• Nemi76

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag har ägglossning!!! Idag fick jag en stor glad gubbe på Clearblues digitala ägglossningstest (jag unnade mig en förpackning när det var erbjudandekod från FL). Ikväll blir det sexa av så fort sambon kommit hem från jobbet, hihi.

Ni anar inte hur glad jag är, detta är andra gången någonsin jag fått utslag! Klart att det inte innebär bebis, men min kropp fungerar!!! Jag har haft jätterinniga flytningar idag (obs äckelvarning) men enorm sexlust vill jag väl inte påstå att jag har. Iofs har jag fullt upp med jobbet, oro över om man kan plocka ut lön denna månaden osv. Så det kanske påverkar sexlusten något...Men skitsamma, här ska sexas!!

• Nemi76

Jo, någon (tror det var Sophie80) undrade om jag inte ska göra VUL för att konstatera ÄL men nej, på Norra Älvsborgs Länssjukhus gör man tydligen inte det till en början. Minns inte allt han sa (man skulle fan antecknat när man var där för jag minns ju inte hälften av allt som sades) men jag har för mig att om det visade sig att jag inte fick utslag på ÄL-stickorna, eller om Pergon inte hjälpte så skulle man göra VUL.

Och självklart blev det sex igår! Nu hoppas vi på plus om två veckor!!! Ingen temphöjning idag dock, den kommer väl imorgon

• Nemi76

Om någon minns vad jag skrev innan utredningen så hade jag "på känn" att det var något fel på mig, att det var pga mig jag inte blev gravid. Imorse när jag stod i duschen så kom jag att tänka typ "Men jag VISSTE det ju! Jag hade rätt!!" och det kändes lite triumferande på något konstigt sätt. Att min magkänsla stämde. Konstigt, för det är ju inte bra att ha rätt om något sådant...och så känner jag ju inte heller iofs, att det är bra. Men att jag faktiskt VISSTE utan att ha det svart på vitt.

Nu har jag svamlat färdigt och ska återgå till jobbet

• Nemi76
    Irmeline skrev 2011-06-17 10:12:36 följande:
    Sexa idag också! Om du fick utslag igår, lossar det nog idag och temphöjning imorn.
    De snabbaste spermierna kan nå ägget på 30min, så det kan vara bra att ha sex direkt efter ÄL också, medan ägget lever.
    Lycka till!
    Sambons spermier låg "på gränsen" över det normala så jag vet inte...gynekologen sa var tredje dag, vi har haft varannan dag denna ggn men ska vi testa idag också tycker du?? Sambon äter smärtstillande som gör att han har svårt att "prestera" så att säga så det är inte bara att köra på hur som helst heller Han behöver lite förvarning så att säga, så att han kan strunta i att ta tabletten en tid innan...vilket gör att han får väldigt ont men det tycker han är värt det :-/
  • Nemi76
    Irmeline skrev 2011-06-17 10:18:24 följande:
    Var tredje är bra om man har färre spermier än medel, men det viktigaste är att tajma ÄL-dagen. Om du tex vet att bästa dagen är dag 14 så ska du kanske inte ha sex dag 12 och 14, utan spara dig (ha sex dag 11 eller dag 12 och sen dag 14). Men om du redan har haft sex så spelar det ingen roll. Det blir inte sämre av påfyl ning idag så att säga. Sen om han inte kan är en annan sak, men jag skulle försöka.

Det har du ju rätt i De som ligger i mig så att säga, de är ju av hyffsat god kvalité får man hoppas...och kommer det några till så skadar det ju inte

Grejen är att jag inte visste innan när jag hade ÄL så det var ju bara att chansa och hoppas att man träffade in ÄL någotsånär

• Nemi76
    Kaprifolen skrev 2011-06-17 10:20:08 följande:
    Sophy80 skrev 2011-06-17 10:00:57 följande:
    Kaprifolen
    Vi gick till min italienska husläkare (gyn) och sa att jag hade PCO och därför behövde hjälp för att bli gravid. Förutsatte att jag skulle få pergo på en gång och det fick jag. Ingen mening med att vi skulle försöka på egen hand först. Jag visste ju att jag oftast inte hade ÄL - cykler längre än 40 dagarr brukar inte ha det. Förvisso hade vi haft sex mer eller mindre utan preventivmedel i 3.5 år vid det laget.
    Verkar som vi bor i samma område, jag tillhör också NÄL, har du gjort din utredning där. Fick du vänta länge och var det bra personal?

