man vill ha barn, och så blir jag gravid. I v 17 får jag veta att han är otrogen och är ett svin och jag känner att jag absolut inte vill föda hans barn. Ska jag då bli ttvungen att göra det och sen må dåligt för resten av mitt liv?

• lennartsdotter
    grunkan skrev 2010-08-30 20:45:16 följande:
    Fast ett liv i celibat (tills man bestämmer sig för att bilda familj) skyddar en ju inte från sexuella övergrepp eller våldtäkt. Det riskerar liksom alltid att bli skit och tyvärr kan ju vi kvinnor bli gravida trots att vi gjort allt i vår makt att undvika det.
  • Pigeon
    lennartsdotter skrev 2010-08-30 21:25:14 följande:
    Fast ett liv i celibat (tills man bestämmer sig för att bilda familj) skyddar en ju inte från sexuella övergrepp eller våldtäkt. Det riskerar liksom alltid att bli skit och tyvärr kan ju vi kvinnor bli gravida trots att vi gjort allt i vår makt att undvika det.
    Jovisst självklart. Det måste ju givetvis vara i den mån man själv kan påverka det hela.
  • pyjamastrollet
    Hettie skrev 2010-08-30 01:31:47 följande:
    Ja, det är så jag har förstått det också och det är därför jag undrar varför folk är så upprörda över fria abortgränsen ?
    Folk kommer alltid att uppröras över det men de kommer aldrig komma med ett bra argument för varför gränsen ska sänkas... 
    Jag fattar inte heller varför folk upprörs faktiskt, man måste ju inte göra abort om man inte vill. 
  • Pigeon
    pyjamastrollet skrev 2010-08-30 21:37:35 följande:
    Folk kommer alltid att uppröras över det men de kommer aldrig komma med ett bra argument för varför gränsen ska sänkas... 
    Jag fattar inte heller varför folk upprörs faktiskt, man måste ju inte göra abort om man inte vill. 
    Kan du verkligen inte förstå att det kan finnas människor som känner det som att ett foster är ett väldigt litet barn, och därför upprörs av att sådana blir dödade?

Ett foster ser ju ut som ett barn, dessa "folk" kanske har sett bilder på foster med tummen i munnen, dessa "folk" kanske har varit gravida och haft en relation till det väntade barnet i magen. Är det då inte konstigt att de blir beklämda av att det sker aborter på dessa?

Blir inte du t.ex beklämd av att höra om barn som svälter ihjäl elleromkommer på olika sätt t.ex i andra länder, trots att det inte är DU som dödat dem, trots att inte DU känner dem personligen?

Ingen tycker det är det minsta konstigt att en djurrättsaktivist vill att alla ska vara vegetarianer, men att det finns personer som är emot abort på individer av den egna rasen är tydligen väldigt underligt?!
  • pyjamastrollet
    Pigeon skrev 2010-08-30 22:08:12 följande:
    Kan du verkligen inte förstå att det kan finnas människor som känner det som att ett foster är ett väldigt litet barn, och därför upprörs av att sådana blir dödade?

Ett foster ser ju ut som ett barn, dessa "folk" kanske har sett bilder på foster med tummen i munnen, dessa "folk" kanske har varit gravida och haft en relation till det väntade barnet i magen. Är det då inte konstigt att de blir beklämda av att det sker aborter på dessa?

Blir inte du t.ex beklämd av att höra om barn som svälter ihjäl elleromkommer på olika sätt t.ex i andra länder, trots att det inte är DU som dödat dem, trots att inte DU känner dem personligen?

Ingen tycker det är det minsta konstigt att en djurrättsaktivist vill att alla ska vara vegetarianer, men att det finns personer som är emot abort på individer av den egna rasen är tydligen väldigt underligt?!
    Jag förstår inte hysterin om att SÄNKA gränsen som denna tråden handlar om. Varför är det värre att göra abort i v. 17 än vad det är i v.5? Är det mindre liv för att det är några veckor yngre?

Sen kan du aldrig jämföra ett embry/foster med en levande människa, de är INTE samma sak! Om man vill ha barn är det klart att man ser livet inom sig som ett barn men vill man inte det så är det likt vilken parasit som helst (ett foster livnär sig på samma sätt) och nej jag upprörs inte över att andra inte vill ha barn och känner att de vill göra abort. Det stör mig inte öht faktiskt. 
Svar på tråden Sänk abortgränsen!