Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Oj, slutade lite abrupt i mitt förra inlägg ser jag - välkomna Lavinia och Lollan!

Jojjo - gumman, kram på dig och hoppas att det känns något bättre idag eller imorgon, man FÅR vara jäkligt frustrerad, sur och gnällig i vårt läge!!

Mumwannabe - oj, spännande, vad bra det låter med sex stycken befruktade, håller tummarna för ett guldägg på lördag då!

Ego - har hittat en gyn i Lund som har kvällsöppet - men helt värdelösa telefontider så jag har inte kommit fram... Tror nämligen att jag råkat på bakteriell vaginos av alla trevliga saker... Obestämd Känns sådär, med tanke på att äl är på gång och att BV är en känd orsak till mf...

• L Maria

Tråkigt Aruba!

Jojjo - jag vet hur det är, vissa perioder har jag också varit riktigt riktigt nere och tänkt att man bara vill dra något gammalt över sig och sova till sommaren eller nåt - och helst vakna upp gravid i fjärde månaden... Men hang in there, det vänder, och snart en dag så är det inte de svarta tankarna som tar över utan tja, i mitt fall, någon form av acceptans - så här är det och det finns inget jag kan göra åt det. Och då är det mer neutrala tankar som tar över, inte lika jobbigt att leva med och får en inte att gråta varje dag. Som sagt så många gånger tidigare - det är tur att vi inte har våra dalar samtidigt, så att vi kan lyfta varandra lite! Stora kramen på dig!!

Millan - lukten är väl det tydligaste tecknet generellt och jag får väl säga att det inte är så farligt här (varning för TMI nu), utan jag kände att flytningarna var annorlunda efter mensen - det kom inte de vanliga krämiga som det gör för min del efter mens, utan det var vattnigare och luktar lite annorlunda än vanligt, typ som...sex..luktar det...
    Jag fick tag på kliniken jag hade hittat, idag, efter 45 min(!) i kö, och har fått tid den 21 februari. Ska då passa på att ta ureaplasma och mycoplasma-prover också - tror att jag ska dra hela min historia, så får vi se om de kan göra något mer där.

Välkomna ni nya!

• L Maria
    Aruba skrev 2012-02-01 20:23:40 följande:
    Hej

Kan någon hjälpa mig med vad som är första steget när man vill "gå vidare" från att försöka på egen hand alltså? Jag har läst i era inläggatt man gärna provar "annat" innan IVF, men vad är det? Ingår t ex inseminering i IVF? Spolning av äggledare? Hjälp?
    Ring MVC där du bor, eller om det finns ett större sjukhus, KK, och be och få komma dit och prata om er historia. I mitt fall så gick det också med egenremiss till RMC i Malmö - jag tog kontakt med dem via Mina vårdkontakter och fick ett papper hem som vi fyllde i - två-tre veckor senare fick vi remisser till de första provtagningarna, i vårt fall var det blodprov på mig (progesteron, prolaktin, TSH, FSH och nånting mer tror jag) och för maken var det två spermaprov. Vi väntar nu på att bli kallade till möte (räknar med slutet på mars) och då vet jag inte vad som händer - vi går igenom provsvaren och sedan får de väl föreslå nästa steg.
  • L Maria

Välkomna nya, vi behöver lite nytt blod här i tråden eftersom vissa har ovettet att gå och bli gravida!

Idag är det ett år sedan vi testade positivt första gången - och inte är vi närmre ett barn för det... Och äldre blir man...

• L Maria

Ego idag - jag hade telefontid med en läkare på kk idag, angående missfallen. Eller ja "missfallen" kanske jag ska kalla det, för enligt henne var det inte missfall, utan biokemiska graviditeter. Man gör inte en missfallsutredning förrän man hunnit till v 7 och då fått tre stycken som gått så långt. Så - jag har inte fått upprepade missfall utan är ofrivilligt barnlös... Hon var väl trevlig och så, frågade flera gånger "är du med på hur jag menar", och jag kunde bara svara ja och nej - hade jag börjat argumentera eller ifrågasätta hade jag ju börjat spruta tårar, nu rann de bara, och jag skulle hålla i en utbildning 20 minuter efter det här samtalet - dit kunde jag ju inte komma söndergråten. Fortsätt försöka för det kommer säkert att gå... Allt jag fick ut av det var en remiss för att ta TSH (för tredje gången sedan november nu då) och en kallelse till ett möte - vad vi då ska diskutera där vet jag inte... Hon avslutade sedan med "grattis på födelsedagen" - jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

Jag kan inte fatta att man gör det så här - vi har ju uppenbarligen kommit en bit på väg; tre gånger har en spermie hittat rätt till ett ägg och hcg och progesteron har bildats. Hur kan man säga att det är "normalt" att det sedan slutar fungera - tre gånger? Hur kan det vara normalt? Hur kan man inte utreda detta? Jag kan fatta konceptet med att nej, vi har inte haft något embryon och vi har inte förlorat något blivande barn - men vi lyckas ju uppenbarligen inte behålla det som skulle kunna blivit embryon och barn, är inte det något att utreda?
    Fy fan vad jag är less just nu...
    Det värsta är väl att när vi väl kommer till RMC så kommer det säkert att finnas saker som de säger att "det behöver vi inte kolla, ni har ju blivit gravida" - fan heller att jag kommer att acceptera det, antingen så har vi blivit gravida och fått missfall och ska utredas för det, eller så har vi inte och då ska varenda jäkla test och prov och koll ingå!!

• L Maria

Mumwannabe - grattis till fint resultat, jag håller tummarna för dig den 17 feb!!

Tack för all pepp - just nu orkar jag inte bråka mer - vi får avvakta den vanliga barnlöshetsutredningen på RMC och se vad det blir av den. Jag har ju också en tid hos en privat gyn den 21 feb, för att få antibiotika mot bv, och jag ska passa på att prata med dem då också. Hoppas bara att det inte är den läkaren jag pratade med i fredags som jag kommer till - hon har ett finger med i spelet både på RMC, KK i Lund och den här privata kliniken...

• L Maria

Kaprifolen - jo, en vanlig utredning får vi - men det är ju tester som inte ingår i en vanlig barnlöshetsutredning, som ingår i en mf-utredning, så det känns ändå lite...frustrerande...

• L Maria
    Tedax skrev 2012-02-08 19:33:33 följande:
    Vad är skillnaden egentligen? Vad är det för prover som de inte tar vid en vanlig barnlöshetsutredning jämfört med en missfallsutredning...
    Vad jag har läst mig till så är det kromosomprover som tas på både mannen och kvinnan vid mf, men inte i vanlig utredning och så gör man en trombosutredning (kollar blodets koaguleringsförmåga) vid mf, men inte i vanlig.
    Just trombosutredningen kan jag finna lite extra intressant då jag har en mamma och en morfar som haft relativt tidiga hjärtinfarkter, samt en farmor som fått en stroke. Det är hyfsat vanligt att man har någon form av koagulationsrubbning, så det känns märkligt att man inte ens kan få en sådan remiss...
    I Is your body baby friendly står det tex. detta (min översättning):
    Bland vita europeer och nordamerikaner finns den här mutationen [faktor V Leiden] i ungefär 4-7% av en generell popluation. Den högsta frekvensen hittas i Europa, med en förekomst på 10-15% i Södra Sverige. Bland kvinnor med upprepade missfall har en förekomst på 20-27% rapporterats.
    Sa jag att jag bor i Skåne...?
  • L Maria

Jojjo - ah, good to know, då är det i alla fall ett steg ditåt också.

Tedax - ja i så fall medicinerar antingen med bara trombyl eller så kombinerar man det med...jag kan inte vid vilka tillfällen de olika sorterna används, men fragmin/heparin/innohep och vad det nu heter!

Kaprifolen - alltså jag blir så sur... Jag gick just till vc och berättade min historia, inklusive att jag fått två (då) mf, och att jag ville få en remiss till trombosutredning - icke då, han menade att det inte finns något samband mellan hjärtinfarkter och koagulering, så han kollade mina blodfetter och mitt blodflöde (dvs sånt som annars indikerar benägenhet för hjärtinfarkt) men det var först efter tre mf som man gör koagulationsprov och det remitteras man till från KK, inte från vc...
    Ibland önskar jag att det svenska systemet var med som det amerikanska - att betala sig till prover känns jäkligt frestande just nu... Gå in nånstans och säga "jag vill ta det här, det här och det här provet"...

• L Maria
    {#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS 

Februari 
    1
    -   Aruba - (försök 6) 
    6 - hoppas på plus, insemination 23/1 
    9 - Jezza80 ÄL ca 27/1 (försök nr 14) 
    12 - Kiyona (försök 1år+, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 29/1 
    13 - MariaF79 äl 1 feb (försök nr 16, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas Q1 -12)
    14 - Anwen (ca 22:a försöket) 
    20 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6 feb, försök nr 11, tredje m Pergo) 
    26- DubbelAA ÄL ca 14 feb,( försök 18?) 
    28 - Kristin10
     (försök nr 6) 

Mars 
    9 ca - Tedax (försök 12, MF på försök 1 och 8) 

IVF 
    Smiley, 
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009) 
    Mumwannabe79, började med korta metoden 18/1. Äggplock 30/1. (försökt sedan juli -10) 
    Jojjo77, första ICSI, november 2011, plus men MF dec 2011. Andra ICSI, start i mars 2012(Försökt sen nov -10) 

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid 

2012 
    PeLeKo: BF 9 jan 
    (6e försöket) 
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt) 
    Zalia: 17 februari
     (9:e försöket) 
    Irmelie: BF 18 feb
     (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren) 
    Fröken Ellen: BF 26 februari
     (13:e försöket, 2:a med Pergo) 
    Marja 78: BF 16 mars
     (försök nr 3, 1:a barnet 33 år) 
    Nemi76: BF 8 april 
    (Försök nr 2 med Pergotime) 
    MissOlsson: BF 8 april
     (Försök nr 1, första barnet) 
    Annelie77: BF 15 maj 
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök 
    Polarlantis: BF 21 juni (försök 8, MA på nr 4) 
    Råttentottan: BF 30 juli 
    (försök nr 15,1:a efter mf) 
    Saftochbulle BF 25 aug (försök nr 15, 3 mf tidigare) 
    Marsflickan BF 1 sep (försök nr 5, MA på 2:a) 
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet