• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Dorian Ertymexx
    Pigeon skrev 2010-08-30 22:08:12 följande:
    Kan du verkligen inte förstå att det kan finnas människor som känner det som att ett foster är ett väldigt litet barn, och därför upprörs av att sådana blir dödade?

Ett foster ser ju ut som ett barn, dessa "folk" kanske har sett bilder på foster med tummen i munnen, dessa "folk" kanske har varit gravida och haft en relation till det väntade barnet i magen. Är det då inte konstigt att de blir beklämda av att det sker aborter på dessa?

Blir inte du t.ex beklämd av att höra om barn som svälter ihjäl elleromkommer på olika sätt t.ex i andra länder, trots att det inte är DU som dödat dem, trots att inte DU känner dem personligen?

Ingen tycker det är det minsta konstigt att en djurrättsaktivist vill att alla ska vara vegetarianer, men att det finns personer som är emot abort på individer av den egna rasen är tydligen väldigt underligt?!
    Ehm, du vet förstås att det finns folk som blir upprörda över att man använder preventivmedel va? Tänker du inte på dem när du använder... ja, vad du nu använder för att inte bli gravid? *gråter för den stackars påven med anhang*
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    pyjamastrollet skrev 2010-08-30 22:20:59 följande:
    Jag förstår inte hysterin om att SÄNKA gränsen som denna tråden handlar om. Varför är det värre att göra abort i v. 17 än vad det är i v.5? Är det mindre liv för att det är några veckor yngre?

Sen kan du aldrig jämföra ett embry/foster med en levande människa, de är INTE samma sak! Om man vill ha barn är det klart att man ser livet inom sig som ett barn men vill man inte det så är det likt vilken parasit som helst (ett foster livnär sig på samma sätt) och nej jag upprörs inte över att andra inte vill ha barn och känner att de vill göra abort. Det stör mig inte öht faktiskt. 
    Plus
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • malachis mamma
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 18:21:14 följande:
    Ja men NUPP utförs ju i vecka 13-14

Så en gräns vid fulla 14 veckor är väl rimlig??

Varför ska man ha en senare gräns för att bara kunna gå in och få det överstökat utan att kunna redögora och ha ordentliga grunder med att ha väntat så himla länge???
    När tror du man kan se allvarligare typer av missbildningar via UL som inte beror på kromosomavvikelser?
    v. 13-14??????????
  • malachis mamma

Jag är lite nyfiken på hur många som anser att abortgränsen ska sänkas som har genomgått en abort själva? Oavsett vecka, ålder och anledning!

Tror ni på fullaste allvar att det bara handlar om att bli vuxen och ta ansvar eller kan ni möjligen se ett ansvar i själva aborten?

Det är så lätt att tycka om man inte har egna erfarenheter...

De flesta jag känner som har gjort abort eller avbrutit graviditet har gjort det pga av fosterskador och jag vet några som var unga, sådär 15-16 år.

Är det mer ansvarsfullt att bli mamma vid 15 års ålder? jag säger inte att det nödvändightvis är fel men inte alltid rätt heller.

Är det ansvarsfullt att föda ett barn som är så svårt sjukt/handikappat att resten av familjen, inklusive eventuella syskon,  får leva åratal på sjukhus? Jag kan inte heller här avgöra vad som är rätt och fel för andra. Eller var gränsen för "ett värdigt liv" går.

Jag kan bara bestämma över mig och min familjs framtid och den rätten vill jag behålla!

• Reglementet
    Kan du verkligen inte förstå att det kan finnas människor som känner det som att ett foster är ett väldigt litet barn, och därför upprörs av att sådana blir dödade?

Ett foster ser ju ut som ett barn, dessa "folk" kanske har sett bilder på foster med tummen i munnen, dessa "folk" kanske har varit gravida och haft en relation till det väntade barnet i magen. Är det då inte konstigt att de blir beklämda av att det sker aborter på dessa?

Blir inte du t.ex beklämd av att höra om barn som svälter ihjäl elleromkommer på olika sätt t.ex i andra länder, trots att det inte är DU som dödat dem, trots att inte DU känner dem personligen?

Ingen tycker det är det minsta konstigt att en djurrättsaktivist vill att alla ska vara vegetarianer, men att det finns personer som är emot abort på individer av den egna rasen är tydligen väldigt underligt?!
    Men bara för att det ser ut som ett barn, gör det inte till ett barn.
    *Kommersiellt budskap*
  • malachis mamma

Jag kände min son röra sig dagligen och såg honom som ett barn, mitt barn, men sjukvården såg något annat, de såg ett foster med så allvarliga missbildningar att de tyckte det var läge att avbryta.

Det var en rekommendation, jag gjorde valet själv, svalde tabletten själv och födde fram en perfekt liten pojke. jag hann gå in i vecka 21 innan det var klart hur pass allvarliga skadorna var. Skitjobbigt att det drog ut på tiden men vilken tur att de inte gjorde något förhastat, eller att abortgränsen var 12 veckor. Eller?

Jag vill egentligen säga att jag dödade ingen, att döda är brottsligt och straffbart.

Jag mår illa av denna typ av kommentarer och okunskap. Vet inte ens varför jag blandar mig in i dessa debatter men det är väl för att frågan rör mig personligen, starkt!
  • Plutteli

Ett, ett foster och ett fött levande barn är inte jämförbara, famförallt för att medvetande graden är så enormt vitt skilda åt.

Två, bara för att man fött barn eller är gravid betyder det inte per automatik att alla tappar huvudet och ser en 2mm klump som ett barn. Jag är gravid nu, i v. 18, jag har precis börjat kalla mitt foster för ett barn, tidigare var det ett "det" med smeknamnet fjutten, oftast säger jag fortfarande bara "fjutten" om magen, tror det är EN gång jag kallat det för mitt barn, och det var som sagt nu vid 18 veckor.
    Jag har gjort en abort i v. 13 (14 beroende på hur man räknar), jag har haft missfall, jag har fött barn och jag är gravid, ändå ändrar jag inte min inställning kring abort, jag ändrar inte min ståndpunkt att vi har världens bästa abortlagar i Sverige, att andra borde ta efter oss istället för att vi ska ta efter andra.

Den ENDA för mig rimliga lösningen för att få ner aborter i Sverige är bättre sexualkunskap, det är även det enda som är bevisat hjälpa mot oönskade graviditeter. Skräckpopaganda från abortmotståndare, babbel om avhållsamhet osv. ger inte ett skit, möjligen brukar det bara leda till ännu fler oönskade graviditeter om det är den enda info folk får.
  • Pigeon

Ok, alla som svarade på mitt inlägg skrev ungefär samma sak, att "ett foster kan inte jämföras med ett barn, ett foster är inget barn" osv variationer på det temat.

Ja jag vet att ni tycker det, jag förstår det mycket väl. Jag har hört dessa argument till leda.

Jag ska förtydliga vad jag menade med mitt inlägg, eftersom det helt uppenbart inte gick fram:
    Mitt inlägg var svar på frågan som kommer om och om igen i abortdebatter, "varför bryr någon sig om att en annan person gör abort?"

Jag förklarade då hur det kan komma sig att jag (och andra med mig) berörs av andras aborter.
    Vi är ungefär som veganer som berörs av att andra dödar djur.
    En djurrättsaktivist anser att djuren har rätt att leva.
    Jag anser att fostren har rätt att leva.

Är det verkligen så svårt att förstå att bara för att inte DU upplever att ett foster är ett barn, att andra kan känna och uppleva det så?
    Jag tycker det är konstigt att det ska vara så svårt att ta in...

