Inlägg från: L Maria |Visa alla inlägg
  • L Maria

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jag hittade Reproduktionsmedicinskt centrum i Mina vårdkontakter - skrev där för att boka en tid och fick som svar att de skickat en egenremiss hem till oss. Vi fyllde i den och skickade in den siste november och vi fick remiss den 16 december, så för vår del gick det fort. Jag vet inte hur det blir i nästa steg - i nästa vecka tar vi våra första prover, sen ska vi ta ytterligare en omgång om två veckor och när alla prover är tagna ska vi meddela dem så blir vi kallade. Har ingen aning om hur lång tid det tar innan man får tid för besöket - om det dröjer ett par veckor eller ett par månader.

• L Maria

Åsali - då har vi försökt lika länge (slutade också med piller i augusti 2010).
    Att det funkat en gång är bra - då vet ni att din man har spermier som simmar åt rätt håll, du har ägglossning, du har fri passage i äggledarna osv.
    Märkligt att gynekologer ofta är lite speciella som personer...
    Lycka till med remissen!

Millan - låter som att ni haft en härlig dag! Själv var jag ute och sprang en runda och gudars vad jag har kass kondition! Orkar 3 km och då är jag helt slut när jag kommer hem - det lär ta ett tag innan jag springer några längre rundor...

Jojjo - förhoppningsvis går dagarna snabbt om du har mycket på jobb och vips är det kväll igen och vips har veckan gått... Är det första dagen du jobbar sen mf:et?

• L Maria

Kaprifolen - nä, det är helt ok, jag har haft en manlig gynekolog när jag fick borttaget mina cellförändringar (tre omgångar och kollar däremellan). De är så inne i sin yrkesroll så man tänker inte på om det är en man eller kvinna, känner jag.

• L Maria

Jojjo - har du funderat på hur du ska säga det till dina elever...? Jag märker att om jag bara säger det väldigt konkret och rakt upp och ner och sedan "inte prata mer om det nu", så klarar man det...

• L Maria

Jojjo - folk i min omgivning har reagerat lite olika - alla vet ju nu att vi försöker och är ganska finkänsliga. Skillnaden jag märker är på folk som har barn och inte har barn - de som har barn tar det mycket "hårdare", antagligen för att de inte kan föreställa sig att förlora sin kära son/dotter. Min mamma vet ju om och hon tänker nog väldigt mycket på det, kommer med pepp och råd, funderingar och frågor.
    Man får framstå som kall - om det är det som behövs för att man själv ska hålla ihop, jag verkar nog likadan i de fallen.

DubbelA - fattar helt ditt resonemang, skönt att slippa pressen trots allt! Risken finns att det känns "för" klassiskt - vi bara slappnade av och då hände det. Eller inte - så såg ju hela förra julen, semestern i april, semestern i somras och den här julen ut...
    Skönt med värme, sol och bad i vilket fall som helst!

Saftis - säger "varm i hjärtat" i den här tråden också!

• L Maria

Millan, du sköter dig väl! Själv är jag lite glömsk - nu under ledigheten dricker jag oftast inte kaffe direkt på morgonen och så undrar jag framåt eftermiddagen varför jag har ont i huvudet... Men ska försöka hålla det till en kopp om dagen....

• L Maria
    NICU skrev 2012-01-09 18:20:09 följande:
    Usch vad tiden mellan ÄL och BIM är seeeeeeeeeeeeeeeeg som kola!! Skrikandes
    I hear you sister! Såg att min BIM står på samma som din, men jag ska ändra till 14:e, äl kom tidigare.
  • L Maria
    {#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

December
    20 - Lilysweet (2:a försöket)
    31- Mtt78 (försök nr 3, 1:a efter MA i nov)

Januari 
    11 ca - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, planerar IVF efter nyår)
    13 - Jezza80 (försök nr 13) ÄL ca 31/12
    14 - Kiyona (försök 12, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 31/12
    14 - MariaF79 äl 3 jan (försök nr 15, mf i jan, maj och dec -11, mf-utredning påbörjas jan -12)
    16 - NICU (försök sedan okt -10, MF april+oktober 2011)
    17 - Clementine (ca 21:a försöket)
    19 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6-7 jan, försök nr 10, andra m Pergo)
    29 - DubbelA äl ca 17 jan, (försök ca 17)
    30 - Kristin10 (försök nr 5)

Februari
    4 ca - Tea Time (försök 12, MF på försök 1 och 8)    

IVF

Smiley, börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 23 aug (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle  BF 25 aug (försök nr 15, 3 mf tidigare)
  • L Maria

Prodigy - yey, vad roligt och spännande, vilka snabba ryck det blev nu i slutet! Håller mina tummar!

Jojjo - skönt att ha det sagt och rörande att eleverna känner med dig, tonåren kan väl annars vara lite...sådär...

Nicu - hang in there - det är därför vi finns här också, för att stötta när det känns skit, turligt nog är vi inte där samtidigt allihop. Försök att hitta något som distraherar dig lite ett tag - träna, köp en inredningstidning (eller något annat du gillar), spela nåt spel med maken, försök aktivt att göra något annat, så lättar det ett litet tag och man kan hämta andan en stund. Och spy lite galla här, det hjälper också!

Gris - spännande, nu vill man ju se foto!!

Saftis - har du testat seaband eller nån piller mot illamåendet...? Skickligt att snacka dig ur det...

• L Maria

Saftis - åh, jag fattade inte att du sett hjärta också, vad skönt!

Millan - visst känns det extra jobbigt när man vet att det är folk som snart ska få, som var samtidigt som man själv...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet