• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Plutteli

Just nu funkar inte citeringen för mig, hur som:

Vad har egentligen missfallsrisken med det hela att göra, att missfallsrisken är som störst innan v. 12 beror på följande:
    Ägget kan misslyckas med att fästa i livmoder. Anlagen till hjärta och hjärna kan bildas fel. Övergången till att fostret skall få sin näring via moderkakan kan gå fel.

Vad har det egentligen att göra med om det är mer "rätt" att abortera innan v. 12 än efter v. 12? Du drar bara en godtycklig gräns utan minsta egentliga argument till varför den ska dras just där, och verkar sedan förvånad över att vi undrar varför?

• Isola09
    Plutteli skrev 2010-08-30 14:11:31 följande:

Vad har egentligen missfallsrisken med det hela att göra, att missfallsrisken är som störst innan v. 12 beror på följande:
    Ägget kan misslyckas med att fästa i livmoder. Anlagen till hjärta och hjärna kan bildas fel. Övergången till att fostret skall få sin näring via moderkakan kan gå fel.

Vad har det egentligen att göra med om det är mer "rätt" att abortera innan v. 12 än efter v. 12? Du drar bara en godtycklig gräns utan minsta egentliga argument till varför den ska dras just där, och verkar sedan förvånad över att vi undrar varför?
    Missfallsrisken var ett exempel. Det var ingen "godtycklig" gräns, jag jämförde med vart de andra EU länderna dragit gränsen.
  • Dorian Ertymexx
    Isola09 skrev 2010-08-30 14:14:19 följande:
    Missfallsrisken var ett exempel. Det var ingen "godtycklig" gräns, jag jämförde med vart de andra EU länderna dragit gränsen.
    Och det är också irrelevant. Andra europeiska länder trakasserar, jagar och kastar ut Romer. Betyder det att vi ska anpassa oss till det också?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • malachis mamma

TS: Hur många trådar i samma ämne har du på gång just nu??

• Plutteli
    Isola09 skrev 2010-08-30 14:14:19 följande:
    Nej, Du skrev enbart att DU tycker gränsen ska gå där, punkt.
    Men ok, i jämförelse med andra EU länder, somliga av våra EU länder har tex lagligt att göra abort pga sociala skäl ända upp till v. 27, dvs långt efter när det är godkänt i Sverige, trots att den fria gränsen går vid ca 12 veckor. Andra EU länder har totalförbud på Abort.. Så vilka länder ska vi jämföra med egentligen? De som stämmer bäst med vad du vill eller alla länder eller vad?

V. 12 är f.ö en rätt godtycklig gräns i andra länder satta just för att "man måste ha en gräns nån stans" och med argumentet att de flesta skulle hinna komma på sin graviditet i tid. Dvs inget medicinskt bakom på samma sätt som gränsen i Sverige.
  • Isola09
    malachis mamma skrev 2010-08-30 14:20:31 följande:
    TS: Hur många trådar i samma ämne har du på gång just nu??
    Ursäkta?

Den är tråden?
    I en annan tråd frågade jag om det var något mer parti än sverigedemokraterna sm ville sänka gränsen.
  • Nataliesliv
    Plutteli skrev 2010-08-30 14:11:31 följande:

Jag tror hon kan acceptera innan vecka 12 pga missfallsriskens minskning för att naturen då har fått säga sitt till stor del. Ett levande foster efter vecka 12 har stor chans att bli en frisk människa, ett foster/embryo innan vecka 12 kanske inte kommer överleva ändå och många kvinnor som får missfall innan vecka 12 inte får några fysiska men av det då det hör lite till naturens gång (låter lite krasst, men så är verkligheten. Jag har själv fått missfall och gjort abort, samt är gravid så jag vet vad jag pratar om rent personligtmässigt).
    Men egentligen hör det kanske inte till frågan, dock är det svårt att bortse från det faktumet.

Helst önskar man ju att inga oönskade graviditeter skedde alls (att man har skyddat sig innan) och att abort endast sker av medicinska orsaker (fara/risk för mamman, eller skador/sjukdommar på barnet/fostret/embryot).
  • Dorian Ertymexx
    Nataliesliv skrev 2010-08-30 14:35:32 följande:
    Jag tror hon kan acceptera innan vecka 12 pga missfallsriskens minskning för att naturen då har fått säga sitt till stor del. Ett levande foster efter vecka 12 har stor chans att bli en frisk människa, ett foster/embryo innan vecka 12 kanske inte kommer överleva ändå och många kvinnor som får missfall innan vecka 12 inte får några fysiska men av det då det hör lite till naturens gång (låter lite krasst, men så är verkligheten. Jag har själv fått missfall och gjort abort, samt är gravid så jag vet vad jag pratar om rent personligtmässigt).
    Men egentligen hör det kanske inte till frågan, dock är det svårt att bortse från det faktumet.

Helst önskar man ju att inga oönskade graviditeter skedde alls (att man har skyddat sig innan) och att abort endast sker av medicinska orsaker (fara/risk för mamman, eller skador/sjukdommar på barnet/fostret/embryot).
    Naturens gång? Eh, hade naturen fått sin gång hade en stor del av de som föds inte bara dött, utan tagit sin mor med sig i döden. Det var länge sedan naturen har haft sin gång.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Nataliesliv
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-30 14:38:18 följande:
    Naturens gång? Eh, hade naturen fått sin gång hade en stor del av de som föds inte bara dött, utan tagit sin mor med sig i döden. Det var länge sedan naturen har haft sin gång.
    Sant men tar inte bort vissa tankar i de banorna dock. Betyder inte att det är rätt (eller fel). Försökte bara förstå tankesättet
  • Reglementet

Varför är du inte helt emot abort då?

*Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Sänk abortgränsen!