Trots att jag själv är emot aborter kan jag själv mycket väl sätta mig in i andras känslor kring det, andras syn på vad ett foster är, att andra kan tycka annorlunda kring abortfrågan än jag.
    Jag har vänner som gjort aborter och självklart sitter jag inte och hackar på dem för det, inte heller har jag brutit vänskapen eller anklagat dem på något sätt. Jag förstår varför de gjorde det, och hur de resonerade kring saken. Jag förstår och accepterar att de har en annan syn på livet innan födelsen än vad jag har.

Men ni abortförespråkare kan tydligen verkligen inte sätta er in i någon annans känslor för fem öre?

• Pigeon
    malachis mamma skrev 2010-08-31 09:15:16 följande:
    Jag kände min son röra sig dagligen och såg honom som ett barn, mitt barn, men sjukvården såg något annat, de såg ett foster med så allvarliga missbildningar att de tyckte det var läge att avbryta.

Det var en rekommendation, jag gjorde valet själv, svalde tabletten själv och födde fram en perfekt liten pojke. jag hann gå in i vecka 21 innan det var klart hur pass allvarliga skadorna var. Skitjobbigt att det drog ut på tiden men vilken tur att de inte gjorde något förhastat, eller att abortgränsen var 12 veckor. Eller?

Jag vill egentligen säga att jag dödade ingen, att döda är brottsligt och straffbart.

Jag mår illa av denna typ av kommentarer och okunskap. Vet inte ens varför jag blandar mig in i dessa debatter men det är väl för att frågan rör mig personligen, starkt!
    På vilket sätt är mitt inlägg skrivet av okunskap?
    Och var har jag skrivit att jag är emot att avbryta en graviditet på ett allvarligt missbildat barn?
  • pyjamastrollet
    Pigeon skrev 2010-08-31 14:13:03 följande:
    Ok, alla som svarade på mitt inlägg skrev ungefär samma sak, att "ett foster kan inte jämföras med ett barn, ett foster är inget barn" osv variationer på det temat.

Ja jag vet att ni tycker det, jag förstår det mycket väl. Jag har hört dessa argument till leda.

Jag ska förtydliga vad jag menade med mitt inlägg, eftersom det helt uppenbart inte gick fram:
    Mitt inlägg var svar på frågan som kommer om och om igen i abortdebatter, "varför bryr någon sig om att en annan person gör abort?"

Jag förklarade då hur det kan komma sig att jag (och andra med mig) berörs av andras aborter.
    Vi är ungefär som veganer som berörs av att andra dödar djur.
    En djurrättsaktivist anser att djuren har rätt att leva.
    Jag anser att fostren har rätt att leva.

Är det verkligen så svårt att förstå att bara för att inte DU upplever att ett foster är ett barn, att andra kan känna och uppleva det så?
    Jag tycker det är konstigt att det ska vara så svårt att ta in...

Trots att jag själv är emot aborter kan jag själv mycket väl sätta mig in i andras känslor kring det, andras syn på vad ett foster är, att andra kan tycka annorlunda kring abortfrågan än jag.
    Jag har vänner som gjort aborter och självklart sitter jag inte och hackar på dem för det, inte heller har jag brutit vänskapen eller anklagat dem på något sätt. Jag förstår varför de gjorde det, och hur de resonerade kring saken. Jag förstår och accepterar att de har en annan syn på livet innan födelsen än vad jag har.

Men ni abortförespråkare kan tydligen verkligen inte sätta er in i någon annans känslor för fem öre?
    Det handlar inte om att inte kunna sätta sig in i någon annans tankesätt, det handlar om att förklara att känslomässiga argument och sexualmoral inte är goda anledningar till att ändra den lag vi har idag angående aborter.
    Jag tycker snarare att det är abortmotståndarna som inte kan sätta sig in i någon annans känslor, det är ju dessa människor som försöker trycka i människor att dom mördar när de gör abort och att ett foster är ett barn (vilket det rent biologiskt sätt inte är).

Jag skulle aldrig kunna genomföra en abort pga MINA EGNA känslor inför det men jag är absolut inte emot handlingen och tycker det är jätte bra att vi i Sverige har fri abort OCH att det fungerar så bra som det gör här.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!