Ja, jag gjorde min utredning där. Nu minns jag inte riktigt när jag gjorde alla besök osv, men jag kontaktade sjukvården i november 2010 och i april (?) 2011 var den klar så att säga. Jag fick Pergo utskrivet men har av olika anledningar inte börjat med första kuren förrän nu, i juni. Gyn-läkaren jag träffade som gjorde ultraljudet med kontrastvätska, för att se så jag hade fri passage i äggledarna, tyckte att det hade gått väldigt fort för mig och det tror jag att det gjorde. Jag hade nog tur att allt flöt på, att jag fick tider smidigt osv.

Personalen har varit jättebra! Jag bor i Uddevalla så jag har varit där och tagit blodprover och gjort undersökningar också, men det har bara varit bra personal. Jag var lite nervös för att göra gynundersökning av en man, det var nytt för mig, men det gick jättebra. Sedan är jag inte sån som tycker att gynundersökning är jättejobbigt. Det är ju inget man gör med glädje men jag har absolut inga problem med det.

• Nemi76

Välkommen Virpan!!

EGO: Imorse hade jag en temphöjning så ÄL var antagligen igår. Får ändra om mig lite i listan tror jag...

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Juni {#emotions_dlg.flower}
    10 -- Önskan 78, ÄL 25-26/5 (1:a försöket)
    18 -- Finlandssvenskan ÄL 4juni (8:e försöket)
    20 -- Fröken Ellen. ÄL 6:e juni. (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    21 -- Marsflickan, ÄL ca 7 juni (2:a försöket)
    21 -- Pingla77, ÄL 6 juni (försök nr 11, 2:a med Pergo)
    21 -- MariaF79, äl ca 11 juni (försök nr 8, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    23 -- shelby, ÄL ca 8-10 Juni (försök no 1)
    26 -- Sophy80, äl 10 juni? (försök 5 efter uppehåll, 12 pergoförsök totalt, mf 16/4)

30 -- Nemi76, ÄL 17 juni (Försök nr 1 med Pergotime)

{#emotions_dlg.flower} Juli {#emotions_dlg.flower}
    1 -- ca Råttentottan ÄL 17 juni ca (11:e försöket, 1:a efter spolning)
    1 -- Essalady ÄL 17 juni (10:e försöket)
    2 -- ViVillHaBarn (2:a försöket, 1:a barnet, 30 år)
    4 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 21 juni (försök nr 6)
    4-- Smiley ÄL ca 19 juni (45:e försöket, tror jag. Pergomånad)
    9 -- Marja 78 (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    10- DubbelA, ÄL ca 28 juni (försök nr 10)
    10 - Annelie77 ÄL ca 26 juni (försök 3 efter MF i v11 tidigare 4 försök)
    6-12 -- Prodigy79 (12:e försöket)
    12-- Jezza80 (6:e försöket)

16 -- Kiyona, ÄL 2 juli (försök nummer 5, X 2009, MF 12/5)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011

Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
    Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket)
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012

PeLeKo BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Saftochbulle 1 februari (försök 10, 2 mf på vägen)
    Millan75 BF 7 februari (försök 10, 1 mf, 1 abort pga kromosomfel)
    Zalia 17 februari (9:e försöket)

Irmelie BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)

• Nemi76

En liten fundering inför ev framtid...när man gör UL osv då man är gravid så försöker de ju fastställa vilken vecka man är i. Vi här vet ju mycket väl vilken vecka vi är i när vi blir gravid, vi har ju stenkoll på när ÄL varit osv. Räknar man då från den vecka vi faktiskt är i eller räknar man från då barnmorskan kommer fram till vid UL?!?

Ja, jag är lite nyfiken ifall detta tagit sig, vilken vecka jag isf kommer vara på när det är resdags...misstänker att jag kommer att vara i vecka 28 strax efter jag kommit hem och det är ju inte helt säkert att man får flyga efter vecka 28...och jag vet att jag går händelserna rejält i förväg här

• Nemi76

Biverkningar Pergotime - Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)

... Humörsvängningar...

Ja...sambon fick precis en utskällning för att han råkat lägga ner ren tvätt i tvättkorgen när han städade sovrummet och klädkammaren igår. Känns sådär roligt såhär i efterhand Och nu kommer tårarna....

Ja, utöver yrsel har jag inte märkt några biverkningar men humörsvängningar känns ju sådär kul...

• Nemi76

Stort grattis Fröken Ellen!!!!

Sophie80: Ja, det låter ju nästan som en humörsvängning men å andra sidan hade jag nog också blivit vansinnig om min sambo hällt golvsåpa i tvättmaskinen!! Det finns ju liksom en anledning till att jag vill sköta kläderna i familjen. Jag har flest kläder som behöver "specialvård" och ska de då bli förstörda så känns det bättre (inte minst för husfriden) att själv ha varit den som förstört dem Nu låg min flong nya klänning från Maison Scotch som jag ska ha på midsommar i tvättkorgen... :-/

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet